Auto Świat Wiadomości Aktualności Kupił trzydziestoletnią Skodę Favorit za prawie 120 tys. zł. To chyba jedyny taki egzemplarz

Kupił trzydziestoletnią Skodę Favorit za prawie 120 tys. zł. To chyba jedyny taki egzemplarz

Historie tego typu, jeśli już okazują się prawdziwe, należą do rzadkości. Przez 30 lat ta biała Skoda Favorit pokonała zaledwie 34 km. Pewna kobieta kupiła ją nową w salonie w Atenach, przejechała do domu pod miastem i — jak się później okazało — zostawiła na dobre w podziemnym garażu. Obecnie chyba najlepiej zachowany egzemplarz tego modelu znajduje się w Czechach. Kupił go kierowca wyścigowy, który ma wiele wspólnego z czeską marką.

Najlepiej zachowana Skoda Favorit na świecieSkoda

- Ktoś w Grecji odkrył ten samochód jesienią 2022 r. i wystawił na aukcję. Kiedy go zobaczyłem, pomyślałem, że muszę stać się posiadaczem tego kawałka historii — powiedział Jiří Mičánek Junior, który wygrał licytację. Co ciekawe, na ostatnim etapie o nieużywaną Skodę Favorit walczył z innym kierowcą wyścigowym z Czech Borisem Vaculíkiem. - Kiedy dowiedzieliśmy się, że została tylko nasza dwójka, zadzwoniliśmy do siebie i powiedzieliśmy sobie, jakie są nasze limity licytacji. Mój był wyższy, więc ustaliliśmy, że nie będziemy dalej podnosić ceny – śmiał się Jiří w rozmowie z przedstawicielami Skody.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Auto i tak nie było tanie — kosztowało 24 tys. euro, czyli ponad 119 tys. zł. To jakieś sześć razy więcej niż w 1993 r. wynosiła cena fabrycznie nowej Skody Favorit. Szczęśliwy nabywca ma słabość do czeskiej marki, jak i do tego konkretnego modelu — rodzice mieli takie auto do codziennej jazdy, ojciec Jiří Mičánek (legendarny czechosłowacki kierowca), a także on sam ścigali się wieloma autami z silnikami Skody.

Skoda Favorit — grecki rarytas w szczegółach

Po trzech dekadach stania w garażu podziemnym i wyczyszczeniu "favoritka" sprawia wrażenie, jakby właśnie zjechała z linii montażowej zakładu w Mlada Boleslav. Na przednich fotelach nadal znajdziemy fabryczną folię ochronną. Jedyne skazy to zadrapania na drzwiach, które spowodowali inni kierowcy, bo Skoda nie była przechowywana w prywatnym garażu.

Auto pochodzi z 1993 r., więc jest już po liftingu. Widać to m.in. po logo Skody umieszczonym pośrodku atrapy chłodnicy, a nie z boku jak wcześniej. To wersja wyposażeniowa LX, czyli podstawowa, pozbawiona nawet obrotomierza (jego miejsce na tablicy przyrządów zajęła tarcza zegara). Z wszechobecną szarością kontrastuje drewnopodobna okleina, która została zamontowana przez dilera, prawdopodobnie na prośbę klientki (kolejnymi dodatkami są naklejki na nadwoziu).

Pod maską znajduje się benzynowy silnik o pojemności 1,3 litra, już z jednopunktowym wtryskiem paliwa Boscha zamiast gaźnika. Generuje 54 KM (40 kW). Właściciel twierdzi, że wymienił tylko olej i filtry oraz zamontował nowy akumulator, a motor po 30 latach pracuje jak nowy i... oczywiście wymagałby dotarcia. Jiří Mičánek nie zamierza jednak zbyt wiele jeździć swoją perełką, żeby zachować ją w jak najlepszym stanie. Do tej pory przybyły jej tylko 3 kilometry, licznik wskazuje liczbę"37".

Wyjątkowy Favorit ma pozostać najlepiej zachowanym egzemplarzem na świecie (śmiało można go tak określić). Stanowić będzie rodzinną pamiątkę wyścigowej rodziny Mičánek i jej związków ze Skodą. Jiří Jr ma też wersję sportową "favoritki", którą z sentymentu kupił jakiś czas temu od szkoły wyścigowej jazdy swojego ojca. Teraz zamierza ją odrestaurować i postawić obok "nówki" z Grecji.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków