Materiał powstał dzięki współpracy z partnerem — Narodowym Archiwum Cyfrowym, którego misją jest budowanie nowoczesnego społeczeństwa świadomego swojej przeszłości. NAC gromadzi, przechowuje i udostępnia fotografie, nagrania dźwiękowe oraz filmy. Zdigitalizowane zdjęcia można oglądać na nac.gov.pl
Rozpocznij quiz
Najpierw najłatwiejsze pytanie. Ten samochód:
Poprawna odpowiedź: miał wskaźniki, które w wielkoseryjnym Polonezie pojawiły się dopiero 14 lat później
Wygląda prawie jak Polonez 3d, ale to wersja Coupe, którą wyprodukowano w liczbie prawdopodobnie ok. 50 sztuk. Zestaw wskaźników Poloneza Coupe trafił do Poloneza MR93 przedstawionego w 1993 r.
W 1959 r. Szczecińska Fabryka Motocykli zbudowała prototyp mikrosamochodu o nazwie:
Poprawna odpowiedź: Gryfia
Ostrzegaliśmy, że będzie bardzo podchwytliwie. Choć na zdjęciu jest Smyk (który również miał być seryjnie produkowany w Szczecińskiej Fabryce Motocykli), to chodzi nam o Gryfię. Smyk powstał bowiem dwa lata wcześniej (w 1957 r.), a Fafik w 1958 r.
Wskaż nieprawdziwy parametr FSO Warszawy M20
Poprawna odpowiedź: skok tłoka 110 mm
W rzeczywistości skok tłoka był o 10 mm niższy, wynosząc 100 mm
Umowę dotyczącą licencyjnej produkcji w FSO auta z nadwoziem Fiata 125 podpisano w:
Poprawna odpowiedź: 1966 r.
Wprawdzie podstawową umowę licencyjną podpisano już 22 grudnia 1965 r., ale dopiero w 1966 r. podpisano aneks zakładający użycie nadwozia Fiata 125
Coś łatwiejszego? Nie ma mowy! W jakich latach Polski Fiat 126p był produkowany jednocześnie w Bielsku-Białej i Tychach?
Poprawna odpowiedź:
W Bielsku-Białej "fiacik" powstawał w latach 1973-2000, zaś w Tychach między 1975 a 1991 r.
Czas na najłatwiejsze pytanie w puli. W połowie lat 50. postanowiono zmodernizować FSO Warszawę M20. Która z zagranicznych firm stylizowała nadwozie dla tego projektu?
Poprawna odpowiedź: Ghia
Włoska Ghia przygotowała piękne prototypy sedana i kombi, powstały też szkice odmian coupe. Niestety, żadnej z wersji nie wdrożono do produkcji.
Jaki samochód nigdy nie powstawał seryjnie w FSM?
Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 126p NP
W FSM montowano Syrenę 104 (1972 r.) oraz Polskiego Fiata 127p (1974-1975) i produkowano Syrenę 105 (1972-1983). Z kolei model 126p NP był prototypową wersją "malucha" z silnikiem umieszczonym z przodu. Zbudowano wprawdzie kilka sztuk odmiany NP, ale nie da się tego określić mianem "seryjnej produkcji"
W epoce PRL w rekordowym dla FSO roku na Żeraniu wyprodukowano:
Poprawna odpowiedź: 122 tys. 815 samochodów
Ten rekord padł w 1976 r. Wynik z odpowiedzi nr 4 (116 tys. 430 samochodów) zanotowano w 1975 r.
W czasach zaboru rosyjskiego teren, na którym zbudowano później Fabrykę Samochodów Osobowych:
Poprawna odpowiedź: był przeznaczony do ostrzału artyleryjskiego, gdyby doszło do wojny
Dlatego nie wolno tam było wznosić wyższych budynków od parterowych i innych niż z drewna. Chodziło o to, aby na wypadek wojny obiekty można było tam szybko wyburzyć
Nadwozie tej Syreny stylizował:
Poprawna odpowiedź: Cezary Nawrot
Krzysztof Meisner stylizował nadwozie FSM Beskida 106, Stanisław Panczakiewicz projektował karoserię FSO Syreny 100, zaś pracami nad tym modelem kierował Karol Pionnier