Motoryzacja PRL jest nadal żywa. Syreny, Warszawy, Polskie Fiaty i Polonezy wciąż wywołują w nas spore emocje. Jak ten sentyment przekłada się na wiedzę? Ile naprawdę wiesz o modelach, które jeszcze w latach 80. XX w. były marzeniem milionów? Teraz możesz to sprawdzić.
- Przeczytaj także: czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy?
To dobry quiz na początek. Nie jest ani za trudny, ani przesadnie łatwy. Z pewnością odpowiesz poprawnie na co najmniej pięć z 11 pytań, a wynik 11/11 naprawdę jest w zasięgu ręki. A potem zapraszamy cię do kolejnych, bardziej specjalistycznych quizów o samochodach PRL.
Rozpocznij quiz
Poloneza produkowała:
Poprawna odpowiedź: FSO
Oczywiście, chodzi o FSO, czyli Fabrykę Samochodów Osobowych, położoną na warszawskim Żeraniu.
Ten samochód powstawał na licencji kupionej od:
Poprawna odpowiedź: Fiata
Umowę licencyjną podpisano w 1971 r., seryjna produkcja Polskiego Fiata 126p ruszyła w 1973 r.
Ten samochód to:
Poprawna odpowiedź: Syrena
To legendarna Syrena Sport z 1960 r., czyli prototyp zbudowany w jednym egzemplarzu. Niestety, samochód nie zachował się do naszych czasów (na zdjęciu replika).
Produkcja FSO Warszawy zaczęła się w latach:
Poprawna odpowiedź: 50.
Pierwszy egzemplarz FSO Warszawy powstał dokładnie 6 listopada 1951 r. o godzinie 14.
Polski Fiat 126p należał do segmentu:
Poprawna odpowiedź: miniaut
Pierwsza wersja Polskiego Fiata 126p miała 305,4 cm długości, było to więc klasyczne miniauto.
Syrena była:
Poprawna odpowiedź: własną polską konstrukcją
FSO Syrena to polski projekt. Pracami konstrukcyjnymi kierował Karol Pionnier, a np. silnik to dzieło zespołu Fryderyka Bluemke.
Ten samochód nazywa się:
Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 125p
Produkcja Syreny zaczęła się w 1957 r., a skończyła w:
Poprawna odpowiedź: 1983 r.
Najpierw, w latach 1957-1972 Syrena powstawała w FSO na Żeraniu, później jej produkcję przeniesiono na Śląsk do FSM.
Dużego Fiata seryjnie produkowano także z nadwoziem:
Poprawna odpowiedź: kombi
Samochód oferowano również m.in. z nadwoziami sedan, limuzyna oraz pick-up.
Polski Fiat 126p miał:
Poprawna odpowiedź: dwa cylindry
Seryjne wersje Polskiego Fiata 126p wyposażano w 2-cylindrowe jednostki napędowe. Najwcześniejsza odmiana otrzymała 23-konny silnik o pojemności 594 cm sześc.
Najwcześniejsza wersja FSO Warszawy nazywała się:
Poprawna odpowiedź: M20
Model M20 produkowano w latach 1951-1960.