• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Wartburg

Wartburg

Wartburg

Wartburg to niemiecka marka samochodów osobowych w dawnej NRD. Marka powstała już w 1898 roku w Eisenach, a nazwa pochodzi od zamku mieszczącego się w mieście. Po 6 latach marka została przejęta przez Dixi, a w 1928 roku kupiona przez BMW.

Po wojnie fabryka wpadła w ręce sowieckie i BMW straciło możliwość produkcji swoich aut. Sowieci korzystając z infrastruktury montowali auta pod nazwą EMW, które były kopią aut z Bawarii. W 1952 roku fabryka została upaństwowiona i przybrała nazwę VEB Automobilwerk Eisenach. Rok później przeniesiono z Zwickau produkcję poprzednika Wartburga 311 – IFA F9.

Wartburgi o oznaczeniu 311, 312, 313 uważano za bardzo urokliwe, szczególnie wersje Coupe i Cabrio. Ich produkcję rozpoczęto w 1966 roku. Niestety już wtedy miały przestarzałą konstrukcję. Głównymi wadami było duże zużycie paliwa, kiepska elastyczność silnika oraz duży hałas.

W 1966 roku zaprezentowano model 353, który poza nadwoziem nie różnił się wiele od swojego poprzednika. Ciekawym prototypem był 353 Melkus – sportowy samochód wyprodukowany w krótkiej serii - posiadał wzmocniony silnik, który dzięki niskiej masie i agresywnej sylwetce pozwalał osiągać prędkość 160 km/h, a do „setki” rozpędzał się w 12 sekund.

Wszystkie modele Wartburga do 1988 roku były wyposażone w silnik dwusuwowy. Dopiero wtedy zaczęto montować silnik o pojemności 1,3 litra konstrukcji Volkswagena, a wraz z nim, przyszło lekko zmienione nadwozie.

Koniec marki przyszedł tuż po upadku muru berlińskiego. Ostatniego Wartburga zmontowano w 1991 roku. Fabryki nie zostały zburzone, a odkupione przez General Motors i obecnie odbywa się tam montaż modeli Opla.

Wartburg - modele

Ikona samochodu

Wartburg 1.3

Ikona samochodu

Wartburg 1000

Ikona samochodu

Wartburg 353

Wartburg - powiązane artykuły

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Trabant, Wartburg i towarzysze - samochody z NRD

NRD było jednym z najsmutniejszych baraków obozu socjalistycznego. Na ulicach królowały Trabanty i Wartburgi. Czasami kolorowe...

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze Premium

Wartburg 353W, Wartburg 1.3 - Made in DDR

Wartburg kojarzy się z autem wyposażonym w zatruwający środowisko, nieekonomiczny i nietrwały silnik. Aby zniwelować te zarzuty, pod kanciastą karoserię w latach 1988-91 montowano czterosuwowy silnik VW. Jednak ani starszej odmianie Wartburga 353W, ani nowszej Wartburg 1.3 niełatwo stawić czoło innym używanym samochodom. Atutem pozostaje cena: niewiele jest samochodów tak tanich, które zapewniają sporo przestrzeni i nie są zbyt kłopotliwe w eksploatacji.

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Ten model to licencja czy własny projekt? Quiz z legend PRL-u

Nie wszystkie legendarne samochody PRL-u były własnymi konstrukcjami, wiele powstawało na licencji. Czy odróżnisz jedne od drugich?

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u

W Polsce znamy je po prostu jako FSO Polonez lub Polski Fiat 125p, ale na eksportowych rynkach popularne samochody z epoki PRL-u przebierały różne, często zaskakujące nazwy. Czy połączysz je z doskonale znanymi modelami?

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Jak faktycznie nazywały się duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant lub Wartburg?

Mały Fiat, duży Fiat, Warszawa, Syrena, Trabant: każdy z tych samochodów miał własną dokładną nazwę modelową. Czy je znasz? Czy pamiętasz? Przekonaj się o tym w naszym quizie z legend PRL-u.

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

To Wartburg czy Skoda? Quiz z legend PRL-u z NRD i Czechosłowacji

Każdy o nich marzył. W czasach PRL-u samochody z NRD i Czechosłowacji należały do najbardziej efektownych aut. Ale czy dziś potrafiłbyś je rozpoznać?

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Niemieckie klasyki z lat 70. – nawet te mniej udane stały się kultowe

Lata 70. w motoryzacji były dekadą kontrastów stylistycznych oraz innowacji technicznych. Dzięki temu auta nie tylko miały ciekawszy wygląd, lecz także stawały się bezpieczniejsze. Nikt nie wątpi, że swoją cegiełkę dołożyli do tego niemieccy producenci. Zobaczmy zatem, czym kusiły wówczas firmy zza naszej zachodniej granicy.

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

W efektownej dekadzie neonowej powstały fajne modele, takie jak Audi Quattro czy BMW M3 (E30) oraz spokojniejsze auta dla szerszego grona kierowców – Ford Fiesta, Volkswagen Golf czy Mercedes 190. Oto najważniejsze niemieckie samochody z lat 80. A na koniec naszej galerii dwa auta, które zamknęły drzwi pewnej epoki.

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Odróżnisz Wartburga od Dacii albo Trabanta od Moskwicza? Quiz z legend PRL-u

W czasach PRL-u Trabanty, Wartburgi, Skody, Dacie i Wołgi były powszechnych widokiem. Czy rozpoznasz je po jednym ujęciu? Przekonaj się!

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Oto motoryzacja, którą wiele osób pamięta jeszcze z czasów dzieciństwa. Na polskich drogach królowały wówczas przede wszystkim pojazdy produkowane w krajach socjalistycznych - Czechosłowacji, NRD, Rumunii czy ZSRR. Czy rozpoznasz poszczególne marki, modele czy kraje ich pochodzenia? Swoją wiedzę możesz bardzo łatwo sprawdzić w naszym quizie. Zapraszamy!

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Wartburg 353 dziadka, czyli ciekawostka z ogłoszeń Otomoto

Otomoto opublikowało niedawno spot reklamowy, którego głównym bohaterem jest prawie 40-letni Wartburg 353. O samochodzie opowiada żona oraz wnuczka pierwszego właściciela. W tej historii pierwsze skrzypce gra sentyment.

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Volkswagen Golf I kontra Wartburg 353 - duet niemiecko-niemiecki

Z okazji 30-lecia NRD w styczniu 1978 roku do sprzedaży we wschodnich Niemczech trafiła pierwsza partia Volkswagenów Golfów. Mimo astronomicznej ceny samochody szybko zostały wyprzedane

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Samochody rodem z NRD

Październik 1990 roku był ważnym okresem dla naszych zachodnich sąsiadów. 30 lat temu – dokładnie 3 października - dokonało się zjednoczenie Republiki Federalnej Niemiec i Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Przy okazji tej rocznicy warto przyjrzeć się motoryzacyjnemu dziedzictwu NRD. Trabant i Wartburg są najbardziej znanymi modelami i stały się kultowymi klasykami. Jednak z fabryk wschodnich Niemiec wyjeżdżało znacznie więcej pojazdów.

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Wartburg 1.3 - kiedyś pożądany, a dzisiaj...

Jeśli komuś wydaje się, że losy polskiej motoryzacji czasów PRL-u były niekończącą się komedią pomyłek i festiwalem niekompetencji władz, powinien przyjrzeć się produkcji aut w NRD. Losy Wartburga pokazują, że nasi zachodni sąsiedzi radzili sobie z wytwarzaniem samochodów jeszcze gorzej. I to znacząco!

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze Premium

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

O tych samochodach marzyli mieszkańcy krajów bloku wschodniego. Jak dziś wypadają w roli klasyków?

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Najładniejsze samochody z okresu PRL-u

Dla jednych obiekty żartów, dla innych piękne samochody. Jedno jest natomiast pewne – samochody z czasów PRL-u produkowane w krajach socjalistycznych zawsze były pożądanym obiektem. To nic, że awaryjne i topornie wykonane – ważne, że w ogóle były. Dziś znowu są cenione, ale już jako klasyki. A czy są ładne? To oczywiście rzecz gustu.

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.

Lubisz polską motoryzację z okresu PRL-u i masz sentyment do pojazdów, które wówczas jeździły po naszych drogach? Ten quiz jest stworzony dla ciebie! Sprawdź swoją wiedzę na temat Fiatów 126p i 125p, Żuków, Trabantów, Dacii, Ład i Skód, zaznaczając poprawnie jedną odpowiedź w każdym pytaniu. Gotowy(-a)?

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze Premium

Wartburg 312 - samochód którego miało nie być

Wartburga 312 nikt nie planował – to auto powstało, żeby przyspieszyć prace nad nowocześniejszym kanciastym modelem 353. W oskarowej „Idzie” Pawła Pawlikowskiego ten egzemplarz zagrał główną samochodową rolę, choć początkowo miał to zrobić inny Wartburg

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

Trabant znowu w modzie. W Niemczech jest ich więcej niż Tesli

Tuż przed upadkiem Muru Berlińskiego Trabant stał się niechcianym autem. Obywatele NRD masowo porzucali swoje dwusuwy po wyjeździe z niemieckiej republiki. Kilkadziesiąt lat później Trabantów w Niemczech już nie ubywa, a przybywa! Nie obyło się nawet bez porównania do Tesli.

Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze Premium

Wartburg Sport kontra Borgward Isabella Cabrio - wyprzedzić bez doganiania

Oba mają otwarte nadwozie. Oba przyciągają swoją urodą uwagę przechodniów. Oba wyprzedzały swoją epokę i wykraczały poza możliwości finansowe większości Niemców zarówno ze wschodu, jak i z zachodu
Pokaż więcej

Materiały Premium

  • Opel Zafira II (2005-14) – auto niedrogie w naprawie, a dostęp do tanich części łatwy

    To niesamowite, jak duże i praktyczne auto udało się zbudować na bazie kompaktowej Astry. Nie dość, że Zafira B ma przestronną część pasażerską i pojemny bagażnik, to w dodatku zmieści się w niej 7 osób (seria), a nieużywane fotele trzeciego rzędu znikają pod podłogą i tworzą równą część ładunkową.

  • Mazda MX-5 (2005-15) – solidny samochód, ale ma kilka punktów zapalnych

    To jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych roadsterów na świecie. Trzecia generacja modelu pojawiła się w 2005 r. i dziś cieszy się sporym zainteresowaniem.

  • BMW i4 M50 – elektryczna "4-ka" czy coś więcej?

    BMW i4 w topowej wersji M50 w sprincie do setki może stawać w szranki z "M4-ką", oferuje funkcjonalność nadwozia 4 Gran Coupé i akustyczny komfort elektryka. W teście pozytywnie zaskoczyło też zasięgiem.

  • Oszczędne auta za 30-50 tys. zł na trudne czasy – TOP 10

    Ceny paliwa biją rekordy, nie zostaje nam nic innego, jak przyjrzeć się modelom na te kryzysowe czasy. Pod lupę bierzemy więc tym razem pojazdy, które nie tylko mało się psują, ale i jak najmniej palą. Lub jadą na prądzie. A do tego nie wydamy na nie fortuny, bo ich cena nie przekracza 50 tys. złotych.

  • Żadna hybryda plug-in nie zrobiła na mnie takiego wrażenia

    Techniczne "uzbrojenie" Artury zostało stworzone od podstaw, ale kumuluje dekadę doświadczeń McLarena w budowie hybryd. Dla wciąż młodej kuźni superaut to początek czegoś dużego i nowego. Na drogach Andaluzji i torze Ascari doświadczyłem możliwości 680-konnej hybrydy plug-in. I podręczyłem jej twórców pytaniami.

  • Silnik 2.0 FSI/TFSI - przyjazny dla środowiska ale nie dla kieszeni

    Silniki 2.0 FSI nie jest pierwszym benzyniakiem tego typu na rynku (prekursorem był silnik 1.8 GDI Mitsubishi — zaprezentowany w 1997 r.), ale bez wątpienia — jednym z częściej występujących na rynku. W teorii silnik 2.0 FSI to oszczędny i ekologiczny napęd, cechujący się znacznie wyższą efektywnością niż benzyniaki z konwencjonalnym wtryskiem paliwa.

  • Ford S-Max I (2006-15) – świetnie się go prowadzi i nawet dziś nieźle wygląda

    Van ze sportowymi cechami? Wprowadzając S-Maxa, Ford udowodnił, że to możliwe. Samochód nie tylko jest praktyczny, lecz także świetnie się go prowadzi i nawet dziś nieźle wygląda.

  • Porsche Cayenne Turbo GT – absurdalnie doskonały

    Cayenne’em Turbo GT Porsche łamie prawa fizyki, łącząc ogień z wodą – charakter rodzinnego SUV-a z niemal torową wyścigówką. I robi to w sposób, przez który ten niedorzeczny pomysł wydaje się najlepszy na świecie.

  • Citroen C4 Picasso (2006-13) – świetnie zaprojektowany, niestety nie starzeje się najlepiej

    Znakomicie zaprojektowany i przemyślany Citroen C4 Picasso to van, który niestety nie starzeje się najlepiej. Było kilka nieudanych silników, pojawiał się także problemy z elektroniką, awarie skrzyni zrobotyzowanej. Część egzemplarzy ma pneumatyczne miechy przy tylnej osi, które zapewniają stały prześwit niezależnie od obciążenia.

  • Test 100 tys. km Renault Kadjar – trochę inne, ale dobre

    Nawet bardzo dobre, gdyż Renault Kadjar nasz test ukończyło z piątką na świadectwie. Choć kilka punktów karnych, a także uwag się zebrało. Niektóre zauważone przez nas mankamenty mogą uprzykrzyć życie. Zwłaszcza wymagającym kierowcom. Czy w takim razie możemy Kadjara jednak uznać za samochód godny polecenia?

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech