- Skoda 200 RS z 1974 r. ma 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik generujący 163 KM i 205 Nm, a to pozwala na rozpędzenie jej do setki po 7 s
- Skoda Fabia RS Rally2 ma pod maską 1.6-litrową, doładowaną jednostkę, która produkuje 291 KM oraz 430 Nm
- Historyczna rajdówka ma napęd na tył, natomiast w najnowszej moment obrotowy przekazywany jest na wszystkie koła
Oznaczenie "RS" nie jest dzisiaj niczym nadzwyczajnym, bo takie wersje występują w wielu modelach Skody, które można znaleźć w salonach czeskiej marki. Obecnie w ofercie jest nie tylko Skoda Octavia RS, lecz także SUV Skoda Kodiaq RS.
Wszystko zaczęło się jednak od rajdowych prototypów z 1974 r., m.in. od modelu 200 RS. Czasy się zmieniały, rajdówki ewoluowały, aż wreszcie pojawiła się Skoda Fabia RS Rally2.
Przeczytaj też:
- Nowa Skoda Octavia RS – Octavia na ostro
- Skoda Fabia RS: szybsza niż myślisz
- Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – szybka czy sportowa? – TEST
Miałem okazję być wieziony na miejscu pilota tymi dwoma wyczynowymi modelami. Pomimo tego, że nie prowadziłem, to i tak jeździe towarzyszył potężny wzrost adrenaliny.
Zaczęliśmy od zabytkowej już rajdówki Skody 200 RS, która jest jednym z dwóch zbudowanych prototypów. Bardziej znana była Skoda 130 RS, która odnotowała wiele sukcesów na rajdowych trasach.
Wsiadanie do klasycznej rajdówki z 1974 r. wcale nie jest tak niewygodne, jak mogłoby się wydawać. Wprawdzie trzeba zająć miejsce w głębokich kubełkowych fotelach, ale z boku nie ma rurek od klatki bezpieczeństwa.
Skoda 200 RS – czas na jazdę klasyczną rajdówką
Siedzę, jedna osoba z ekipy serwisowej zaciska mocno pas, kciuk w górę i można jechać. Kierowca przekręca kluczyk w stacyjce i zza pleców dobiega rasowy ryk 4-cylindrowego silnika o mocy 163 KM. Jeszcze tylko powolny podjazd do wytyczonej trasy i… start.
Już pierwsze metry robią wrażenie. Włączeniu biegu w 5-stopniowej manualnej skrzyni towarzyszą szarpnięcie i charakterystyczny klik. To niewiarygodne, z jakim impetem ten niemal 50-letni pojazd potrafi wyrwać i jak mocno wgniatane są plecy jadących w oparcia foteli.
Auto gna coraz szybciej, dojeżdżamy do zakrętu, redukcja biegu i niemal bez hamowania pokonujemy łuk. Škoda wpisuje się w niego posłusznie, a dzięki twardo zestrojonemu zawieszeniu nie ma mowy o nawet minimalnym przechyle nadwozia.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSkoda 200 RS – szybka pomimo zaawansowanego wieku
Teraz znowu gaz, kolejny bieg, hamowanie i perfekcyjne zawrócenie. Wystarczyło zarzucić tyłem samochodu, co wobec dużej mocy, braku jakichkolwiek elektronicznych systemów czy napędu na tył nie stanowi najmniejszego problemu.
Kierowca puścił tylko kierownicę, która samoczynnie obróciła się, i już jesteśmy na trasie powrotnej. Tę część również pokonujemy w szalonym tempie, dojeżdżamy do strefy serwisowej, mocne hamowanie, zatrzymujemy się i po wygramoleniu się z głębokich kubłów kończy się przygoda w zabytkowej rajdówce.
Skoda Fabia RS Rally2 – dynamika nabiera nowego znaczenia
Czas na naszpikowanego elektroniką współczesnego potomka w postaci Skody Fabii RS Rally2. Tym razem wsiadanie jest trudniejsze, bo oprócz wysokich boków foteli trzeba jeszcze pokonać przeszkodę w postaci klatki bezpieczeństwa.
Po ciasnym zapięciu pasów siedzący za kółkiem kierowca rajdowy Kris Meeke uruchamia 291-konnego, 4-cylindrowego potwora z doładowaniem i w drogę. Podczas przyspieszania 200 RS czuło się wgniatanie w fotel, a teraz ma się wrażenie, że przemieszczają się wszystkie wnętrzności.
Skoda Fabia RS Rally2 – inne auto, ale frajda taka sama
W pełnym pędzie kierowca atakuje zakręt, auto skręca jak po szynach i po zmianie biegu (podobnie jak w wiekowej rajdówce, także i tutaj czuje się przy tym szarpnięcie auta) pędzimy dalej. Na wyboistej drodze słychać nie tylko ryk silnika, lecz także pojękiwanie pracującego zawieszenia.
Nawrót i droga powrotna. Jednak tym razem trasa jest dłuższa i zanim powrócimy do serwisu, przejeżdżamy kolejne kręte odcinki, pokonujemy wzniesienia i dopiero docieramy na metę. Po zatrzymaniu się silnik gaśnie, za to mój entuzjazm – jeszcze długo nie...
Skoda 200 RS i Skoda Fabia RS Rally2 – nasza opinia
Jazda rajdówką, nawet na miejscu pilota, to zawsze duże przeżycie. Tym razem doszła do tego jeszcze możliwość podróżowania zabytkowym modelem w postaci 200 RS. Dzięki temu, że chwilę później wsiadłem do nowoczesnej Fabii RS Rally2, mogłem odczuć, jak bardzo zmieniła się technika samochodowa oraz rajdowa w ciągu niemal 50 lat. Na szczęście jedno nie zmieniło się w tym czasie – niesamowita frajda z jazdy.
Galeria zdjęć
Pierwszymi Skodami, które nosiły oznaczenie "RS", były prototypy 180 RS z silnikiem 1.8 o mocy 154 KM oraz 200 RS (fot.), w którym 2-litrowa jednostka produkuje 163 KM. W sumie powstały trzy samochody – jeden z mniejszym silnikiem i dwa z większym. W aucie wykorzystano 5-biegową skrzynię Porsche, amortyzatory firmy Koni, zapłon Lucasa oraz podwójne gaźniki Webera
Skoda 200 RS z 1974 r. ma 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik produkujący 163 KM i 205 Nm
W Skodzie 200 RS wyczuwa się rajdowy charakter, a to zasługa rasowego brzmienia silnika, świetnego przyspieszenia i sportowych foteli
Dzięki napędowi na tylne koła ciasne nawroty na szutrze można pokonać efektownym slajdem
Do przeniesienia napędu na tylne koła posłużyła 5-biegowa, manualna skrzynia Porsche
Škoda 200 RS powstała w dwóch egzemplarzach tylko jako prototyp
Pod maską… bagażnik. No tak, przecież kiedyś Škody miały silnik instalowany z tyłu
Skoda 200 RS rozpędza się do setki w 7 s, natomiast szybkość maksymalna wynosi 212 km/h
Aby w pełni pokazać możliwości Škody 200 RS, trasę przejazdu poprowadzono na asfalcie i na nawierzchni szutrowej
Škoda 200 RS, którą mieliśmy okazję jeździć, należy do Stanislava Kafki
Skoda Fabia RS Rally2 na prostej zachwyca przyspieszeniem, a na zakrętach – precyzją, z jaką je pokonuje
Skoda Fabia RS Rally2 zgodna z Rally 2
Za dostarczenie momentu obrotowego do czterech kół odpowiada 5-biegowa, sekwencyjna skrzynia
W 2019 r. FIA w ramach rajdów WRC powołała Grupę Rally 2. Škoda Fabia zbudowana tak, żeby spełniać wymogi tych zawodów, ma 1,6-litrowy silnik oparty o seryjną jednostkę. Jednak zastosowano inny intercooler i turbosprężarkę, a chłodnica ma większą pojemność. Model wyposażono w 5-biegową sekwencyjną przekładnię
Naszpikowane elektroniką wnętrze Skodfy Fabii RS Rally2 mocno różni się od kabiny seryjnego modelu
Średnica tarcz hamulcowych zależy od rodzaju nawierzchni, na której odbywa się rajd. Na asfalt mają 355 mm, a na szuter 300 mm
Skoda Fabia RS Rally2 ma 1,6-litrowy, 4-cylindrowy silnik generujący 291 KM oraz 430 Nm
Z tyłu Fabii RS Rally2 nie mogło zabraknąć ogromnego dachowego spoilera
Serwis był niezbędny, żeby sprawdzić stan opon oraz utrzymać Fabię w czystości
Silnik o mocy 291 KM, masa własna samocho- du to 1230 kg, a więc na każdy koń mechaniczny przypada około 4,2 kg
Nie mogliśmy prowadzić rajdowej Skody Fabii RS Rally2, ale jazda na miejscu pilota, gdy za kierownicą siedzi kierowca rajdowy Kris Meeke, to także duże przeżycie