• Skoda Superb to pierwsza Skoda z LED-owymi reflektorami matrycowymi
  • Skoda Superb z 272-konnym TSI mógłaby być „sleeperem”, ale dodatki wersji Sportline jednak trochę zdradzają jego możliwości
  • Wśród elementów ozdobnych Skody Superb Sportline są też listwy imitujące włókno węglowe – trzeba to jakość przełknąć, takie rzeczy potrafią wyglądać też dużo mniej atrakcyjnie

Skoda Superb to bestseller Skody i seryjny zwycięzca naszych porównań – taki typ nie musi się silić na wielkie zaskoczenia. Pewnie dlatego przeprowadzony latem tego roku face lifting wypadł raczej subtelnie. Odświeżoną odmianę najłatwiej poznacie po nowym zderzaku z ledowymi paskami na dole oraz matrycowymi reflektorami głównymi (po raz pierwszy w Skodzie). Przód stał się bardziej spiczasty i agresywny, natomiast z tyłu znaczek został zastąpiony napisem SKODA z szeroko rozstawionymi literami (prawie jak w Porsche), podkreślony listwą łączącą tylne światła (trochę jak w Audi A6!).

Żeby jednak lifting nie przeszedł niezauważony, do pierwszego testu Skody Superb po liftingu otrzymaliśmy najmocniejszą odmianę 2.0 TSI w najmniej oczywistej wersji wyposażeniowej Sportline i w przyciągającym spojrzenia błękicie Race. Kontrastujące z nim czarne elementy wykończenia nadwozia oraz przydymione tylne klosze dają pewien przedsmak dynamicznych możliwości – tak wyglądający Superb „sleeperem” już nie jest.

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – osiągami zawstydza mocne auta

Jeszcze przed liftingiem 2-litrowe TSI zostało osłabione o 8 KM – moc „zjadły” modyfikacje niezbędne do spełnienia ostrzejszych norm emisji spalin. Ale 272-konny silnik nadal potrafi „dostarczać”: testowana Skoda Superb przyspieszała do 100 km/h w 5,3 s, czyli o 0,3 s lepiej niż ma w papierach. Startując spod świateł, można wprawić w zakłopotanie niejednego kierowcę Audi czy hot hatcha. Przy ok. 4 tys. obrotów silnik dostaje kopa, poniżej tego reaguje na gaz trochę tak, jakby kazano mu trzymać swój potencjał w tajemnicy. Za sprawą napędu na 4 koła i 7-stopniowej dwusprzęgłówki zasoby jednostki są efektywnie zamieniane w ruch. Ukłony też za to, jak przekładnia DSG zachowuje się podczas manewrowania i ruszania: tzw. pełzanie odbywa się płynnie, nie ma tu ospałości, szarpnięć ani nerwowości, a start-stop bardzo sprawnie działa.

Przy czym nawet tak szybka Skoda Superb nie ma łobuzerskiego charakteru. Przyspieszenie przyjemnie wciska w fotel, łechcze ego, ale nie wodzi na pokuszenie. I wcale nie chodzi o to, że Superb porusza się chyżo tylko na wprost, bo skręca ładnie, układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem daje poczucie poręczności, auto prowadzi się po volkswagenowsku pewnie.

Regulowana sztywność amortyzatorów wymaga 2800 zł dopłaty i warto tę inwestycję poczynić, bo po utwardzeniu długa limuzyna pewniej trzyma się asfaltu, natomiast w trybie Normal przyjemnie amortyzuje nierówności, i to nawet tocząc się na niskoprofilowych „19-kach”. Skoda Superb w ustawieniu Comfort nadwozie miewa tendencję do bujania, nie każdy polubi takie oblicze komfortu. Do tego dochodzi jeszcze specyficzne poczucie bycia zespolonym bardziej z przodem pojazdu niż jego całością. Kierowca ma dziwne wrażenie, że ciągnie za sobą duży ogon – specyfika długiego rozstawu osi.

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – jakość montażu mogłaby być lepsza

Przepastną i wygodną kabinę Skody Superb Sportline zdobią sportowa kierownica oraz alcantara na boczkach, sportowe fotele i – jeśli ktoś jest gotów wydać 3300 zł – nawet na podsufitce. Matowe plastikowe listwy imitujące włókno węglowe trzeba jakoś przełknąć, wiemy bowiem, że takie rzeczy potrafią znacznie gorzej wyglądać. Szkoda jednak, że Skoda nie poszła za ciosem i nie oferuje zamiast nich czegoś bardziej wyszukanego w opcji. Mocniej rozczarowały nas jednak trzaski i skrzypnięcia dochodzące z okolic konsoli w podsufitce – drobiazg, ale bardzo irytujący, który nie powinien występować w aucie tej klasy, tym bardziej w modelu po liftingu.

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – nasza opinia

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI imponująco przyspiesza, dobrze się prowadzi, wyróżnia się wśród zwykłych Superbów, ale sportową żyłkę kierowcy pobudza raczej łagodnie. Cena uczciwa jak na to, co to auto potrafi.

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – to nam się podoba

  • Bardzo dobre osiągi
  • Przepastna i wygodna kabina
  • Wielki bagażnik
  • Bardzo bogate wyposażenie seryjne
  • Uczciwa polityka opcji
  • Duża rozpiętość ustawień podzespołów

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – to nam się nie podoba

  • Mimo zwinnego zachowania Superba kierowca ma wrażenie prowadzenia bardzo długiego auta
  • Brak pokręteł i przycisków funkcyjnych systemu multimedialnego

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – wymiary

Foto: Błażej Buliński / Auto Świat
Skoda Superb - wymiary

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 1,8 s
0-100 km/h 5,3 s
0-130 km/h 8,7 s
60-100 km/h 3,1 s (aut.)
80-120 km/h 3,9 s (aut.)
Masa własna/ładowność 1725/509 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,5/11,7 m
Hamowanie 100-0 km/h, hamulce zimne 36,5 m
Hamowanie 100-0 km/h, hamulce gorące 36,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 62 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 66 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 8,2 l/100 km
Zasięg 805 km

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./pasek zębaty
Pojemność skokowa (cm3) 1984
Moc silnika (KM/obr./min) 272/5600
Maks. mom. (Nm/obr./min) 350/2000-5400
0-100 km/h (s) 5,6
V maks. (km/h) 250
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 8,5-9,3
Średnia emisja CO2 wg WLTP (g/km) 192-210
Skrzynia biegów aut. DSG 7
Napęd 4x4
Marka i model opon test. auta Bridgestone Potenza S001
Rozmiar opon test. auta 235/40 R 19
Pojemność bagażnika (l) 625-1760
Pojemność zbionika paliwa 66

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – wyposażenie

Wersja Sportline
Klimatyzacja aut. 2-/3-stref. S/1200 zł
Reflektory matrycowe LED S
Nawigacja Columbus 6000 zł
System audio Canton 2400 zł
Kamera cofania 1600 zł
Elektrycznie sterowana klapa S
Adapt. zawieszenie DCC 2800 zł
Lakier metalizowany 800 zł
19-cal. alufelgi 2200 zł

Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 167 700 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego auta 225 350 zł