- GDDKiA otrzymała 16 ofert na zaprojektowanie i budowę nowej obwodnicy w województwie opolskim
- Koszty ofert wahają się od 149,1 mln zł do niemal 210 mln zł. Różnica wynosi ponad 60 mln zł
- Budowa obwodnicy Sidziny ma ruszyć w 2027 r., a zakończenie prac jest planowane na 2029 r.
GDDKiA ogłosiła listę potencjalnych projektantów i wykonawców nowej obwodnicy w województwie opolskim. Trasa, która powstanie w ciągu drogi krajowej nr 46, pozwoli kierowcom ominąć miejscowość Sidzina. W przetargu na realizację inwestycji, która wymaga m.in. postawienia mostu nad Nysą Kłodzką, bierze udział aż 16 firm i konsorcjów. Celem wybudowania tej obwodnicy jest jednoczesna poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży w tym regionie. Co wiemy o nowej drodze i o chętnych do jej wybudowania?
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKto chce zbudować obwodnicę Sidziny w województwie opolskim?
Lista oferentów jest długa, a zaproponowane przez nich kwoty mieszczą się w przedziale od 149,1 mln zł do niemal 210 mln zł. Oto wszystkie oferty posortowane od najwyższej do najniższej:
- 1 209,98 mln zł – konsorcjum firm NDI i NDI Sopot
- 2 195,35 mln zł – konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones
- 3 184,57 mln zł – Mostostal Warszawa
- 4 175,78 mln zł – Nowak-Mosty
- 5 174,59 mln zł – Intop
- 6 164,70 mln zł – Drog-Bud
- 7 164,35 mln zł – konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal
- 8 163,93 mln zł – Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
- 9 159,65 mln zł – Strabag Infrastruktura Południe
- 10 159,61 mln zł – Duna Polska
- 11 159,06 mln zł – konsorcjum firm P.H.U.B. Piotr Pawlica i Wysowa Mosty
- 12 158,98 mln zł – Mosty Łódź
- 13 156,87 mln zł – Budimex
- 14 149,84 mln zł – konsorcjum firm Rubau Polska, Balzola Polska i LANTANIA
- 15 149,80 mln zł – konsorcjum firm Colas Polska i Himmel i Papesch Opole
- 16 149,15 mln zł – Mirbud
Zwycięzca przetargu będzie odpowiedzialny za przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie pozwolenia na budowę oraz realizację inwestycji.
Przeczytaj także: Program budowy obwodnic nabiera tempa. GDDKiA wydała trzy komunikaty
Jak będzie wyglądać obwodnica Sidziny?
Nowa trasa o długości 8,5 km przebiegnie przez gminy Skoroszyce, Łambinowice i Niemodlin. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), która połączy odcinki istniejącej DK46 po północnej stronie Malerzowic Wielkich. Trasa ominie Sidzinę od północnego zachodu, a jej końcowy fragment włączy się w DK46 przed miejscowością Grabin poprzez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną.
Inwestycja obejmie:
- budowę dwóch skrzyżowań z sygnalizacją świetlną,
- cztery mosty, w tym długą na ponad 500 m przeprawę przez Nysę Kłodzką,
- przejście dla zwierząt średnich oraz trzy przepusty dla mniejszych.
Którędy będzie przebiegać nowa obwodnica w województwie opolskim?
Podczas prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym przeanalizowano cztery warianty przebiegu obwodnicy. Ostatecznie wybrano wariant nr 2, który uzyskał pozytywną decyzję środowiskową (DŚU) wydaną przez Wójta Gminy Skoroszyce.
Ważnym aspektem projektu jest uwzględnienie doświadczeń z ubiegłorocznej powodzi, która dotknęła tereny planowanej inwestycji. Wymusiło to dodatkowe wymagania dotyczące rozwiązań drogowych i mostowych.
Na kiedy zaplanowano koniec budowy obwodnicy Sidziny?
Prace projektowe oraz uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej) potrwają do 2027 r. Wtedy też będzie mogła ruszyć budowa, dzięki czemu pierwsi kierowcy wjadą na nową obwodnicę w 2029 r. Obwodnica Sidziny to jedna z czterech inwestycji w województwie opolskim realizowanych w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Pozostałe projekty to:
- obwodnica Brzegu (DK39): decyzja środowiskowa wydana w 2024 r., przetarg w 2027 r.;
- obwodnica Prudnika (DK41): decyzja środowiskowa wydana w lipcu 2025 r., przetarg już w tym roku;
- obwodnica Lędzin (DK46): trwa procedowanie DŚU, przetarg planowany na 2026 r.