Usportowione wersje popularnych modeli oferują więcej emocji za kierownicą, nie kosztując przy tym fortuny. Można powiedzieć, że to złoty środek. Przykład? Ford Fiesta ST. W standardzie to typowy hatchback segmentu B — nieduże wymiary, praktyczne pięciodrzwiowe nadwozie, spory i ustawny bagażnik oraz bogate wyposażenie, czyli wszystko, czego potrzebujesz do codziennej poruszania się po mieście lub w niedalekiej trasie.

Ford Fiesta ST z 2022 r.Igor Kohutnicki / Auto Świat
W ST nie tracisz tych wszystkich cech (no, może delikatnie cierpi komfort jazdy), a otrzymujesz sporo wartości dodanej. Nie mam na myśli tylko "rasowego" wyglądu czy mocno wyprofilowanych foteli, bo to nie jest wersja stylizacyjna. Pod maską pracuje mocny — w tym przypadku 1.5 EcoBoost (200 KM i 300 Nm) — który gwarantuje ponadprzeciętne osiągi (6,5 sekundy do "setki") i współpracuje ze świetną ręczną skrzynią biegów. Emocji dodaje pomrukujący układ wydechowy, a dopracowane podwozie sprawia wiele przyjemności podczas szybszej jazdy.
Jest tylko jeden problem: na rynku jest coraz mniej takich samochodów. Wspomniany Ford zakończył sprzedaż Fiesty, nie tylko jej usportowionej wersji ST (uchował się jeszcze kompaktowy Focus ST). Podobny los spotkał usportowione Renault Clio R.S. i większe Megane R.S. Hyundai również wycofał najostrzejsze, cenione odmiany N z modeli i20 oraz i30. Abarth stał się marką samochodów wyłącznie elektrycznych, które mocno podrożały i zatraciły charakter znany z poprzedniej generacji "pięćsetki". Nieobecny w segmencie hot hatchy jest cały koncern Stellantis, również Peugeot i Opel.
Rzeczywistość motoryzacyjna zmienia się na naszych oczach. Elektryfikacja wkracza w niemal każdy segment rynku, a usportowione wersje spalinowe znikają z ofert producentów, ustępując miejsca hybrydowym crossoverom/SUV-om lub pełnym elektrykom.
Czy pod koniec 2025 r. da się jeszcze kupić usportowione i nadal funkcjonalne auto za rozsądne pieniądze? Postanowiłem to sprawdzić.
Jaki sportowy hatchback do 200 tys. złotych? (segment B)
Wybór jest faktycznie mocno ograniczony, szczególnie w segmencie B. W zasadzie oferta składa się z trzech modeli. Każdy z nich różni się charakterystyką. Volkswagen wydaje się najlepszy do codziennej eksploatacji, a po ostatnich obniżkach cen w niemal całej gamie tej marki jest najtańszą propozycją ze sportowym charakterem. Mini kosztuje znacznie więcej, ale jest bardziej stylowe i dostępne także w wersji ze składanym miękkim dachem. Z kolei Toyota to rajdówka z homologacją drogową — najmocniejsza i z napędem na wszystkie koła, a także najdroższa.
Volkswagen Polo GTI to najtańszy samochód w zestawieniu

Volkswagen Polo GTIVolkswagen
- Silnik: 2.0 t.benz. R4
- Moc maksymalna: 207 KM
- Moment obrotowy: 320 Nm przy 1500-4500 obr./min
- Skrzynia biegów: automatyczna (DSG), 7-stopniowa
- Napęd: na przednie koła
- Przyspieszenie 0-100 km na godz.: 6,5 s
- Prędkość maksymalna: 242 km na godz.
- Nadwozie: pięciodrzwiowe
- Masa własna: 1371 kg
- Cena: od 118 290 zł
Mini John Cooper Works dostępne też w wersji cabrio

Mini John Cooper WorksMini
- Silnik: 2.0 t.benz. R4
- Moc maksymalna: 231 KM
- Moment obrotowy: 380 Nm przy 1500-4000 obr./min
- Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
- Napęd: na przednie koła
- Przyspieszenie 0-100 km na godz.: 6,4 s
- Prędkość maksymalna: 245 km na godz.
- Nadwozie: trzydrzwiowe
- Masa własna: 1285 kg
- Cena: od 160 900 zł
Toyota GR Yaris to rajdówka

Toyota GR YarisMateusz Pokorzyński / Auto Świat
- Silnik: 1.6 t.benz. R3
- Moc maksymalna: 280 KM
- Moment obrotowy: 390 Nm przy 3250-4600 obr./min
- Skrzynia biegów: ręczna, 6-stopniowa
- Napęd: na 4 koła
- Przyspieszenie 0-100 km na godz.: 5,2 s
- Prędkość maksymalna: 230 km na godz.
- Nadwozie: trzydrzwiowe
- Masa własna: 1280 kg
- Cena: od 197 900 zł
Jaki sportowy hatchback do 200 tys. złotych? (segment C)
Zdecydowanie większe pole manewru mamy w przypadku samochodów klasyfikowanych o segment wyżej, czyli wśród dojrzalszych kompaktów. Zdarza się, że można dostać manualną skrzynię biegów — coś dla purystów. W niektórych modelach są też dostępne praktyczniejsze warianty nadwozia typu kombi — coś dla rodzin.
Co interesujące spokojnie mieszczą się one w założonym pułapie cenowym do 200 tys. złotych. Najszerszą ofertę ma grupa Volkswagena (Cupra, Skoda i VW). Szczególnie atrakcyjnie ponownie wypada GTI, bo Golf w tym wydaniu ma najniższą cenę (dla wymagających przygotowano jeszcze wariant Clubsport oraz topowy R z napędem AWD, ale jest on aż o 25 tys. złotych droższy od bazego).
Cupra Leon VZ to sportowy Seat

Cupra Leon VZCupra
- Silnik: 2.0 t.benz. R4
- Moc maksymalna: 300 KM
- Moment obrotowy: 400 Nm przy 2000-5200 obr./min
- Skrzynia biegów: automatyczna (DSG), 7-stopniowa
- Napęd: na przednie koła
- Przyspieszenie 0-100 km na godz.: 5,7 s
- Prędkość maksymalna: 250 km na godz.
- Nadwozie: pięciodrzwiowe
- Masa własna: 1421 kg
- Cena: od 185 400 zł
Ford Focus ST: pozostały ostatnie sztuki

Ford Focus STFord
- Silnik: 2.3 t.benz. R4
- Moc maksymalna: 280 KM
- Moment obrotowy: 420 Nm przy 3000-4000 obr./min
- Skrzynia biegów: ręczna, 6-stopniowa
- Napęd: na przednie koła
- Przyspieszenie 0-100 km na godz.: 5,8 s
- Prędkość maksymalna: 250 km na godz.
- Nadwozie: pięciodrzwiowe
- Masa własna: 1512 kg
- Cena: od 152 900 zł
Skoda Octavia RS również jest dostępna z nadwoziem kombi

Skoda Octavia RSŻródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek
- Silnik: 2.0 t.benz. R4
- Moc maksymalna: 265 KM
- Moment obrotowy: 370 Nm przy 1600-4500 obr./min
- Skrzynia biegów: automatyczna (DSG), 7-stopniowa
- Napęd: na przednie koła
- Przyspieszenie 0-100 km na godz.: 6,4 s
- Prędkość maksymalna: 250 km na godz.
- Nadwozie: pięciodrzwiowe
- Masa własna: 1445 kg
- Cena: od 160 800 zł
Volkswagen Golf GTI to wstęp, na szczycie oferty jest 333-konny Golf R 4Motion

Volkswagen Golf GTIVolkwagen
- Silnik: 2.0 t.benz. R4
- Moc maksymalna: 265 KM
- Moment obrotowy: 370 Nm przy 1600-4500 obr./min
- Skrzynia biegów: automatyczna (DSG), 7-stopniowa
- Napęd: na przednie koła
- Przyspieszenie 0-100 km na godz.: 5,9 s
- Prędkość maksymalna: 250 km na godz.
- Nadwozie: pięciodrzwiowe
- Masa własna: 1385 kg
- Cena: od 156 990 zł
Sportowe hatchbacki kosztujące ponad 200 tys. złotych
Miało to być zestawienie samochodów kosztujących maksymalnie 200 tys. złotych, jednak zdecydowałem się pokazać także nieco droższe propozycje. Czasami warto zapłacić więcej, żeby być zadowolonym, albo znaleźć świeży egzemplarz z drugiej ręki, który nie będzie tak drogi.
Kompakty kosztujące ponad "dwie stówki" to już rewiry marek premium, czyli Audi, BMW i Mercedesa. Wprawdzie mówimy o usportowionych modelach nie w najwyższych odmianach, ale jednak. Dość niespodziewanie w tym gronie znalazła się Honda. Nie jest marką premium, jednak pułap cenowy się zgadza. Cena startowa japońskiego sportowca jest nawet o 30 tys. wyższa od niemieckich hatchbacków.
Honda Civic Type R odleciała pod kątem cen. To najdroższe auto w zestawieniu

Honda Civic Type-RMateusz Pokorzyński / Auto Świat
- Silnik: 2.0 t.benz. R4
- Moc maksymalna: 329 KM
- Moment obrotowy: 420 Nm przy 2600-4000 obr./min
- Skrzynia biegów: ręczna, 6-stopniowa
- Napęd: na przednie koła
- Przyspieszenie 0-100 km na godz.: 5,4 s
- Prędkość maksymalna: 275 km na godz.
- Nadwozie: pięciodrzwiowe
- Masa własna: 1429 kg
- Cena: od 262 000 zł
Audi S3 to hot hatch, jest jeszcze 400-konne RS3 za ponad 300 tys. zł

Audi S3Audi
- Silnik: 2.0 t.benz. R4
- Moc maksymalna: 333 KM
- Moment obrotowy: 420 Nm przy 2100-5500 obr./min
- Skrzynia biegów: automatyczna (S tronic), 7-stopniowa
- Napęd: na 4 koła
- Przyspieszenie 0-100 km na godz.: 4,7 s
- Prędkość maksymalna: 250 km na godz.
- Nadwozie: pięciodrzwiowe
- Masa własna: 1535 kg
- Cena: od 232 300 zł
BMW M135i nie ma nic wspólnego z ekstremalnym M2

BMW seria 1BMW
- Silnik: 2.0 t.benz. R4
- Moc maksymalna: 300 KM
- Moment obrotowy: 400 Nm przy 2000-4500 obr./min
- Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
- Napęd: na 4 koła
- Przyspieszenie 0-100 km na godz.: 4,9 s
- Prędkość maksymalna: 250 km na godz.
- Nadwozie: pięciodrzwiowe
- Masa własna: 1550 kg
- Cena: od 237 000 zł
Mercedes-AMG A35 to podstawowe i najtańsze AMG

Mercedes-AMG A 35 4MaticAdam Mikuła / Auto Świat
- Silnik: 2.0 t.benz. R4
- Moc maksymalna: 306 KM
- Moment obrotowy: 400 Nm przy 3000-4000 obr./min
- Skrzynia biegów: automatyczna (DCT), 8-stopniowa
- Napęd: na 4 koła
- Przyspieszenie 0-100 km na godz.: 4,8 s
- Prędkość maksymalna: 250 km na godz.
- Nadwozie: pięciodrzwiowe
- Masa własna: 1570 kg
- Cena: od 227 500 zł