Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Fsm

Fsm

FSM

FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych) to polskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne powstałe w 1971 roku z przekształcenia WSM Bielsko, do której włączono wiele zakładów mechanicznych z regionu górnośląskiego. Pierwszym samochodem tam powstającym była Syrena 104, a w następnym roku przeniesiono z FSO produkcje Syreny 105.

Po tym, gdy doszło do porozumienia z włoskim Fiatem, latem 1973 roku z fabryki zaczęły wyjeżdżać pierwsze Fiaty 126p, które zyskały wdzięczny przydomek „Maluch”. 2 lata później specjalnie dla nich została wybudowana montownia w Tychach. Przez cały swój okres produkcji przechodziły liczne modernizacje i w 1987 roku pojawił się model 126p BIS, wyróżniający się umieszczeniem silnika pod podłogą bagażnika z tyłu. Oprócz tego w Tychach powstawał także model Cinquecento.

FSM posiadała własny ośrodek badawczo-rozwojowy BOSMAL, gdzie powstawały różne wersje nadwoziowe i napędowe Fiata 126p, m. in. pick-up. Na początku lat 80. powstało w nim kilka egzemplarzy prototypowego modelu FSM Beskid 106.

Obecnie BOSMAL jest samodzielną placówką, wykonującą m. in. zlecenia Fiata, który dziś jest również właścicielem fabryk FSM.

FSM - modele

FSM 126p

FSM 126p

FSM Cinquecento

FSM Cinquecento

FSM - powiązane artykuły

Tak Fiat reklamował Cinquecento 31 lat temu

Tak Fiat reklamował Cinquecento 31 lat temu

Porządki garażowe pozwalają czasem znaleźć prawdziwe skarby. Oto jeden z nich – materiał prasowy przygotowany na światową prezentację Fiata Cinquecento, która odbyła się 9 grudnia 1991 r. w Rzymie, i na polską premierę – tydzień później w warszawskim hotelu Victoria. Mała żółta książeczka przygotowana została i wydrukowana przez Fiata w Turynie w języku polskim. Zawiera opis następcy Fiata 126 – "prawdziwego przeboju na progu roku dwutysięcznego" – jak napisano w pierwszym zdaniu.

Ultratrudny quiz o autach z Polski po upadku PRL. Zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Ultratrudny quiz o autach z Polski po upadku PRL. Zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Wraz z PRL nie skończyła się motoryzacja w Polsce, raczej zaczęła się dla niej nowa epoka, która trwa do dziś. Jak dobrze ją znasz? Tutaj możesz się o tym przekonać, ale ostrzegamy: ten quiz jest naprawdę bardzo trudny!

Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Łatwo już było, jak to się mówi. Po prostym quizie o samochodach PRL czas na supertrudny. Nie przesadzamy, 10 lub więcej poprawnych odpowiedzi udzieli tylko arcymistrz!

Łatwy quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz komplet punktów?

Łatwy quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz komplet punktów?

Uwaga! Tym razem będzie łatwo! Spytamy o Malucha, dużego Fiata, Poloneza i inne legendy motoryzacji PRL. 11 pytań i naprawdę duże szanse na komplet punktów. Skusisz się?

O jej produktach marzył każdy w PRL-u. Ile wiesz o FSM?

O jej produktach marzył każdy w PRL-u. Ile wiesz o FSM?

W latach 70. i 80. prawie każda polska rodzina pragnęła mieć to, co produkowano w FSM, czyli Polskiego Fiata 126p. Ile wiesz o FSM i fabryce marzeń?

34 popularne skróty samochodowe. Czy znasz je wszystkie?

34 popularne skróty samochodowe. Czy znasz je wszystkie?

W mowie internetowej CSL oznacza "Can’t Stop Laughing". Ale chyba "nie mogę się przestać śmiać" nie jest rozwinięciem używanego przez BMW od 1971 r. skrótu CSL? Ano nie jest. Sprawdzamy, co oznaczają 34 najsłynniejsze skróty motoryzacyjne, w tym te, które na nie wcale nie wyglądają – jak Cupra, Fiat, smart i Seat.

Ile wiesz o Polskim Fiacie 126p?

Ile wiesz o Polskim Fiacie 126p?

Każdy zna Malucha, ale co o nim naprawdę wiesz? Sprawdź swoją wiedzę w naszym quizie.

Ciekawe auta z okresu PRL-u. To prawdziwe rarytasy

Ciekawe auta z okresu PRL-u. To prawdziwe rarytasy

W okresie PRL-u samochód był towarem deficytowym, a produkcje krajowe czy z innych państw socjalistycznych w większości były siermiężnie wykonane. Jednak zdarzały się również ciekawe modele, które, choć miały szanse powodzenia, to produkowane były w ograniczonej liczbie egzemplarzy lub nie wyszły poza fazę prototypu bądź były zachodnimi konstrukcjami dostępnymi dla ograniczonej grupy obywateli.

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy!

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy!

"Gdybyśmy tylko mogli w PRL wyprodukować te prototypy, to byśmy wszystkim pokazali". Albo: "prototypy FSO i FSM wyprzedzały swoją epokę, dystansując Zachód". Z grubsza takie opinie często się słyszy na temat niewdrożonych modeli z okresu PRL. Czy naprawdę były takie wizjonerskie? Jest czego żałować?

Czy odróżnisz model seryjny od prototypu z PRL?

Czy odróżnisz model seryjny od prototypu z PRL?

Motoryzacja PRL-u pełna jest efektownych, ale niewdrożonych prototypów. Czy potrafisz wskazać, który samochód był tylko studium, a który produkowano seryjnie?

Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S

Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S

W PRL-u każdy samochód był marzeniem, nawet Fiat 126p, ale ta dziewiątka to prawdziwe superauta z FSO. Jest tu np. Polonez z silnikiem Ferrari (i chłodnicą Stara) oraz 6-drzwiowy Fiat 125p z rozstawem osi jedynie o 28 cm mniejszym niż w najbardziej luksusowej wówczas limuzynie Rolls-Royce’a.

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Pech? Złośliwość losu? A może zwyczajny brak pieniędzy? Dlaczego słynne prototypy PRL-u nie trafiły do produkcji? Analizujemy osiem przypadków, w tym Syrenę Sport Beskida i Warsa.

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Polskie Fiaty 126p i 125p oraz Polonez to legendy PRL-u, ale mogły nigdy się nie pojawić. W Bielsku-Białej, Tychach i na Żeraniu rozważano bowiem licencyjną produkcję innych aut, w tym Toyoty Corolli, Renault 5 i 8 oraz Fiata 127 z silnikiem Syreny. Co stanęło na przeszkodzie? No cóż, np. węgiel.

10 aut, którym się nie udało

10 aut, którym się nie udało

Historia motoryzacji pamięta wiele modeli, którym z wielu powodów się nie udało. Wybraliśmy 10 modeli, które pomimo bardzo ciekawej konstrukcji nie odniosły sukcesów rynkowych, często nie trafiając do produkcji.

BMW mogło przejąć Skodę, a FSM  produkować Renault 5 zamiast 126p

BMW mogło przejąć Skodę, a FSM produkować Renault 5 zamiast 126p

Mało brakowało, a losy motoryzacji potoczyłyby się zupełnie inaczej i teraźniejszość byłaby nie do poznania. Co by było, gdyby właścicielem Skody zostało BMW, Polska wybrała licencję na Renault 5 zamiast na Malucha, a Dacie bazowały na Alfach Romeo?

Polskie prototypy na Oldtimer Warsaw Show

Polskie prototypy na Oldtimer Warsaw Show

Podczas trwających w targów poświęconych samochodom klasycznym, warto odwiedzić stoisko Muzeum Techniki i Przemysłu na którym można zobaczyć skrywane kiedyś w fabrykach prototypy. Zobaczcie jakie samochody mogły być produkowane.

Bosmal - Zobacz jakie auta mogły jeździć po naszych drogach

Bosmal - Zobacz jakie auta mogły jeździć po naszych drogach

Ośrodek badawczo rozwojowy samochodów małolitrażowych Bosmal w Bielsku Białej powstał w 1972 roku przy Fabryce Samochodów Małolitrażowych. Jego zadaniem było tworzenie nowych konstrukcji na bazie produkowanych przez FSM pojazdów.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test