- Obejrzałem z bliska najbardziej sportowy model Skody. Oparta na nowej generacji Fabii rajdówka ma kolejny raz dominować w swojej klasie
- Pokazujemy z bliska, jak wygląda czwarte wcielenie rajdowej Fabii
- Inżynierowie Skoda Motorsport zadbali o to, by nowa Fabia RS Rally2 była jeszcze lepsza od cenionej poprzedniczki Fabii Rally2 evo
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Od początku istnienia Fabii dział Skoda Motorsport zajmuje się modyfikowaniem cywilnego samochodu w model nadający się do najbardziej wymagających wyzwań, które stawiają rajdy. W ten sposób Skoda ma już w swoim portfolio Fabię WRC, Fabię S2000 i Fabię R5/Rally2 evo. Doświadczenie Czechów w tworzeniu ekstremalnych samochodów jest jeszcze większe, bowiem ich zaangażowanie w motorsport sięga 121 lat. Skupmy się jednak na najnowszym dziecku sportowego działu Skody.
Skoda Fabia RS Rally2: sprawdzona w ekstremalnych warunkach
Zanim konstruktorzy ogłosili sukces i pokazali samochód, najpierw w ramach testów przejechali nim 10 tys. km w różnych warunkach w Czechach, we Francji, Włoszech, w Chorwacji, Niemczech, Belgii i Hiszpanii, a także w ekstremalnych warunkach zimowych w północnej Finlandii. Wykorzystaną wiedzę i doświadczenia wykorzystali potem w dopracowywaniu rajdówki.
Skoda Fabia RS Rally2: słabsza, ale nie słaba
Fabia RS Rally2 oczywiście ma być lepsza niż poprzedniczka, dlatego pod maskę trafił silnik specjalnie zaprojektowany dla tego auta. Ma on pojemność 1,6 litra i bazuje na silniku 2.0 TSI znanym z innych modeli RS marki. Nowo opracowana jednostka napędowa ma przeprojektowane kolektory wydechowe i dolotowe, zoptymalizowane tłoki, komorę spalania, zmienne fazy rozrządu i przeprojektowany układ smarowania. Modyfikacje te pozytywnie wpłynęły na proces spalania w silniku. Jego moc wynosi 289 KM, a maksymalny moment obrotowy to 450 Nm. Choć nie było mi dane przejechać się tym autem, to jedno wiem na pewno, silnik brzmi świetnie, tak jak na rajdówkę przystało.
Silnik najnowszej rajdówki został sprzęgnięty z sekwencyjną 5-biegową skrzynią biegów, a przełożenia są ustawione bardziej na przyspieszenie niż prędkość, bo ta wynosi około 200 km/h. Oczywiście cała moc przenoszona jest na wszystkie koła.
RS Rally2 jest nieco słabsze od swojego poprzednika, który miał 291 KM. Z kolei S2000 miała 280 KM, a najpotężniejszym modelem była pierwsza generacja, która była aż 600-konna. Ten model to jednak zupełnie inna historia, ponieważ startował w najwyższej klasie WRC, tutaj mamy Rally2, a moc jest ograniczona specjalną zwężką w dolocie.
Skoda Fabia RS Rally2: różne hamulce na różne warunki
Zawieszenie jest wyposażone w kolumny MacPhersona na obu osiach, które są zaprojektowane do radzenia sobie z ekstremalnymi obciążeniami. Względem poprzednika są one sztywniejsze, a w amortyzatorach zmniejszono tarcie. Zwiększono za to skok zawieszenia.
Hamulce także przygotowano na ekstremalne przeciążenia, a nawet przygotowano dwa komplety tarcz – na szuter i na asfalt. W przypadku tych pierwszych, każde koło ma tarczę o średnicy po 300 mm, z kolei na utwardzone drogi tył ma tyle samo co na szuter, a przód jest większy o 55 mm. Nie zapomniano też o kanałach, które pozwolą chłodzić hamulce nagrzane do temperatur dochodzących nawet do 700 stopni Celsjusza.
Skoda Fabia RS Rally2: aerodynamika to podstawa
Mechanika to jednak jedna strona medalu, ale przecież w autach sportowych równie ważna jest aerodynamika i wytrzymałość. Konstruktorzy już na starcie mieli nieco ułatwione zadanie, bowiem seryjna Fabia ma najlepszy współczynnik oporów aerodynamicznych w klasie. Zespół Skoda Motorsport mocno skupił się na oporach powietrza i opracował pakiet aerodynamiczny, który podwoił siłę docisku w porównaniu do poprzednika. To pozwoli na szybsze pokonywanie zakrętów, lepsze prowadzenie i poprawiło wygląd. Wystarczy spojrzeć na ogromny tylny spoiler. Ponadto prowadzeniu pomagać ma lepszy rozkład mas.
Skoda Fabia RS Rally2: załoga może czuć się bezpiecznie
Jeśli chodzi o wytrzymałość, pierwsze występy na odcinkach specjalnych pokażą na ile jest to konstrukcja solidna i niezawodna, jednak poprzednie modele nie zawodziły w tej kwestii. Skoda chwali się, że zwiększyła trwałość różnych komponentów.
Z kolei o wytrzymałość na wypadki mogą być spokojne załogi tego auta. Klatka bezpieczeństwa została zrobiona z 35 metrów rur chromowo-molibdenowych i aby całą klatkę dokładnie połączyć, jest ona spawana przed dodaniem części bocznych i dachu auta. Ponadto z boku są zabezpieczenia kevlarowe i z włókna węglowego. One razem z klatką dbają o uderzenia zarówno z przodu, z boku, jak i dachowania. W efekcie auto ze sporą nawiązką ma spełniać wymagania bezpieczeństwa stawiane przez FIA.
Skoda Fabia RS Rally2: czy przedłuży dobrą passę?
Do tej pory Fabia Rally2 i Rally2 evo odniosła ponad 1700 zwycięstw w przeróżnych rajdach i z różnymi załogami. Patrząc na to, jak Skoda zaangażowała się w stworzenie nowej generacji, a także na sukcesy, jakie odnosił poprzedni model, można się spodziewać, że Skoda cały czas chce podtrzymywać dobrą passę. Oczywiście prawdziwym sprawdzianem będą rajdy, jednak konkurencja może czuć się zaniepokojona. Czechom wyraźnie spodobało się, że ich rajdówki są jednymi z najlepszych i chcą, żeby tak pozostało.