- Rekordowy rokiem pozostaje 1999. Zarejestrowano wówczas 640 tys. nowych samochodów
- Lider z pierwszych 11 miesięcy ma praktycznie zapewnione zwycięstwo w całym 2025 r.
- Unia Europejska wypada przy Polsce blado
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Jednym z największych problemów europejskiej motoryzacji jest po prostu kiepska sprzedaż. O ile w 2019 r. — ostatnim roku przed wybuchem pandemii COVID-19 — na Starym Kontynencie zarejestrowano 15 mln 805 tys. 752 nowych aut, o tyle w 2024 r. było ich już tylko 12 mln 963 tys. 614. To aż o 18 proc. mniej! (dane: ACEA dla Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i państw EFTA, czyli Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Szwajcarii). Mało tego, już teraz widać, że 2025 r. zakończy się zastojem: od stycznia do października 2025 r. zarejestrowano w Europie "zaledwie" 11 mln 20 tys. 514 samochodów, czyli o zaledwie 1,9 proc. więcej niż w tym samym okresie 2024 r. A Polska błyszczy. I idzie na rekord.
Poznaj kontekst z AI
Przeczytaj także: Nie tylko Black Friday i Black Week. Te auta kupiłbym na wyprzedażach 2025
Ile nowych aut sprzeda się w Polsce w 2025 r.?
Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że w okresie styczeń-listopad 2025 r. w Polsce zarejestrowano aż 591 tys. 288 nowych samochodów. To lepiej niż w całym 2023 r., który zamknął się wynikiem 539 tys. 560 sztuk. Ale dlaczego uważam, że 2025 r. może być rekordowy? Już wyjaśniam.
Przeczytaj także: Te SUV-y najlepiej trzymają cenę. Za spadek wartości chińskiego modelu można kupić nowe auto
Średnia miesięczna w 2025 r. wynosi 53 tys. 753 pierwsze rejestracje. Jeśli dodamy to do wyniku za okres styczeń-listopad 2025 r., wychodzi 645 tys. 41 samochodów za cały 2025 r. A to i tak ostrożny szacunek, ponieważ grudzień pod względem zainteresowania nowymi autami z reguły należy do najlepszych miesięcy w roku.
Tym samym 2025 r. może się okazać rokiem z najwyższą sprzedażą nowych aut w całej historii polskiej motoryzacji. Byłby to przełom, ponieważ obecny rekord pozostaje niepobity od ponad ćwierćwiecza.
Kiedy sprzedano w Polsce najwięcej nowych aut?
Apogeum przypadło na 1999 r. To właśnie w 1999 r. zarejestrowano najwięcej nowych samochodów w historii Polski — aż 640 tys. Pamiętajmy, że był to okres największej świetności Daewoo-FSO.
Przeczytaj także: Pojeździłem Omodą 5 Hybrid. 224 KM za niecałe 120 tys. zł, a realne zużycie paliwa rozjechało się z obietnicą producenta
Nawet jeśli jakimś cudem 2025 r. nie okaże się rekordowy, to i tak wrócimy do wyników sprzedaży sprzed pandemii COVID-19.
Jaka marka sprzedaje najwięcej nowych aut w Polsce w 2025 r.?
Przez pierwsze 11 miesięcy 2025 r. to Toyota była niekwestionowanym liderem na rynku nowych aut w Polsce. W tym czasie zarejestrowano aż 82953 nowe samochody tej japońskiej marki. Choć to spadek — i to aż o 10,8 proc. — to i tak przewaga Toyoty nad drugą w rankingu Skodą (57709 sztuk) jest na tyle duża, że w grudniu czeski producent raczej już nie odrobi tej straty i Toyota znów zostanie najpopularniejszą marką nowych aut w Polsce.