Logo

Nowy fragment drogi S1 zostanie otwarty w październiku. Jest droga, ale piękna

  • Trasa o długości 8,5 km kosztowała 1,5 mld zł i obejmuje estakady, mosty oraz dwa tunele
  • Odcinek S1 skróci podróż z Bielska-Białej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu
  • Budowa obejścia Węgierskiej Górki miała dwa lata opóźnienia, ale prace są zakończone
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Nowy odcinek S1, nazywany obejściem Węgierskiej Górki, to jedna z najbardziej malowniczych i zarazem najdroższych tras w Polsce. Przy długości 8,5 km koszt budowy wyniósł aż 1,5 mld zł, co czyni ją jedną z najdroższych w przeliczeniu na kilometr.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kiedy dokładnie otwarty zostanie odcinek drogi S1?
Jakie są główne cechy nowego odcinka S1?
Ile kosztowała budowa odcinka S1?
Czy budowa odcinka S1 miała opóźnienia?

Droga S1 Węgierska Górka - Milówka. Wiedzie przez góry z imponującymi widokami

Na trasie znajdziemy pięć estakad, trzy mosty o łącznej długości 2,3 km oraz dwa dwunawowe tunele, które przebijają się przez masywy Barania i Białożyński Groń. Pierwszy tunel ma długość 830 m, a drugi – aż 1000 m. Główne prace konstrukcyjne są już na finiszu, a kierowcy będą mogli cieszyć się nową trasą w drugiej połowie października. Tak zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

O ile skróci się czas przejazdu, dzięki S1? Kluczowa trasa na południe

Oddanie do użytku tego odcinka S1 to przełom dla kierowców z Małopolski i Śląska. Trasa zapewni szybkie i bezpośrednie połączenie między Bielskiem-Białą a granicą polsko-słowacką w Zwardoniu. Co więcej, po zakończeniu budowy brakującego odcinka S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, podróż na południe Europy stanie się jeszcze krótsza i bardziej komfortowa.

Droga S1 Przybędza - Milówka ma 8,2 km długości i kosztował aż 1,5 mld zł
Droga S1 Przybędza - Milówka ma 8,2 km długości i kosztował aż 1,5 mld złGDDKiA

Trasa S1 Węgierska Górka - Milówka.

Czy były opóźnienia

Budowa obejścia Węgierskiej Górki była częścią rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Umowę z wykonawcą podpisano w październiku 2019 r., a pierwotny termin zakończenia prac wyznaczono na sierpień 2023 r. Ostatecznie inwestycja zaliczyła dwa lata opóźnienia, ale finalizacja prac jest już na wyciągnięcie ręki.

Równolegle prowadzone są roboty na innym odcinku S1 – 40-kilometrowym fragmencie między węzłem Mysłowice - Kosztowy a Bielskiem-Białą. Po jego ukończeniu trasa S1 stanie się pełnoprawnym, nowoczesnym szlakiem na południe Europy.

Co się dzieje na budowie S1? Nowe odcinki już w ruchu

Pod koniec sierpnia kierowcy zyskali możliwość korzystania z 10-kilometrowego odcinka S1 między węzłami Oświęcim i Brzeszcze, a także ponad 4-kilometrowego fragmentu obwodnicy Oświęcimia. To kolejny krok w realizacji kompleksowego projektu modernizacji tej kluczowej trasy.

Już wkrótce kierowcy będą mogli cieszyć się nowoczesną i malowniczą trasą przez Beskidy. Odcinek S1 przez Węgierską Górkę to inwestycja, która nie tylko ułatwi podróże, ale także może się stać wizytówką polskiej infrastruktury drogowej.

Na drodze S1 Przybędza - Milówka są aż dwa dwunawowe tunele. Jeden z nich ma 1 km długości, a drugi 830 m
Na drodze S1 Przybędza - Milówka są aż dwa dwunawowe tunele. Jeden z nich ma 1 km długości, a drugi 830 mGDDKiA
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium