- Trzeci pas ruchu na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód został oddany do użytku trzy miesiące przed terminem
- Cała autostrada na wysokości Poznania jest już trzypasmowa, dzięki czemu przejazd będzie bezpieczniejszy i szybszy
- Zbliża się zapowiadana rozbudowana państwowego odcinka autostrady A2 od Łodzi do Warszawy
Jak poinformowała Autostrada Wielkopolska, zarządca koncesyjnego odcinka trasy, trzy pasy ruchu w obu kierunkach są już przejezdne, jednak do końca września prowadzone będą jeszcze ostatnie prace porządkowe związane z rozbudową tej części autostradowej obwodnicy Poznania.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCała "poznańska" A2 trzypasmowa i bezpłatna
Inwestycja kosztowała blisko 150 mln zł i została sfinansowana wyłącznie ze środków prywatnej spółki będącej koncesjonariuszem A2 od Słupcy do Świecka. Głównym wykonawcą prac jest wyłoniona w publicznym przetargu firma Strabag.
Zakończenie prac oznacza, że cała autostrada na wysokości poznania — od węzła Poznań Zachód do węzła Poznań Wschód — jest trzypasmowa. Poszerzenie odcinka A2 Poznań Zachód - Poznań Krzesiny ukończono w 2019 r., również znacznie szybciej niż planowano, ponieważ pół roku przed wyznaczonym terminem.
Zobacz też: Polska autostrada bywa koszmarem kierowców. "Walka o przetrwanie"
Poznań stał się jednym z nielicznych miast w Polsce, które mogą pochwalić się nowoczesną, bezpłatną obwodnicą autostradową (na tym odcinku nie są pobierane opłaty). Kierowcy tranzytowi oraz mieszkańcy aglomeracji zyskali większe bezpieczeństwo i płynniejszy przejazd trzema pasami ruchu w każdym kierunku.
Jak przebiegała rozbudowa autostrady A2?
Rozbudowa autostradowej obwodnicy Poznania była skomplikowanym przedsięwzięciem, ponieważ prace prowadzone były „pod ruchem”, co oznaczało konieczność utrzymania dwóch pasów dla każdego kierunku przez cały czas trwania rozbudowy. Wymagało to nie tylko precyzyjnej organizacji, ale również zaangażowania setek specjalistów oraz zaawansowanego sprzętu.
Rozbudowa 10-kilometrowego odcinka autostrady A2 obejmowała nie tylko budowę trzeciego pasa ruchu, ale również szereg dodatkowych prac. W ramach inwestycji zrealizowano m.in.:
- budowę pasów włączenia i wyłączenia przy węzłach Poznań Krzesiny i Poznań Wschód;
- modernizację nawierzchni dwóch węzłów autostradowych;
- rozbudowę dwóch mostów autostradowych;
- montaż ponad 19 km barier energochłonnych oraz 5 tys. m² ekranów akustycznych;
- przebudowę systemu odwodnienia, kanalizacji deszczowej oraz instalacji energetycznych.
Jednocześnie ograniczono zużycie nowych surowców, jednocześnie minimalizując wpływ budowy na środowisko. Jak podaje Autostrada Wielkopolska, materiały pozyskane podczas budowy, takie jak humus czy destrukt asfaltowy, zostały ponownie wykorzystane w ramach inwestycji lub przekazane do innych realizacji.
Zobacz też: Autostrada A1 koło Pyrzowic do remontu. Start prac jeszcze w tym roku
Kiedy rozpocznie się rozbudowa A2 od Łodzi do Warszawy?
W lipcu br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała, że prace przygotowawcze weszły w decydującą fazę. Uzyskano wszystkie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, więc pozostaje ogłoszenie przetargów. Zgodnie z opublikowanym kalendarium podpisanie umów z wykonawcami i rozpoczęcie budowy ma nastąpić w pierwszej połowie 2026 r.
Rozbudowa 92-kilometrowego odcinka A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą została podzielona na cztery odcinki realizacyjne. Tutaj prace również będą odbywać się przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu drogowego, żeby zapewnić minimalną płynność ruchu na tak ważnej trasie. Przez cały czas trwania budowy kierowcy będą mogli korzystać z dwóch pasów w każdym kierunku.
Zakończenie wszystkich robót na autostradzie A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą planowane jest na drugą połowę 2027 r.