Auto Świat Testy Porównania samochodów Tak jeździ się rajdowymi autami z różnych epok. Skoda 200 RS z 1974 r. i Skoda Fabia RS Rally2

Tak jeździ się rajdowymi autami z różnych epok. Skoda 200 RS z 1974 r. i Skoda Fabia RS Rally2

Dwa gaźniki w wersji wolnossącej kontra wtrysk i doładowanie, napęd tylny wobec 4x4 – Skoda 200 RS z 1974 r. i Skoda Fabia RS Rally2 z 2022 r. Tym razem to porównanie nie ma na celu wyłonienia zwycięzcy, chodzi o pokazanie możliwości rajdowej Skody sprzed niemal 50 lat i współczesnego modelu.

Skoda 200 RSSkoda
  • Skoda 200 RS z 1974 r. ma 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik generujący 163 KM i 205 Nm, a to pozwala na rozpędzenie jej do setki po 7 s
  • Skoda Fabia RS Rally2 ma pod maską 1.6-litrową, doładowaną jednostkę, która produkuje 291 KM oraz 430 Nm
  • Historyczna rajdówka ma napęd na tył, natomiast w najnowszej moment obrotowy przekazywany jest na wszystkie koła

Oznaczenie "RS" nie jest dzisiaj niczym nadzwyczajnym, bo takie wersje występują w wielu modelach Skody, które można znaleźć w salonach czeskiej marki. Obecnie w ofercie jest nie tylko Skoda Octavia RS, lecz także SUV Skoda Kodiaq RS.

Wszystko zaczęło się jednak od rajdowych prototypów z 1974 r., m.in. od modelu 200 RS. Czasy się zmieniały, rajdówki ewoluowały, aż wreszcie pojawiła się Skoda Fabia RS Rally2.

Przeczytaj też:

Miałem okazję być wieziony na miejscu pilota tymi dwoma wyczynowymi modelami. Pomimo tego, że nie prowadziłem, to i tak jeździe towarzyszył potężny wzrost adrenaliny.

Zaczęliśmy od zabytkowej już rajdówki Skody 200 RS, która jest jednym z dwóch zbudowanych prototypów. Bardziej znana była Skoda 130 RS, która odnotowała wiele sukcesów na rajdowych trasach.

Wsiadanie do klasycznej rajdówki z 1974 r. wcale nie jest tak niewygodne, jak mogłoby się wydawać. Wprawdzie trzeba zająć miejsce w głębokich kubełkowych fotelach, ale z boku nie ma rurek od klatki bezpieczeństwa.

Skoda 200 RS
Skoda 200 RSSkoda

Skoda 200 RS – czas na jazdę klasyczną rajdówką

Siedzę, jedna osoba z ekipy serwisowej zaciska mocno pas, kciuk w górę i można jechać. Kierowca przekręca kluczyk w stacyjce i zza pleców dobiega rasowy ryk 4-cylindrowego silnika o mocy 163 KM. Jeszcze tylko powolny podjazd do wytyczonej trasy i… start.

Już pierwsze metry robią wrażenie. Włączeniu biegu w 5-stopniowej manualnej skrzyni towarzyszą szarpnięcie i charakterystyczny klik. To niewiarygodne, z jakim impetem ten niemal 50-letni pojazd potrafi wyrwać i jak mocno wgniatane są plecy jadących w oparcia foteli.

Auto gna coraz szybciej, dojeżdżamy do zakrętu, redukcja biegu i niemal bez hamowania pokonujemy łuk. Škoda wpisuje się w niego posłusznie, a dzięki twardo zestrojonemu zawieszeniu nie ma mowy o nawet minimalnym przechyle nadwozia.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Skoda 200 RS – szybka pomimo zaawansowanego wieku

Teraz znowu gaz, kolejny bieg, hamowanie i perfekcyjne zawrócenie. Wystarczyło zarzucić tyłem samochodu, co wobec dużej mocy, braku jakichkolwiek elektronicznych systemów czy napędu na tył nie stanowi najmniejszego problemu.

Kierowca puścił tylko kierownicę, która samoczynnie obróciła się, i już jesteśmy na trasie powrotnej. Tę część również pokonujemy w szalonym tempie, dojeżdżamy do strefy serwisowej, mocne hamowanie, zatrzymujemy się i po wygramoleniu się z głębokich kubłów kończy się przygoda w zabytkowej rajdówce.

Skoda Fabia RS Rally2 – dynamika nabiera nowego znaczenia

Czas na naszpikowanego elektroniką współczesnego potomka w postaci Skody Fabii RS Rally2. Tym razem wsiadanie jest trudniejsze, bo oprócz wysokich boków foteli trzeba jeszcze pokonać przeszkodę w postaci klatki bezpieczeństwa.

Po ciasnym zapięciu pasów siedzący za kółkiem kierowca rajdowy Kris Meeke uruchamia 291-konnego, 4-cylindrowego potwora z doładowaniem i w drogę. Podczas przyspieszania 200 RS czuło się wgniatanie w fotel, a teraz ma się wrażenie, że przemieszczają się wszystkie wnętrzności.

Skoda Fabia RS Rally2
Skoda Fabia RS Rally2Skoda

Skoda Fabia RS Rally2 – inne auto, ale frajda taka sama

W pełnym pędzie kierowca atakuje zakręt, auto skręca jak po szynach i po zmianie biegu (podobnie jak w wiekowej rajdówce, także i tutaj czuje się przy tym szarpnięcie auta) pędzimy dalej. Na wyboistej drodze słychać nie tylko ryk silnika, lecz także pojękiwanie pracującego zawieszenia.

Nawrót i droga powrotna. Jednak tym razem trasa jest dłuższa i zanim powrócimy do serwisu, przejeżdżamy kolejne kręte odcinki, pokonujemy wzniesienia i dopiero docieramy na metę. Po zatrzymaniu się silnik gaśnie, za to mój entuzjazm – jeszcze długo nie...

Skoda 200 RS i Skoda Fabia RS Rally2 – nasza opinia

Jazda rajdówką, nawet na miejscu pilota, to zawsze duże przeżycie. Tym razem doszła do tego jeszcze możliwość podróżowania zabytkowym modelem w postaci 200 RS. Dzięki temu, że chwilę później wsiadłem do nowoczesnej Fabii RS Rally2, mogłem odczuć, jak bardzo zmieniła się technika samochodowa oraz rajdowa w ciągu niemal 50 lat. Na szczęście jedno nie zmieniło się w tym czasie – niesamowita frajda z jazdy.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków