Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Fsm

Fsm

FSM

FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych) to polskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne powstałe w 1971 roku z przekształcenia WSM Bielsko, do której włączono wiele zakładów mechanicznych z regionu górnośląskiego. Pierwszym samochodem tam powstającym była Syrena 104, a w następnym roku przeniesiono z FSO produkcje Syreny 105.

Po tym, gdy doszło do porozumienia z włoskim Fiatem, latem 1973 roku z fabryki zaczęły wyjeżdżać pierwsze Fiaty 126p, które zyskały wdzięczny przydomek „Maluch”. 2 lata później specjalnie dla nich została wybudowana montownia w Tychach. Przez cały swój okres produkcji przechodziły liczne modernizacje i w 1987 roku pojawił się model 126p BIS, wyróżniający się umieszczeniem silnika pod podłogą bagażnika z tyłu. Oprócz tego w Tychach powstawał także model Cinquecento.

FSM posiadała własny ośrodek badawczo-rozwojowy BOSMAL, gdzie powstawały różne wersje nadwoziowe i napędowe Fiata 126p, m. in. pick-up. Na początku lat 80. powstało w nim kilka egzemplarzy prototypowego modelu FSM Beskid 106.

Obecnie BOSMAL jest samodzielną placówką, wykonującą m. in. zlecenia Fiata, który dziś jest również właścicielem fabryk FSM.

FSM - modele

FSM 126p

FSM 126p

FSM Cinquecento

FSM Cinquecento

FSM - powiązane artykuły

Artykuły o Fsm

Czy wiesz, co oznaczają Seat, BMW czy FSO? Wyjaśniamy 34 popularne skróty samochodowe

Czy wiesz, co oznaczają Seat, BMW czy FSO? Wyjaśniamy 34 popularne skróty samochodowe

W mowie internetowej CSL oznacza "Can’t Stop Laughing". Ale chyba "nie mogę się przestać śmiać" nie jest rozwinięciem używanego przez BMW od 1971 r. skrótu CSL? Ano nie jest. Sprawdzamy, co oznaczają 34 najsłynniejsze skróty motoryzacyjne, w tym te, które na nie wcale nie wyglądają – jak Cupra, Fiat, smart i Seat.
Ile wiesz o autach PRL? Po piątym pytaniu robi się bardzo trudno

Ile wiesz o autach PRL? Po piątym pytaniu robi się bardzo trudno

To będzie nasz najłatwiejszy quiz o samochodach PRL... ale tylko na samym początku. Z każdym kolejnym pytaniem będzie coraz trudniej, a od szóstego zaczną się prawdziwe schody. Dasz radę przebić barierę 5/11?
Możesz nie dać rady w tym turbotrudnym quizie o samochodach PRL.  Szanse na wynik powyżej 5/11 są marne

Możesz nie dać rady w tym turbotrudnym quizie o samochodach PRL. Szanse na wynik powyżej 5/11 są marne

W większości quizów trzeba wskazać prawdziwą informację, czyli oddzielić ziarno od plew. Tu będzie na odwrót: tylko oddzielenie plew od ziarna, czyli wybranie fałszywej informacji gwarantuje sukces. Tyle że pytania są tak trudne, że nawet wynik 5/11 uznamy za nie lada wyczyn.
W tym quizie o PRL będzie szalenie trudno wskazać prawdziwą informację. 6/11 to już wielki sukces

W tym quizie o PRL będzie szalenie trudno wskazać prawdziwą informację. 6/11 to już wielki sukces

Te informacje o samochodach z PRL będą tak niesamowite, że aż prawdziwe. Twoje zadanie polega na wyłowieniu ich z gąszczu mitów. Zapytamy o auta, które na pewno doskonale znasz: Malucha, Poloneza, Polskiego Fiata 125p, Syrenę i Warszawę. Ale dasz radę uzbierać, chociaż połowę punktów?
Auta z PRL-u wcale nie były fajne. Pamiętasz ich wady i usterki? Ten quiz rozwiązuj z ojcem lub dziadkiem

Auta z PRL-u wcale nie były fajne. Pamiętasz ich wady i usterki? Ten quiz rozwiązuj z ojcem lub dziadkiem

Auta z czasów PRL-u stały się modne i poszukiwane, a duże fiaty, maluchy, Polonezy, Warszawy czy nawet Syreny, kosztują majątek. Czy to znaczy, że są doskonałe? Ależ skąd, po prostu mamy do nich sentyment. Dawniej większość ich użytkowników dałaby wiele, żeby zamienić je na jakiekolwiek auto zachodnie, bo jazda PRL-owskimi "wyrobami samochodopodobnymi" była często pasmem awarii i problemów. Potraficie sobie przypomnieć choćby niektóre z nich?
Rozpoznasz ten samochód z PRL? Tym razem nie będzie łatwo

Rozpoznasz ten samochód z PRL? Tym razem nie będzie łatwo

Nie spodziewaj się, że w tym quizie pokażemy zdjęcie Poloneza, po czym zapytamy, czy to Polonez, Syrena, Warszawa lub Maluch. Pytania będą dużo, dużo trudniejsze — do tego stopnia, że już wynik 6/11 świadczy o eksperckiej wiedzy.
Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach

Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach

W okresie PRL-u samochód był towarem deficytowym, a produkcje krajowe czy z innych państw socjalistycznych w większości były siermiężnie wykonane. Jednak zdarzały się również ciekawe modele, które, choć miały szanse powodzenia, to produkowane były w ograniczonej liczbie egzemplarzy lub nie wyszły poza fazę prototypu bądź były zachodnimi konstrukcjami dostępnymi dla ograniczonej grupy obywateli.
Bardzo trudny quiz o autach PRL. Chylimy czoła już przy wyniku 5/11

Bardzo trudny quiz o autach PRL. Chylimy czoła już przy wyniku 5/11

W tym quizie niesamowicie trudno będzie odróżnić prawdę od mitu. Nie licz na tak proste pytania, jak "czy Polski Fiat 126p powstawał na licencji Fiata?". Przed tobą 11 zagadek, a jeśli odpowiesz poprawnie chociaż na pięć z nich, to możesz się uważać za eksperta od motoryzacji PRL.
Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy

"Gdybyśmy tylko mogli w PRL wyprodukować te prototypy, to byśmy wszystkim pokazali". Albo: "prototypy FSO i FSM wyprzedzały swoją epokę, dystansując Zachód". Z grubsza takie opinie często się słyszy na temat niewdrożonych modeli z okresu PRL. Czy naprawdę były takie wizjonerskie? Jest czego żałować?
Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S

Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S

W PRL-u każdy samochód był marzeniem, nawet Fiat 126p, ale ta dziewiątka to prawdziwe superauta z FSO. Jest tu np. Polonez z silnikiem Ferrari (i chłodnicą Stara) oraz 6-drzwiowy Fiat 125p z rozstawem osi jedynie o 28 cm mniejszym niż w najbardziej luksusowej wówczas limuzynie Rolls-Royce’a.
Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Łatwo już było, jak to się mówi. Po prostym quizie o samochodach PRL czas na supertrudny. Nie przesadzamy, 10 lub więcej poprawnych odpowiedzi udzieli tylko arcymistrz.
Trudny quiz o autach z Polski po upadku PRL. Zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Trudny quiz o autach z Polski po upadku PRL. Zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Wraz z PRL nie skończyła się motoryzacja w Polsce, raczej zaczęła się dla niej nowa epoka, która trwa do dziś. Jak dobrze ją znasz? Tutaj możesz się o tym przekonać, ale ostrzegamy: ten quiz jest naprawdę bardzo trudny.
Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Pech? Złośliwość losu? A może zwyczajny brak pieniędzy? Dlaczego słynne prototypy PRL-u nie trafiły do produkcji? Analizujemy osiem przypadków, w tym Syrenę Sport Beskida i Warsa.
Ile wiesz o Polskim Fiacie 126p?

Ile wiesz o Polskim Fiacie 126p?

Każdy zna Malucha. Polski Fiat 126p to najsłynniejszy samochodu PRL-u. To właśnie ten model zmotoryzował nasz kraj, a 3 mln 318 tys. 674 wyprodukowanych w Polsce aut sprawia, że każdy widział je przynajmniej raz. Ale co naprawdę o nim wiesz?
40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii

40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii

30 czerwca 1983 r. powstała ostatnia Syrena, jeden z najbarwniejszych samochodów PRL, który o mało nie zasilił grona pionierów minivanów i kompaktowych hatchbacków oraz rywali włoskich coupe. Auto, którym regularnie startowano w Rajdzie Monte Carlo. Model, którego bagażnik służył m.in. do wożenia części zamiennych, bo z racji niezbyt wyśrubowanej jakości Syrenę nazywano "królową polskich poboczy". Czy jej silnik naprawdę pochodził ze strażackiej motopompy, a nadwozie wykonano z płyt pilśniowych? Oto dziewięć najciekawszych i najbardziej pikantnych historii o Syrenie.
Tak Fiat reklamował Cinquecento 31 lat temu

Tak Fiat reklamował Cinquecento 31 lat temu

Porządki garażowe pozwalają czasem znaleźć prawdziwe skarby. Oto jeden z nich – materiał prasowy przygotowany na światową prezentację Fiata Cinquecento, która odbyła się 9 grudnia 1991 r. w Rzymie, i na polską premierę – tydzień później w warszawskim hotelu Victoria. Mała żółta książeczka przygotowana została i wydrukowana przez Fiata w Turynie w języku polskim. Zawiera opis następcy Fiata 126 – "prawdziwego przeboju na progu roku dwutysięcznego" – jak napisano w pierwszym zdaniu.
Czy odróżnisz model seryjny od prototypu z PRL?

Czy odróżnisz model seryjny od prototypu z PRL?

Motoryzacja PRL-u pełna jest efektownych, ale niewdrożonych prototypów. Czy potrafisz wskazać, który samochód był tylko studium, a który produkowano seryjnie?
Pierwszy Polski Fiat 126p powstał 50 lat temu. Ile wiesz o fabryce, w której powstawał?

Pierwszy Polski Fiat 126p powstał 50 lat temu. Ile wiesz o fabryce, w której powstawał?

W latach 70. i 80. prawie każda polska rodzina pragnęła mieć to, co produkowano w FSM, czyli Polskiego Fiata 126p. Jego produkcja wystartowała 50 lat temu, dokładnie 6 czerwca 1973 r. Sprawdź, ile wiesz o FSM i fabryce marzeń.
Łatwy quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz komplet punktów?

Łatwy quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz komplet punktów?

Uwaga! Tym razem będzie łatwo! Spytamy o Malucha, dużego Fiata, Poloneza i inne legendy motoryzacji PRL. 11 pytań i naprawdę duże szanse na komplet punktów. Skusisz się?
Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Polskie Fiaty 126p i 125p oraz Polonez to legendy PRL-u, ale mogły nigdy się nie pojawić. W Bielsku-Białej, Tychach i na Żeraniu rozważano bowiem licencyjną produkcję innych aut, w tym Toyoty Corolli, Renault 5 i 8 oraz Fiata 127 z silnikiem Syreny. Co stanęło na przeszkodzie? No cóż, np. węgiel.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech