Logo

Każdy samochód w UE będzie miał takie systemy. To kolejny etap

Opracowanie: 
  • Krzysztof Słomski
  • Od 7 lipca 2026 r. wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i lekkie dostawcze w UE będą musiały spełniać zaostrzone wymogi bezpieczeństwa
  • Wymogi obejmują obowiązkowe wyposażenie pojazdów w bardziej zaawansowane systemy ostrzegania i hamowania
  • Regulacje mają na celu poprawę ochrony kierowców oraz niechronionych uczestników ruchu drogowego
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2019/2144 w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego wejdzie w życie w dniu 7 lipca 2026 r. To oznacza, że wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i lekkie dostawcze na terytorium Unii europejskiej będą musiały spełniać nowe, surowsze wymogi w zakresie systemów bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie nowe wymogi bezpieczeństwa będą obowiązywać od lipca 2026?
Co obejmują nowe systemy bezpieczeństwa?
Kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać dla wszystkich nowo rejestrowanych samochodów?
Jakie systemy bezpieczeństwa są obowiązkowe od połowy 2024 roku?

Jakie będzie obowiązkowe wyposażenie samochodów od lipca 2026?

Wspomniane przepisy od lipca 2024 r. dotyczą nowych typów pojazdów, po dwóch latach obejmą wszystkie nowo rejestrowane samochody. W ramach tzw. poziomu C producenci będą musieli poszerzyć listę wyposażenia standardowego o dodatkowe systemy bezpieczeństwa, takie jak:

  • ostrzeganie o rozproszeniu uwagi kierowcy (układ monitoruje zachowanie osoby prowadzącej pojazd i ostrzega przed dekoncentracją);
  • hamowanie awaryjne przed pieszymi i rowerzystami (system automatycznie wykrywa zagrożenie i rozpocznie hamowanie, aby uniknąć kolizji nie tylko z przeszkodą, ale również z niechronionymi uczestnikami ruchu).

Co więcej, przepisy dotyczące systemu utrzymania pasa ruchu zostaną rozszerzone na pojazdy wyposażone w hydrauliczne wspomaganie kierownicy. (dla pozostałych pojazdów ten asystent stał się obowiązkowy już 7 lipca 2024 r.).

System AEB
System AEBmat. prasowe

Jakie systemy bezpieczeństwa są dziś obowiązkowe?

W od połowy 2024 r. wszystkie nowe auta dostarczane klientom w Unii Europejskiej są wyposażone w następujące układy podnoszące poziom bezpieczeństwa:

  • asystent utrzymania pasa ruchu;
  • system awaryjnego hamowania przed przeszkodą (AEB);
  • inteligentny asystent kontroli prędkości (ISA);
  • system wykrywający zmęczenie kierowcy;
  • rejestrator danych w razie zdarzenia (tzw. czarna skrzynka);
  • ułatwienie montażu blokady alkoholowej;
  • system wykrywania obiektów podczas cofania;
  • zwiększona ochronę przed cyberatakami.

Choć nowe technologie bezpieczeństwa są już stosowane w wielu modelach, ich obowiązkowe wprowadzenie do wszystkich pojazdów budzi pytania o koszty, które mogą zwiększyć ceny najmniejszych i najtańszych aut. Priorytetem jest jednak wyższe bezpieczeństwo ruchu i ograniczanie liczby wypadków. Nowe regulacje mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Inteligentny asystent prędkości ISA współpracuje z układem rozpoznawania znaków drogowych
Inteligentny asystent prędkości ISA współpracuje z układem rozpoznawania znaków drogowychOpel
Opracowanie: 
  • Krzysztof Słomski
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu