- Ktoś w Grecji odkrył ten samochód jesienią 2022 r. i wystawił na aukcję. Kiedy go zobaczyłem, pomyślałem, że muszę stać się posiadaczem tego kawałka historii — powiedział Jiří Mičánek Junior, który wygrał licytację. Co ciekawe, na ostatnim etapie o nieużywaną Skodę Favorit walczył z innym kierowcą wyścigowym z Czech Borisem Vaculíkiem. - Kiedy dowiedzieliśmy się, że została tylko nasza dwójka, zadzwoniliśmy do siebie i powiedzieliśmy sobie, jakie są nasze limity licytacji. Mój był wyższy, więc ustaliliśmy, że nie będziemy dalej podnosić ceny – śmiał się Jiří w rozmowie z przedstawicielami Skody.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoAuto i tak nie było tanie — kosztowało 24 tys. euro, czyli ponad 119 tys. zł. To jakieś sześć razy więcej niż w 1993 r. wynosiła cena fabrycznie nowej Skody Favorit. Szczęśliwy nabywca ma słabość do czeskiej marki, jak i do tego konkretnego modelu — rodzice mieli takie auto do codziennej jazdy, ojciec Jiří Mičánek (legendarny czechosłowacki kierowca), a także on sam ścigali się wieloma autami z silnikami Skody.
Skoda Favorit — grecki rarytas w szczegółach
Po trzech dekadach stania w garażu podziemnym i wyczyszczeniu "favoritka" sprawia wrażenie, jakby właśnie zjechała z linii montażowej zakładu w Mlada Boleslav. Na przednich fotelach nadal znajdziemy fabryczną folię ochronną. Jedyne skazy to zadrapania na drzwiach, które spowodowali inni kierowcy, bo Skoda nie była przechowywana w prywatnym garażu.
- Zobacz także: Tak jeździ się rajdowymi autami z różnych epok
Auto pochodzi z 1993 r., więc jest już po liftingu. Widać to m.in. po logo Skody umieszczonym pośrodku atrapy chłodnicy, a nie z boku jak wcześniej. To wersja wyposażeniowa LX, czyli podstawowa, pozbawiona nawet obrotomierza (jego miejsce na tablicy przyrządów zajęła tarcza zegara). Z wszechobecną szarością kontrastuje drewnopodobna okleina, która została zamontowana przez dilera, prawdopodobnie na prośbę klientki (kolejnymi dodatkami są naklejki na nadwoziu).
Pod maską znajduje się benzynowy silnik o pojemności 1,3 litra, już z jednopunktowym wtryskiem paliwa Boscha zamiast gaźnika. Generuje 54 KM (40 kW). Właściciel twierdzi, że wymienił tylko olej i filtry oraz zamontował nowy akumulator, a motor po 30 latach pracuje jak nowy i... oczywiście wymagałby dotarcia. Jiří Mičánek nie zamierza jednak zbyt wiele jeździć swoją perełką, żeby zachować ją w jak najlepszym stanie. Do tej pory przybyły jej tylko 3 kilometry, licznik wskazuje liczbę"37".
Wyjątkowy Favorit ma pozostać najlepiej zachowanym egzemplarzem na świecie (śmiało można go tak określić). Stanowić będzie rodzinną pamiątkę wyścigowej rodziny Mičánek i jej związków ze Skodą. Jiří Jr ma też wersję sportową "favoritki", którą z sentymentu kupił jakiś czas temu od szkoły wyścigowej jazdy swojego ojca. Teraz zamierza ją odrestaurować i postawić obok "nówki" z Grecji.