Kiedy ponad pół wieku temu w PRL przymierzano się do licencyjnej produkcji popularnego samochodu, w grę wchodził m.in. właśnie Volkswagen. Niemiecka firma zaproponowała najpierw wytwarzanie Garbusa, a później być może także VW Golfa I. Polacy woleli jednak od razu "dostać" znacznie nowocześniejszego Golfa, na co VW nie chciało się zgodzić. Koniec końców w FSM rozpoczęto produkcję malucha, czyli polskiego Fiata 126p. Ale co się odwlecze...
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOkazuje się, że prawie 60 lat później w Polsce jednak zacznie się produkcja VW Golfa. Tylko że już nie na Śląsku...
Przeczytaj także: Brytyjska marka MG debiutuje w Polsce. Nie uwierzysz, ile kosztuje bogato wyposażony SUV
Volkswagen Golf produkowany w Polsce: kiedy i gdzie?
"Potwierdzam: w 2027 r. ruszy produkcja Volkswagena Golfa w fabryce w Poznaniu" – powiedziała mi Patrycja Kasprzyk, rzecznik prasowa Volkswagen Poznań. Pierwsza poinformowała o tym "Rzeczpospolita".
Firma nie podaje jeszcze, jakie wersje silnikowe bądź nadwoziowe będą powstawać w Wielkopolsce, ani nawet która generacja samochodu wchodzi w grę. Z moich informacji wynika jednak, że aktualne wcielenie VW Golfa ma być oferowane do końca obecnej dekady, a w 2024 r. przejdzie poważną modernizację. I to właśnie taki model najprawdopodobniej będzie produkowany w Poznaniu. Skąd ta decyzja?
Przeczytaj także: Znane samochody pod zaskakującymi markami. Jest również polski akcent
Po prostu wytwarzającej obecnie VW Golfa fabryce w Wolfsburgu kończą się moce produkcyjne, więc z pomocą pospieszą właśnie zakłady w Poznaniu. Pamiętajmy, że ten kompaktowy model to jedno z najlepiej sprzedających się aut w Europie. Wprawdzie w 2022 r. VW Golf pierwszy raz od 2008 r. nie został najchętniej kupowanym nowym samochodem na Starym Kontynencie, a popyt na niego spadł o 14 proc. (w porównaniu z 2021 r.), to i tak wolumen nadal robi wrażenie. To 177 tys. 203 auta w 2022 r.
Tym samym pod względem liczby pierwszych rejestracji VW Golf zajął 5. miejsce w Europie. Na pierwszej lokacie uplasował się Peugeot 208 (206 tys. 816 sztuk), na drugiej Dacia Sandero, na trzeciej VW T-Roc, a na czwartej Fiat/Abarth 500 (dane: JATO Dynamics).
Dla jasności: VW Golf będzie wytwarzany zarówno w Wielkopolsce, jak i w Niemczech. Czy pojawienie się Golfa w Poznaniu oznacza nowe miejsca pracy? Spytałem o to rzeczniczkę Volkswagen Poznań.
Volkswagen Golf produkowany w Polsce: fabryka w Poznaniu
"Nie planujemy ani zwiększać zatrudnienia, ani rozbudowywać fabryki, a jedynie dostosować ją na potrzeby produkcji Volkswagena Golfa" – mówi Patrycja Kasprzyk.
Volkswagen Golf nie będzie wytwarzany w Wielkopolsce od zera. Do Poznania będą przyjeżdżać nadwozia, który u nas zostaną m.in. polakierowane.
Fabryka w Poznaniu nie zmieni się jednak w miejsce produkcji wyłącznie samochodów osobowych. Niemiecki koncern ma wobec niej poważne dostawcze plany.
Przeczytaj także: Szokujące zmiany w gamie Volkswagena. Odtajniamy przyszłość kluczowych modeli [TYLKO U NAS]
W Polsce Volkswagen ma dwie fabryki pojazdów użytkowych. W Poznaniu (a dokładniej w dzielnicy Antoninek) produkuje modele Caddy i Transporter T6.1, zaś we Wrześni powstaje Crafter i MAN TGE. VW Golf będzie wytwarzany w Poznaniu-Antoninku obok Caddy'ego i Transportera, zaś we Wrześni ma ruszyć produkcja nowej generacji Craftera, będącego pierwszym modelem koncernu VW opartym na kompletnie nowej architekturze.
W lutym 2023 r. w Polsce powstał 4-milionowy samochód Grupy VW. Niemiecka firma jest u nas obecna od 1993 r., kiedy zaczęła działalność w byłej fabryce Tarpanów. W pierwszym okresie montowano tu m.in. VW Passata i Polo oraz Skody Octavię i Fabię. W 2003 r. ruszyła produkcja Volkswagena Caddy. Obecnie w Antoninku powstaje 750 samochodów dziennie.