Auto Świat Wiadomości Aktualności Masz dosyć łatwych quizów o autach PRL? W tym możesz się poddać już na trzecim pytaniu

Masz dosyć łatwych quizów o autach PRL? W tym możesz się poddać już na trzecim pytaniu

Nie boisz się porażki? Masz odwagę spróbować swoich sił w megatrudnym, hiperpodchwytliwym quizie o samochodach PRL? Ostrzegamy: pobieżna znajomość tematu nie wystarczy nawet na wynik 2/10. Zaczynamy?

FSO Polonez Coupe
FSO Polonez CoupeAuto Świat

Materiał powstał dzięki współpracy z partnerem — Narodowym Archiwum Cyfrowym, którego misją jest budowanie nowoczesnego społeczeństwa świadomego swojej przeszłości. NAC gromadzi, przechowuje i udostępnia fotografie, nagrania dźwiękowe oraz filmy. Zdigitalizowane zdjęcia można oglądać na nac.gov.pl

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/10
Żródło: Auto Świat

Najpierw najłatwiejsze pytanie. Ten samochód:

Poprawna odpowiedź: miał wskaźniki, które w wielkoseryjnym Polonezie pojawiły się dopiero 14 lat później

Wygląda prawie jak Polonez 3d, ale to wersja Coupe, którą wyprodukowano w liczbie prawdopodobnie ok. 50 sztuk. Zestaw wskaźników Poloneza Coupe trafił do Poloneza MR93 przedstawionego w 1993 r.

Pytanie 2/10
Żródło: Materiały prasowe

W 1959 r. Szczecińska Fabryka Motocykli zbudowała prototyp mikrosamochodu o nazwie:

Poprawna odpowiedź: Gryfia

Ostrzegaliśmy, że będzie bardzo podchwytliwie. Choć na zdjęciu jest Smyk (który również miał być seryjnie produkowany w Szczecińskiej Fabryce Motocykli), to chodzi nam o Gryfię. Smyk powstał bowiem dwa lata wcześniej (w 1957 r.), a Fafik w 1958 r.

Pytanie 3/10
Żródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Wskaż nieprawdziwy parametr FSO Warszawy M20

Poprawna odpowiedź: skok tłoka 110 mm

W rzeczywistości skok tłoka był o 10 mm niższy, wynosząc 100 mm

Pytanie 4/10
Żródło: Auto Świat

Umowę dotyczącą licencyjnej produkcji w FSO auta z nadwoziem Fiata 125 podpisano w:

Poprawna odpowiedź: 1966 r.

Wprawdzie podstawową umowę licencyjną podpisano już 22 grudnia 1965 r., ale dopiero w 1966 r. podpisano aneks zakładający użycie nadwozia Fiata 125

Pytanie 5/10
Żródło: Auto Świat / FCA

Coś łatwiejszego? Nie ma mowy! W jakich latach Polski Fiat 126p był produkowany jednocześnie w Bielsku-Białej i Tychach?

Poprawna odpowiedź:

W Bielsku-Białej "fiacik" powstawał w latach 1973-2000, zaś w Tychach między 1975 a 1991 r.

Pytanie 6/10
Żródło: Auto Świat

Czas na najłatwiejsze pytanie w puli. W połowie lat 50. postanowiono zmodernizować FSO Warszawę M20. Która z zagranicznych firm stylizowała nadwozie dla tego projektu?

Poprawna odpowiedź: Ghia

Włoska Ghia przygotowała piękne prototypy sedana i kombi, powstały też szkice odmian coupe. Niestety, żadnej z wersji nie wdrożono do produkcji.

Pytanie 7/10
Żródło: Auto Świat / ACZ

Jaki samochód nigdy nie powstawał seryjnie w FSM?

Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 126p NP

W FSM montowano Syrenę 104 (1972 r.) oraz Polskiego Fiata 127p (1974-1975) i produkowano Syrenę 105 (1972-1983). Z kolei model 126p NP był prototypową wersją "malucha" z silnikiem umieszczonym z przodu. Zbudowano wprawdzie kilka sztuk odmiany NP, ale nie da się tego określić mianem "seryjnej produkcji"

Pytanie 8/10
Żródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe / Archiwum fotograficzne Lecha Zielaskowskiego

W epoce PRL w rekordowym dla FSO roku na Żeraniu wyprodukowano:

Poprawna odpowiedź: 122 tys. 815 samochodów

Ten rekord padł w 1976 r. Wynik z odpowiedzi nr 4 (116 tys. 430 samochodów) zanotowano w 1975 r.

Pytanie 9/10
Żródło: Auto Świat

W czasach zaboru rosyjskiego teren, na którym zbudowano później Fabrykę Samochodów Osobowych:

Poprawna odpowiedź: był przeznaczony do ostrzału artyleryjskiego, gdyby doszło do wojny

Dlatego nie wolno tam było wznosić wyższych budynków od parterowych i innych niż z drewna. Chodziło o to, aby na wypadek wojny obiekty można było tam szybko wyburzyć

Pytanie 10/10
Żródło: mat. prasowe / Lesław Sagan

Nadwozie tej Syreny stylizował:

Poprawna odpowiedź: Cezary Nawrot

Krzysztof Meisner stylizował nadwozie FSM Beskida 106, Stanisław Panczakiewicz projektował karoserię FSO Syreny 100, zaś pracami nad tym modelem kierował Karol Pionnier

Brakuje jeszcze 10 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Wcale nie tak słabo
To nie jest zły wynik jak na tak trudny i zwodniczy quiz. Jestem przekonany, że w kolejnym pójdzie ci znacznie lepiej. Spróbujesz? Serdecznie zapraszam!
Bardzo dobrze!
W tym trudnym i podstępnym quizie poszło ci bardzo dobrze! Jestem przekonany, że w kolejnym wskażesz jeszcze więcej poprawnych odpowiedzi. Zapraszam!
Rewelacyjnie
Motoryzację PRL znasz od podszewki, szanowny Ekspercie. Jestem przekonany, że w kolejnym quizie pójdzie ci jeszcze lepiej. Do dzieła!
Arcymistrz!
Chylę czoła! Po prostu nie da się ciebie zagiąć. Masz przeogromną wiedzę i do tego nie dajesz się zwieść podchwytliwym pytaniom. Co powiesz na jeszcze jeden trudny quiz o samochodach PRL? Serdecznie zapraszam!
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków