Auto Świat Wiadomości Aktualności Trudny quiz o autach PRL. Wskażesz, który nonsens był prawdą? 5/9 jedynie dla mistrzów

Trudny quiz o autach PRL. Wskażesz, który nonsens był prawdą? 5/9 jedynie dla mistrzów

Większość osób, które miały to szczęście urodzić się po upadku PRL, pewnie w to nie uwierzy, ale tak było: ówczesna motoryzacja obfitowała w nonsensy. W tym bardzo trudnym i zwodniczym quizie trzeba będzie wskazać, który z nich wydarzył się naprawdę, a który jest jedynie naszym wymysłem. W niektórych przypadkach to nawet nie są absurdy, ale informacje, które brzmią nieprawdopodobnie, ale mimo to są prawdziwe. Sądzisz, że wynik 5/9 masz w kieszeni? Przekonajmy się.

Syrena 100 - klasyk który zmienił historię
Łukasz Rossienik / Auto Świat
Syrena 100 - klasyk który zmienił historię

Materiał powstał dzięki współpracy z partnerem — Narodowym Archiwum Cyfrowym, którego misją jest budowanie nowoczesnego społeczeństwa świadomego swojej przeszłości. NAC gromadzi, przechowuje i udostępnia fotografie, nagrania dźwiękowe oraz filmy. Zdigitalizowane zdjęcia można oglądać na nac.gov.pl

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/9
Żródło: Auto Świat / FCA

Kiedy zadebiutował Polski Fiat 126p, można go było kupić praktycznie tylko w systemie przedpłatowym, który ruszył w lutym 1973 r. Kiedy najwcześniej można było odebrać auto?

Poprawna odpowiedź: prawie cztery lata później

Pierwszym możliwym terminem odbioru Polskiego Fiata 126p był 1 stycznia 1977 r.

Pytanie 2/9
Żródło: Auto Świat

Jaki warunek trzeba było spełnić w latach 50., aby uzyskać zgodę władz na zakup samochodu osobowego na cele prywatne?

Poprawna odpowiedź: nie posiadać samochodu przez poprzednie trzy lata

W podaniu o zgodę musiał też figurować naprawdę ważny powód zakupu samochodu

Pytanie 3/9
Żródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Wskaż nieprawdziwe zdanie na temat FSO Warszawy:

Poprawna odpowiedź: przez dwa pierwsze lata produkcji trafiała wyłącznie na eksport

Pytanie 4/9
Żródło: Auto Świat / Łukasz Rossienik

A teraz zaznacz nieprawdziwe zdanie o FSO Syrenie:

Poprawna odpowiedź: miała drewniany szkielet dachu

Takie rozwiązanie pojawiło się jedynie w prototypowej wersji FSO Syreny. Seryjna miała już wszystkie panele nadwozia ze stali

Pytanie 5/9
Żródło: FCA

Ile litrów paliwa miesięcznie mógł zatankować właściciel Polskiego Fiata 126p w czasach tzw. kartek na paliwo?

Poprawna odpowiedź: 30 l, a potem już tylko 24 l

Kartki na paliwo obowiązywały w PRL od 1 kwietnia 1984 r. do 1 sierpnia 1989 r.

Pytanie 6/9
Żródło: Auto Świat / Łukasz Rossienik

Każde z tych zdań na temat FSO Poloneza brzmi niewiarygodnie, ale jedno jest prawdą. Które?

Poprawna odpowiedź: produkowano go jeszcze na ok. pięć lat przed debiutem iPhone'a

Produkcję osobowego FSO Poloneza zakończono 22 kwietnia 2002 r., pierwszą generację iPhone'a przedstawiono 29 czerwca 2007 r.

Pytanie 7/9
Żródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe / Archiwum Fotograficzne Zbyszka Siemaszki

Które zdanie o FSO jest nieprawdziwe?

Poprawna odpowiedź: w czasach PRL w szczytowym okresie w FSO powstawało 120 tys. aut rocznie

Najlepszym rokiem dla FSO w czasach PRL był 1976, wyprodukowano wówczas 122 tys. 815 samochodów. Najlepszym rokiem w ogóle okazał się zaś 1999 (204 tys. 351 aut)

Pytanie 8/9

Które zdanie jest prawdziwe? W 1977 r. w PRL:

Poprawna odpowiedź: Syrena 105 była droższa od Trabanta 601 sedan

W 1977 r. Polski Fiat 126p kosztował 69 tys. zł, Trabant 601 sedan 90 tys. zł, Syrena 105 94 tys. zł, Syrena 105 L 99 tys. zł, Zaporożec 968 105 tys. zł, Skoda S100 140 tys. zł, a Dacia 1300 170 tys. zł

Pytanie 9/9

Które zdanie jest nieprawdziwe?

Poprawna odpowiedź: Polskiego Fiata 125p produkowano jeszcze w latach 90. XX w.

Polski Fiat 125p nie mógł być produkowany w latach 90. XX w., ponieważ nazwa Polski Fiat 125p zniknęła w 1983 r. Odtąd samochód był po prostu FSO 125p (lub FSO 1300 i FSO 1500) i pod taką nazwą wytwarzano go do 1991 r. Z kolei płyta podłogowa FSO Poloneza wywodziła się z Fiata 1500 wytwarzanego w latach 1961-1967

Brakuje jeszcze 9 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
To były dziwne czasy, prawda?
Ten quiz był trudny i podchwytliwy, a sam PRL - pełen niezrozumiałych dziś nonsensów. Jestem przekonany, że w kolejnych naszych quizach pójdzie ci dużo lepiej. Zapraszam!
Było blisko
Mało brakowało, a zdobyłbyś level mistrza. To może w takim razie spróbujesz sił w naszym kolejnym quizie o motoryzacji PRL? Zapraszam!
Witaj w gronie mistrzów!
Twoja wiedza o motoryzacji PRL robi ogromne wrażenie. Jestem pewien, że w naszych kolejnych quizach odpowiesz poprawnie na wszystkie pytania. Spróbujesz? Zapraszam!
Witaj w gronie arcymistrzów!
To już nawet nie poziom mistrza - jesteś arcymistrzem! Chylę czoła przed twoją wiedzą i zapraszam do kolejnych quizów o motoryzacji PRL!
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków