Materiał powstał dzięki współpracy z partnerem — Narodowym Archiwum Cyfrowym, którego misją jest budowanie nowoczesnego społeczeństwa świadomego swojej przeszłości. NAC gromadzi, przechowuje i udostępnia fotografie, nagrania dźwiękowe oraz filmy. Zdigitalizowane zdjęcia można oglądać na nac.gov.pl
Rozpocznij quiz
Kiedy zadebiutował Polski Fiat 126p, można go było kupić praktycznie tylko w systemie przedpłatowym, który ruszył w lutym 1973 r. Kiedy najwcześniej można było odebrać auto?
Poprawna odpowiedź: prawie cztery lata później
Pierwszym możliwym terminem odbioru Polskiego Fiata 126p był 1 stycznia 1977 r.
Jaki warunek trzeba było spełnić w latach 50., aby uzyskać zgodę władz na zakup samochodu osobowego na cele prywatne?
Poprawna odpowiedź: nie posiadać samochodu przez poprzednie trzy lata
W podaniu o zgodę musiał też figurować naprawdę ważny powód zakupu samochodu
Wskaż nieprawdziwe zdanie na temat FSO Warszawy:
Poprawna odpowiedź: przez dwa pierwsze lata produkcji trafiała wyłącznie na eksport
A teraz zaznacz nieprawdziwe zdanie o FSO Syrenie:
Poprawna odpowiedź: miała drewniany szkielet dachu
Takie rozwiązanie pojawiło się jedynie w prototypowej wersji FSO Syreny. Seryjna miała już wszystkie panele nadwozia ze stali
Ile litrów paliwa miesięcznie mógł zatankować właściciel Polskiego Fiata 126p w czasach tzw. kartek na paliwo?
Poprawna odpowiedź: 30 l, a potem już tylko 24 l
Kartki na paliwo obowiązywały w PRL od 1 kwietnia 1984 r. do 1 sierpnia 1989 r.
Każde z tych zdań na temat FSO Poloneza brzmi niewiarygodnie, ale jedno jest prawdą. Które?
Poprawna odpowiedź: produkowano go jeszcze na ok. pięć lat przed debiutem iPhone'a
Produkcję osobowego FSO Poloneza zakończono 22 kwietnia 2002 r., pierwszą generację iPhone'a przedstawiono 29 czerwca 2007 r.
Które zdanie o FSO jest nieprawdziwe?
Poprawna odpowiedź: w czasach PRL w szczytowym okresie w FSO powstawało 120 tys. aut rocznie
Najlepszym rokiem dla FSO w czasach PRL był 1976, wyprodukowano wówczas 122 tys. 815 samochodów. Najlepszym rokiem w ogóle okazał się zaś 1999 (204 tys. 351 aut)
Które zdanie jest prawdziwe? W 1977 r. w PRL:
Poprawna odpowiedź: Syrena 105 była droższa od Trabanta 601 sedan
W 1977 r. Polski Fiat 126p kosztował 69 tys. zł, Trabant 601 sedan 90 tys. zł, Syrena 105 94 tys. zł, Syrena 105 L 99 tys. zł, Zaporożec 968 105 tys. zł, Skoda S100 140 tys. zł, a Dacia 1300 170 tys. zł
Które zdanie jest nieprawdziwe?
Poprawna odpowiedź: Polskiego Fiata 125p produkowano jeszcze w latach 90. XX w.
Polski Fiat 125p nie mógł być produkowany w latach 90. XX w., ponieważ nazwa Polski Fiat 125p zniknęła w 1983 r. Odtąd samochód był po prostu FSO 125p (lub FSO 1300 i FSO 1500) i pod taką nazwą wytwarzano go do 1991 r. Z kolei płyta podłogowa FSO Poloneza wywodziła się z Fiata 1500 wytwarzanego w latach 1961-1967