Czasy PRL to nie tylko duże i małe Fiaty, Polonezy, Syreny oraz Warszawy. Polska należała wówczas do krajów socjalistycznych, więc trafiało do nas sporo samochodów z innych państw tzw. demokracji ludowej — NRD, Czechosłowacji, Rumunii i oczywiście ZSRR.
Przeczytaj także: Pokonałem Poniedziałkowy Dół, jechałem Na Ostatnim Groszu. Najdziwniejsze nazwy ulic w Polsce
Ten quiz otwiera zdjęcie niepozornego Trabanta, ale zaufaj: pytania wcale takie niepozorne nie są. Nawet dla prawdziwych ekspertów to wyzwanie, a wynik 6/11 jest szczytem marzeń. Masz odwagę, by w ogóle zacząć?
Rozpocznij quiz
Ten samochód na rumuńskim znaczku pocztowym to ARO 10, ale w Wielkiej Brytanii sprzedawano go pod nazwą:
Poprawna odpowiedź: Dacia Duster
Mierzący w bazowej wersji 370 cm długości ARO 10 zadebiutował w 1980 r. Ischia była nazwą zarezerwowaną dla włoskiego rynku. Co ciekawe, nawet w rodzimej Rumunii sprzedawano go jako Dacię 10. Tak czy inaczej, formalnie to właśnie to jest pierwsza generacja Dacii Duster, a nie SUV przedstawiony w 2010 r.
Stylistyka nadwozia Skody Favorit powstała wspólnie z:
Poprawna odpowiedź: Bertone
Ta włoska firma projektowała nadwozia m.in. dla Ferrari, Alfy Romeo, Astona Martina, Lamborghini, Jaguara, Maserati i Volvo
Ten samochód to:
Poprawna odpowiedź: ZAZ 965
ZAZ (Zaporożec) 965 był produkowany w latach 1960-1967 i zastosowano w nim niecodzienny silnik: V4
Ten efektowny samochód miał silnik:
Poprawna odpowiedź: R3
Pochodzący z NRD Melkus RS 1000 miał 3-cylindrowy silnik z gamy Wartburga 353. Samochód w szosowej wersji rozwijał 75 KM. Produkowano go latach 1969-1980.
Materiał, z którego wykonano panele nadwozia Trabanta P601 nosił nazwę:
Poprawna odpowiedź: Duroplast
Duroplast był tworzywem sztucznym. Sam szkielet nadwozia Trabanta P601 wykonano już ze stali
Wskaż nieprawdziwe zdanie o Skodzie 450/Felicia:
Poprawna odpowiedź: Produkowano ją w Mlada Boleslav
Skoda 450/Felicia powstawała w fabryce w Kvasinach
Skoro już jesteśmy w dawnej Czechosłowacji... Nadwozie Tatry T613:
Poprawna odpowiedź: zaprojektowała ulubiona firma karoseryjna Enzo Ferrariego
W latach 50. ulubioną firmą stylistyczno-karoseryjną Enzo Ferrariego było Vignale. I to właśnie tam powstał design Tatry T613. Z kolei jej restyling, czyli Tatrę T700-1, przygotował Brytyjczyk Jeff Wardle
A to z kolei jest Tatra:
Poprawna odpowiedź: T603-2
To Tatra T603-2, a dokładniej rocznik 1967
Do jakiego polskiego samochodu trafił silnik z gamy tego Wartburga 312?
Poprawna odpowiedź: Do Syren 102 S i 103 S
Oba modele powstały w bardzo krótkich seriach: 102 S ok. 150 sztuk, 103 S - ok. 400 samochodów
I wracamy do Dacii. Model 1300:
Poprawna odpowiedź: przedstawiono jednocześnie z Renault 12
Premiery obu aut odbyły się równocześnie w październiku 1969 r.: Renault 12 podczas salonu samochodowego w Paryżu, a Dacii 1300 w Bukareszcie
WAZ 2105 był sprzedawany w Wielkiej Brytanii jako:
Poprawna odpowiedź: Lada Riva
Pod nazwą Sputnik początkowo sprzedawano w ZSRR Ładę Samarę