Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Skoda Favorit

Skoda Favorit

Ikona samochodu

Škoda Favorit była jednym z najpopularniejszych modeli XX wieku firmy z Mlady Boleslav. Już kilka lat po wprowadzeniu rodziny 742, Škoda wiedziała że musi opracować nowy, rewolucyjny model. Choć 105-tka i 120-tka dobrze się sprzedawały, Czesi postanowili pójść w zupełnie nowym kierunku.

Favorit była ostatnim modelem opracowanym przez Škodę. Chęć zaprojektowania zupełnie nowego, modnego i atrakcyjnego nadwozia zaprowadziła ich pod drzwi biura projektowego Bertone. Z ich desek kreślarskich wyszedł modny, 5-drzwiowy, kanciasty hatchback, choć powstało także kilka prototypów sedana czy wersji 3-drzwiowej. Oprócz tego zrezygnowano zarówno z umieszczenia silnika z tyłu, jak i z napędu na przednią oś, dzięki czemu udało się uzyskać nowoczesne i coraz bardziej popularne rozwiązanie – silnik z przodu, napęd na przednią oś.

Prace nad projektem rozpoczęły się w 1982 roku, a pierwsze prototypy były już gotowe z pierwszym dniem 1984 roku. Później prace nieco zwolniły, bowiem pierwsza seryjna Škoda Favorit zjechała z taśm dopiero w 1988 roku. 2 lata później do oferty dołączyło 5-drzwiowe kombi o nazwie Forman. Miało ono dłuższe o blisko 35 cm nadwozie, dzięki czemu udało się wygospodarować dużo miejsca w bagażniku. Hatchback miał zaledwie 240 litrów pojemności, a Forman – aż 400.

Przez cały okres produkcji stosowano wyłącznie 1,3-litrowe benzyniaki, ale w zależności od roku produkcji różniły się one zasilaniem oraz mocą – początkowo występowały w wersji 58- (135) oraz 63-konnej (136). W 1991 roku Škoda została przejęta przez Volkswagena. Ponieważ Favorita była na rynku dopiero 3 lata, niemiecki koncern zdecydował się wpierw nieco zmodernizować model, tym bardziej że wyniki sprzedażowe były zadowalające. Zmianie uległo wnętrze oraz pas przedni. Dodatkowo zmodernizowano silniki (wersja 136 została wycofana, by po roku wrócić w odnowionej wersji). Wtedy pojawiła się także 54-konna odmiana modelu 135. W tym samym roku rozpoczęto produkcję Škody Pick-up – użytkowej wersji Favorit.

W 1993 roku przeprowadzono kolejny lifting. Znów „oberwało się” atrapie chłodnicy oraz desce rozdzielczej. Największą zmianą było jednak wprowadzenie silników z jednopunktowym wtryskiem paliwa, który występował od odmianie 54-konnej, a wcześniej wspomniany, wycofany silnik 136 wrócił w 68-konnej wersji gaźnikowej oraz wtryskowej. Moc kierowana była na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej. W 1995 roku zakończono produkcję Škody Favorit, a jej następca, Felicia, pojawiła się w sprzedaży już rok wcześniej.

Skoda Favorit - generacje

Ikona samochodu

Skoda Favorit

Ikona samochodu

Skoda Favorit (1987 - 1995)

Skoda Favorit - powiązane artykuły

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Oto motoryzacja, którą wiele osób pamięta jeszcze z czasów dzieciństwa. Na polskich drogach królowały wówczas przede wszystkim pojazdy produkowane w krajach socjalistycznych — Czechosłowacji, NRD, Rumunii czy ZSRR. Czy rozpoznasz poszczególne marki, modele czy kraje ich pochodzenia? Swoją wiedzę możesz bardzo łatwo sprawdzić w naszym quizie. Zapraszamy.
Kupił trzydziestoletnią Skodę Favorit za prawie 120 tys. zł. To chyba jedyny taki egzemplarz

Kupił trzydziestoletnią Skodę Favorit za prawie 120 tys. zł. To chyba jedyny taki egzemplarz

Historie tego typu, jeśli już okazują się prawdziwe, należą do rzadkości. Przez 30 lat ta biała Skoda Favorit pokonała zaledwie 34 km. Pewna kobieta kupiła ją nową w salonie w Atenach, przejechała do domu pod miastem i — jak się później okazało — zostawiła na dobre w podziemnym garażu. Obecnie chyba najlepiej zachowany egzemplarz tego modelu znajduje się w Czechach. Kupił go kierowca wyścigowy, który ma wiele wspólnego z czeską marką.
Skoda Favorit kontra Łada Samara (z archiwum Auto Świata)

Skoda Favorit kontra Łada Samara (z archiwum Auto Świata)

To porównanie i opis samochodów używanych ukazało się w 2003 roku w "Auto Świecie" nr 4. Po latach przypominamy tekst o Skodzie Favorit i Ładzie Samarze, które już niemal całkowicie zniknęły z polskich dróg.
Motoryzacja w przełomowych latach 80.

Motoryzacja w przełomowych latach 80.

Koniec lat 80. dwudziestego wieku to czas przemian ustrojowych. W tym burzliwym okresie pojawiały się i odchodziły kolejne modele samochodów.
Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

O tych samochodach marzyli mieszkańcy krajów bloku wschodniego. Jak dziś wypadają w roli klasyków?
Mało znana historia Skody Favorit

Mało znana historia Skody Favorit

Skoda Favorit zakończyła długą erą tylnonapędowych modeli z Czech. Nie wszyscy już pamiętają, że ten dość mało ceniony model miał sporo sukcesów na rajdowych trasach WRC.
Od Lamborghini Countacha po Skodę Favorit – oto historia firmy Bertone, bez której trudno wyobrazić sobie świat samochodów

Od Lamborghini Countacha po Skodę Favorit – oto historia firmy Bertone, bez której trudno wyobrazić sobie świat samochodów

Ponad 100 lat temu Bertone zaczął budować pierwsze pojazdy. Przy poszukiwaniu najlepszego okresu istnienia firmy natrafiliśmy na bardzo ciekawe i zadziwiające znaleziska.
Policyjne Archiwum X wraca do sprawy sprzed 18 lat. Pożar i śmierć dwóch osób nie były wypadkiem?

Policyjne Archiwum X wraca do sprawy sprzed 18 lat. Pożar i śmierć dwóch osób nie były wypadkiem?

18 lat temu w stojącym w lesie doszczętnie spalonym samochodzie policjanci znaleźli zwłoki dwóch osób. Jak się później okazało, było to małżeństwo. Teraz sprawę śmierci producenta palet i jego żony prowadzą policjanci z poznańskiego Archiwum X, którzy uważają, że mamy do czynienia z zabójstwem, a nie wypadkiem.
Polska lat 90. - zobacz jakie auta królowały na ulicach Krakowa

Polska lat 90. - zobacz jakie auta królowały na ulicach Krakowa

Warto niekiedy sięgnąć do starszych zdjęć i filmów, by przekonać się jak wiele zmieniło się na polskich drogach. Pora na wirtualny spacer po ulicach Krakowa w połowie lat 90. Nietrudno dostrzec prawdziwe motoryzacyjne perełki.
Skoda Favorit miała być...Zaporożcem. Odkrywamy tajemnice socjalistycznej ikony

Skoda Favorit miała być...Zaporożcem. Odkrywamy tajemnice socjalistycznej ikony

Minęło 30 lat od premiery rewolucyjnej Skody Favorit. Modelu, który zapoczątkował nową erę Skody Auto i spełnił marzenia nie tylko Czechów o powszechnej motoryzacji.
25 lat Skody Favorit

25 lat Skody Favorit

Skoda Favorit, jeden z najważniejszych samochodów w historii marki, w tym roku obchodzi swoje ćwierćwiecze. Model ten zadebiutował podczas 29. Międzynarodowych Targów Przemysłowych w Brnie w 1987 roku. Samochód zrywał ze stosowaną przez markę od 1964 roku koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego, był oryginalny i reprezentował wysoki poziom pod względem ergonomii. Skoda S781 Favorit ewoluowała z programu rozwojowego S780, składającego się z kilku prototypów przednionapędowych pojazdów zaprojektowanych przez Jaroslava Kindla. Gdy kierownictwo nad tym przedsięwzięciem przejął Petr Hrdlička, zwiększył się zasięg programu oraz narzucono większą presję czasu. O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone, proponując także wersje sedan i coupe. Jego prace kosztowały markę 28 mln kolon czeskich. Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche. Opracowania specjalistów Skody zakończyły się zgłoszeniem imponującej liczby 42 patentów. Zgodnie z założeniami, próby nowego pojazdu ukończono już w pierwszym półroczu 1985 roku, a w 1988 roku rozpoczęto produkcję wielkoseryjną. Mimo braku środków na rozwój nowoczesnej jednostki napędowej, Skoda Favorit stała się poważnym konkurentem dla zachodnioeuropejskich samochodów. Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycja...
Nowe auto gorsze od... Skody Favorit!

Nowe auto gorsze od... Skody Favorit!

W Czechach ruszyła sprzedaż chińskiej marki Lifan z logo europejskiego importera Martin Motors. Oferta obejmuje tylko jeden model 520, dostępny w dwóch wersjach nadwozia - hatchback i sedan.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech