Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – szybka czy sportowa? – TEST

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – szybka czy sportowa? – TEST

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Skoda Superb to synonim przestronności, komfortu i dyskrecji. Jest chętnie wybierana w roli dyrektorskiego auta służbowego, które ma nie kłuć w oczy. Ale tym razem bierzemy pod lupę najmniej grzeczny wariant w palecie Skodę Superb Sportline z 272-konnym silnikiem benzynowym. Czy ta duża limuzyna Skody potrafi dostarczyć emocji za kierownicą?

Skoda Superb 2.0 TSI 4x4
Zobacz galerię (18)
Auto Świat / Adam Mikuła
Skoda Superb 2.0 TSI 4x4
  • Skoda Superb to pierwsza Skoda z LED-owymi reflektorami matrycowymi
  • Skoda Superb z 272-konnym TSI mógłaby być „sleeperem”, ale dodatki wersji Sportline jednak trochę zdradzają jego możliwości
  • Wśród elementów ozdobnych Skody Superb Sportline są też listwy imitujące włókno węglowe – trzeba to jakość przełknąć, takie rzeczy potrafią wyglądać też dużo mniej atrakcyjnie

Skoda Superb to bestseller Skody i seryjny zwycięzca naszych porównań – taki typ nie musi się silić na wielkie zaskoczenia. Pewnie dlatego przeprowadzony latem tego roku face lifting wypadł raczej subtelnie. Odświeżoną odmianę najłatwiej poznacie po nowym zderzaku z ledowymi paskami na dole oraz matrycowymi reflektorami głównymi (po raz pierwszy w Skodzie). Przód stał się bardziej spiczasty i agresywny, natomiast z tyłu znaczek został zastąpiony napisem SKODA z szeroko rozstawionymi literami (prawie jak w Porsche), podkreślony listwą łączącą tylne światła (trochę jak w Audi A6!).

Żeby jednak lifting nie przeszedł niezauważony, do pierwszego testu Skody Superb po liftingu otrzymaliśmy najmocniejszą odmianę 2.0 TSI w najmniej oczywistej wersji wyposażeniowej Sportline i w przyciągającym spojrzenia błękicie Race. Kontrastujące z nim czarne elementy wykończenia nadwozia oraz przydymione tylne klosze dają pewien przedsmak dynamicznych możliwości – tak wyglądający Superb „sleeperem” już nie jest.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – osiągami zawstydza mocne auta

Jeszcze przed liftingiem 2-litrowe TSI zostało osłabione o 8 KM – moc „zjadły” modyfikacje niezbędne do spełnienia ostrzejszych norm emisji spalin. Ale 272-konny silnik nadal potrafi „dostarczać”: testowana Skoda Superb przyspieszała do 100 km/h w 5,3 s, czyli o 0,3 s lepiej niż ma w papierach. Startując spod świateł, można wprawić w zakłopotanie niejednego kierowcę Audi czy hot hatcha. Przy ok. 4 tys. obrotów silnik dostaje kopa, poniżej tego reaguje na gaz trochę tak, jakby kazano mu trzymać swój potencjał w tajemnicy. Za sprawą napędu na 4 koła i 7-stopniowej dwusprzęgłówki zasoby jednostki są efektywnie zamieniane w ruch. Ukłony też za to, jak przekładnia DSG zachowuje się podczas manewrowania i ruszania: tzw. pełzanie odbywa się płynnie, nie ma tu ospałości, szarpnięć ani nerwowości, a start-stop bardzo sprawnie działa.

Przy czym nawet tak szybka Skoda Superb nie ma łobuzerskiego charakteru. Przyspieszenie przyjemnie wciska w fotel, łechcze ego, ale nie wodzi na pokuszenie. I wcale nie chodzi o to, że Superb porusza się chyżo tylko na wprost, bo skręca ładnie, układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem daje poczucie poręczności, auto prowadzi się po volkswagenowsku pewnie.

Regulowana sztywność amortyzatorów wymaga 2800 zł dopłaty i warto tę inwestycję poczynić, bo po utwardzeniu długa limuzyna pewniej trzyma się asfaltu, natomiast w trybie Normal przyjemnie amortyzuje nierówności, i to nawet tocząc się na niskoprofilowych „19-kach”. Skoda Superb w ustawieniu Comfort nadwozie miewa tendencję do bujania, nie każdy polubi takie oblicze komfortu. Do tego dochodzi jeszcze specyficzne poczucie bycia zespolonym bardziej z przodem pojazdu niż jego całością. Kierowca ma dziwne wrażenie, że ciągnie za sobą duży ogon – specyfika długiego rozstawu osi.

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – jakość montażu mogłaby być lepsza

Przepastną i wygodną kabinę Skody Superb Sportline zdobią sportowa kierownica oraz alcantara na boczkach, sportowe fotele i – jeśli ktoś jest gotów wydać 3300 zł – nawet na podsufitce. Matowe plastikowe listwy imitujące włókno węglowe trzeba jakoś przełknąć, wiemy bowiem, że takie rzeczy potrafią znacznie gorzej wyglądać. Szkoda jednak, że Skoda nie poszła za ciosem i nie oferuje zamiast nich czegoś bardziej wyszukanego w opcji. Mocniej rozczarowały nas jednak trzaski i skrzypnięcia dochodzące z okolic konsoli w podsufitce – drobiazg, ale bardzo irytujący, który nie powinien występować w aucie tej klasy, tym bardziej w modelu po liftingu.

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – nasza opinia

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI imponująco przyspiesza, dobrze się prowadzi, wyróżnia się wśród zwykłych Superbów, ale sportową żyłkę kierowcy pobudza raczej łagodnie. Cena uczciwa jak na to, co to auto potrafi.

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – to nam się podoba

  • Bardzo dobre osiągi
  • Przepastna i wygodna kabina
  • Wielki bagażnik
  • Bardzo bogate wyposażenie seryjne
  • Uczciwa polityka opcji
  • Duża rozpiętość ustawień podzespołów

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – to nam się nie podoba

  • Mimo zwinnego zachowania Superba kierowca ma wrażenie prowadzenia bardzo długiego auta
  • Brak pokręteł i przycisków funkcyjnych systemu multimedialnego

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – wymiary

Skoda Superb - wymiary
Skoda Superb - wymiaryŻródło: Auto Świat / Błażej Buliński

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – nasze pomiary testowe

0-50 km/h1,8 s
0-100 km/h5,3 s
0-130 km/h8,7 s
60-100 km/h3,1 s (aut.)
80-120 km/h3,9 s (aut.)
Masa własna/ładowność1725/509 kg
Rozdział masy (przód/tył)56/44 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)11,5/11,7 m
Hamowanie 100-0 km/h, hamulce zimne36,5 m
Hamowanie 100-0 km/h, hamulce gorące36,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h62 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h66 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)8,2 l/100 km
Zasięg805 km

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./pasek zębaty
Pojemność skokowa (cm3)1984
Moc silnika (KM/obr./min)272/5600
Maks. mom. (Nm/obr./min)350/2000-5400
0-100 km/h (s)5,6
V maks. (km/h)250
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km)8,5-9,3
Średnia emisja CO2 wg WLTP (g/km)192-210
Skrzynia biegówaut. DSG 7
Napęd4x4
Marka i model opon test. autaBridgestone Potenza S001
Rozmiar opon test. auta235/40 R 19
Pojemność bagażnika (l)625-1760
Pojemność zbionika paliwa66

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – wyposażenie

WersjaSportline
Klimatyzacja aut. 2-/3-stref.S/1200 zł
Reflektory matrycowe LEDS
Nawigacja Columbus6000 zł
System audio Canton2400 zł
Kamera cofania1600 zł
Elektrycznie sterowana klapaS
Adapt. zawieszenie DCC2800 zł
Lakier metalizowany800 zł
19-cal. alufelgi2200 zł

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji167 700 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat
Przeglądyco 30 tys. km/rok
Cena testowanego auta225 350 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy: