Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Dacia 1300

Dacia 1300

Ikona samochodu

Dacia 1300 to kompaktowy samochód osobowy produkowany przez rumuńską markę na bazie licencji Renault 12. Auto w rzeczywistości miało być pierwszym autem produkowanym przez Dacię, jednak ze względu na opóźniające się prace Renault nad modelem 12, pierwszym była Dacia 1100 bazująca na Renault 8.

Dacia 1300 jest jednym z najpopularniejszym modeli Dacii i do niedawna była najczęściej spotykanym modelem na drogach Rumunii. Pojazd był produkowany w mniej lub bardziej zmienionych formach aż do 2004 roku, jednak do tego czasu zdążył przejść wielokrotne liftingi oraz zmiany nazw – jednak główna linia i koncepcja pozostała ta sama.

Zmiany nazw brały się głównie od pojemności jednostek napędowych montowanych w poszczególnych autach, lecz także od wersji nadwoziowych (m.in. pick-up). Początkowo model 1300 znany był jako 4-drzwiowy sedan jednak powstało także 5-drzwiowe kombi (Break), które konstrukcyjnie nawiązywało do... Golfa. Oprócz tego Rumuni postanowili także zaprojektować 2-drzwiowe nadwozie coupe, co wyszło im bardzo dobrze.

Pod maską Dacii 1300 pracował 1,3-litrowy silnik benzynowy o mocy 54 KM napędzający przednią oś za pośrednictwem 4-stopniowej przekładni manualnej. Z kolei w modelu 1301 „siedziała” ta sama jednostka generująca już 61 KM. W 1972 roku na bazie rumuńskiego projektu powstała Dacia Pick-up która bazowała na 1300 i występowała w zależności od rodzaju kabiny i silnika pod nazwą 1302, 1304, 1305, 1307 oraz 1309.

Dacię o oznaczeniu modelowym 1300 zakończono produkować w 1980 roku.

Dacia 1300 - generacje

Ikona samochodu

Dacia 1300 (1969 - 2004)

Dacia 1300 - powiązane artykuły

Artykuły o Dacia 1300

Skoda 105 L kontra Dacia 1300 - niedyskretne uroki wschodu

Skoda 105 L kontra Dacia 1300 - niedyskretne uroki wschodu

Auta z krajów socjalistycznych były u nas często uważane za namiastkę samochodów zachodnich. Ale czy w przypadku Dacii 1300 i Skody 105 takie traktowanie było uzasadnione?
Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.

Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.

Lubisz polską motoryzację z okresu PRL-u i masz sentyment do pojazdów, które wówczas jeździły po naszych drogach? Ten quiz jest stworzony dla ciebie! Sprawdź swoją wiedzę na temat Fiatów 126p i 125p, Żuków, Trabantów, Dacii, Ład i Skód, zaznaczając poprawnie jedną odpowiedź w każdym pytaniu.
Narodziła się w komunistycznej Rumunii, dziś jest globalną potęgą. Dlaczego Dacia odniosła taki sukces?

Narodziła się w komunistycznej Rumunii, dziś jest globalną potęgą. Dlaczego Dacia odniosła taki sukces?

Ćwierć wieku temu Ferrari produkowało rocznie ponad dwa razy więcej aut niż Dacia swojego kompaktowego hatchbacka, ale już w 2021 r. Dacie sprzedawały się w Europie lepiej niż wszystkie Hondy i Nissany razem wzięte. Więcej, Sandero zostało tutaj najpopularniejszym miejskim samochodem, a Duster – 2. najchętniej kupowanym kompaktowym SUV-em. Co przesądziło o sukcesie Dacii?

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech