Auto Świat Wiadomości Aktualności Przesadnie trudny quiz o autach sąsiadów PRL-u. Nawet eksperci się spocą, a 99 proc. może tylko pomarzyć o 6/11

Przesadnie trudny quiz o autach sąsiadów PRL-u. Nawet eksperci się spocą, a 99 proc. może tylko pomarzyć o 6/11

Szalenie podchwytliwy, nieprzyjemnie trudny i zwodniczy: ten quiz o samochodach z NRD, Czechosłowacji, Rumunii i ZSRR sprawi nie lada kłopot nawet największym znawcom. Masz odwagę o tym się przekonać?

Trabant P601 (wersja z 1985 r.)
Trabant P601 (wersja z 1985 r.)Silverstone Auctions

Czasy PRL to nie tylko duże i małe Fiaty, Polonezy, Syreny oraz Warszawy. Polska należała wówczas do krajów socjalistycznych, więc trafiało do nas sporo samochodów z innych państw tzw. demokracji ludowej — NRD, Czechosłowacji, Rumunii i oczywiście ZSRR.

Przeczytaj także: Pokonałem Poniedziałkowy Dół, jechałem Na Ostatnim Groszu. Najdziwniejsze nazwy ulic w Polsce

Ten quiz otwiera zdjęcie niepozornego Trabanta, ale zaufaj: pytania wcale takie niepozorne nie są. Nawet dla prawdziwych ekspertów to wyzwanie, a wynik 6/11 jest szczytem marzeń. Masz odwagę, by w ogóle zacząć?

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/11
Żródło: Shutterstock / Mirt Alexander

Ten samochód na rumuńskim znaczku pocztowym to ARO 10, ale w Wielkiej Brytanii sprzedawano go pod nazwą:

Poprawna odpowiedź: Dacia Duster

Mierzący w bazowej wersji 370 cm długości ARO 10 zadebiutował w 1980 r. Ischia była nazwą zarezerwowaną dla włoskiego rynku. Co ciekawe, nawet w rodzimej Rumunii sprzedawano go jako Dacię 10. Tak czy inaczej, formalnie to właśnie to jest pierwsza generacja Dacii Duster, a nie SUV przedstawiony w 2010 r.

Pytanie 2/11
Żródło: Skoda

Stylistyka nadwozia Skody Favorit powstała wspólnie z:

Poprawna odpowiedź: Bertone

Ta włoska firma projektowała nadwozia m.in. dla Ferrari, Alfy Romeo, Astona Martina, Lamborghini, Jaguara, Maserati i Volvo

Pytanie 3/11
Żródło: Shutterstock / Chere

Ten samochód to:

Poprawna odpowiedź: ZAZ 965

ZAZ (Zaporożec) 965 był produkowany w latach 1960-1967 i zastosowano w nim niecodzienny silnik: V4

Pytanie 4/11
Żródło: Shutterstock / mekcar

Ten efektowny samochód miał silnik:

Poprawna odpowiedź: R3

Pochodzący z NRD Melkus RS 1000 miał 3-cylindrowy silnik z gamy Wartburga 353. Samochód w szosowej wersji rozwijał 75 KM. Produkowano go latach 1969-1980.

Pytanie 5/11
Żródło: Silverstone Auctions

Materiał, z którego wykonano panele nadwozia Trabanta P601 nosił nazwę:

Poprawna odpowiedź: Duroplast

Duroplast był tworzywem sztucznym. Sam szkielet nadwozia Trabanta P601 wykonano już ze stali

Pytanie 6/11
Żródło: Skoda

Wskaż nieprawdziwe zdanie o Skodzie 450/Felicia:

Poprawna odpowiedź: Produkowano ją w Mlada Boleslav

Skoda 450/Felicia powstawała w fabryce w Kvasinach

Pytanie 7/11
Żródło: Shutterstock / Art Konovalov

Skoro już jesteśmy w dawnej Czechosłowacji... Nadwozie Tatry T613:

Poprawna odpowiedź: zaprojektowała ulubiona firma karoseryjna Enzo Ferrariego

W latach 50. ulubioną firmą stylistyczno-karoseryjną Enzo Ferrariego było Vignale. I to właśnie tam powstał design Tatry T613. Z kolei jej restyling, czyli Tatrę T700-1, przygotował Brytyjczyk Jeff Wardle

Pytanie 8/11
Żródło: Car & Classic

A to z kolei jest Tatra:

Poprawna odpowiedź: T603-2

To Tatra T603-2, a dokładniej rocznik 1967

Pytanie 9/11
Żródło: Shutterstock / Gaschwald

Do jakiego polskiego samochodu trafił silnik z gamy tego Wartburga 312?

Poprawna odpowiedź: Do Syren 102 S i 103 S

Oba modele powstały w bardzo krótkich seriach: 102 S ok. 150 sztuk, 103 S - ok. 400 samochodów

Pytanie 10/11
Żródło: Renault SAS

I wracamy do Dacii. Model 1300:

Poprawna odpowiedź: przedstawiono jednocześnie z Renault 12

Premiery obu aut odbyły się równocześnie w październiku 1969 r.: Renault 12 podczas salonu samochodowego w Paryżu, a Dacii 1300 w Bukareszcie

Pytanie 11/11
Żródło: Łada

WAZ 2105 był sprzedawany w Wielkiej Brytanii jako:

Poprawna odpowiedź: Lada Riva

Pod nazwą Sputnik początkowo sprzedawano w ZSRR Ładę Samarę

Brakuje jeszcze 11 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Całkiem nieźle...
...ponieważ ten quiz był nie tylko bardzo trudny, ale na dodatek wyjątkowo podchwytliwy. Jestem pewien, że w kolejnych naszych quizach motoryzacyjnych pójdzie ci jeszcze lepiej. Zapraszam!
Bardzo dobrze!
Taki wynik to już coś, ponieważ ten quiz był nie tylko bardzo trudny, ale na dodatek wyjątkowo podchwytliwy. Jestem pewien, że w kolejnych naszych quizach motoryzacyjnych pójdzie ci jeszcze lepiej. Zapraszam!
Coś niesamowitego!
Masz przeogromną wiedzę i praktycznie nie da się ciebie zaskoczyć podchwytliwym pytaniem. Chylimy czoła i zapraszamy do naszych kolejnych quizów moto!
Jesteś królem ekspertów!
Motoryzacja NRD, Czechosłowacji, ZSRR i Rumunii nie ma przed tobą żadnych tajemnicy. Witaj w gronie arcymistrzów!
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków