Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Klasyki > Youngtimer > Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach

Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach

W okresie PRL-u samochód był towarem deficytowym, a produkcje krajowe czy z innych państw socjalistycznych w większości były siermiężnie wykonane. Jednak zdarzały się również ciekawe modele, które, choć miały szanse powodzenia, to produkowane były w ograniczonej liczbie egzemplarzy lub nie wyszły poza fazę prototypu bądź były zachodnimi konstrukcjami dostępnymi dla ograniczonej grupy obywateli.

Syrena Sport - replikaŹródło: Żołądkowa Gorzka

Nie brakowało również aut zachodnich, które także zjeżdżały z taśm produkcyjnych polskich fabryk. Nie chodzi tu jednak o licencyjne Fiaty 126p czy 125p, ale o pojazdy, które u nas były tylko montowane z części sprowadzonych z zagranicy. Takim modelem był z pewnością montowany na Żeraniu w Warszawie Fiat 127p.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Niezależnie, czy pod uwagę weźmiemy seryjnego Fiata 127p, produkowane w ograniczonej serii Polonezy Coupe, sześciodrzwiowe Fiaty 125p czy prototypowego Beskida, Syrenę Sport lub Warsa, każdy z nich ma wspólną cechę – był rzadko spotykany na peerelowskich ulicach. Mało tego, prototypowe odmiany pokazywały się tak rzadko na forum publicznym, że trzeba było być szczęściarzem, żeby zobaczyć któryś z nich.

W naszej galerii oprócz tego włoskiego modelu przedstawiamy również pojazdy, które zostały skonstruowane przez krajowych inżynierów. Fakt, że w większości bazowały na seryjnych modelach, ale końcowy efekt to wynik pracy polskich inżynierów.

Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków