Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Wartburg

Wartburg

Wartburg

Wartburg to niemiecka marka samochodów osobowych w dawnej NRD. Marka powstała już w 1898 roku w Eisenach, a nazwa pochodzi od zamku mieszczącego się w mieście. Po 6 latach marka została przejęta przez Dixi, a w 1928 roku kupiona przez BMW.

Po wojnie fabryka wpadła w ręce sowieckie i BMW straciło możliwość produkcji swoich aut. Sowieci korzystając z infrastruktury montowali auta pod nazwą EMW, które były kopią aut z Bawarii. W 1952 roku fabryka została upaństwowiona i przybrała nazwę VEB Automobilwerk Eisenach. Rok później przeniesiono z Zwickau produkcję poprzednika Wartburga 311 – IFA F9.

Wartburgi o oznaczeniu 311, 312, 313 uważano za bardzo urokliwe, szczególnie wersje Coupe i Cabrio. Ich produkcję rozpoczęto w 1966 roku. Niestety już wtedy miały przestarzałą konstrukcję. Głównymi wadami było duże zużycie paliwa, kiepska elastyczność silnika oraz duży hałas.

W 1966 roku zaprezentowano model 353, który poza nadwoziem nie różnił się wiele od swojego poprzednika. Ciekawym prototypem był 353 Melkus – sportowy samochód wyprodukowany w krótkiej serii - posiadał wzmocniony silnik, który dzięki niskiej masie i agresywnej sylwetce pozwalał osiągać prędkość 160 km/h, a do „setki” rozpędzał się w 12 sekund.

Wszystkie modele Wartburga do 1988 roku były wyposażone w silnik dwusuwowy. Dopiero wtedy zaczęto montować silnik o pojemności 1,3 litra konstrukcji Volkswagena, a wraz z nim, przyszło lekko zmienione nadwozie.

Koniec marki przyszedł tuż po upadku muru berlińskiego. Ostatniego Wartburga zmontowano w 1991 roku. Fabryki nie zostały zburzone, a odkupione przez General Motors i obecnie odbywa się tam montaż modeli Opla.

Wartburg - modele

Ikona samochodu

Wartburg 1.3

Ikona samochodu

Wartburg 1000

Ikona samochodu

Wartburg 353

Wartburg - powiązane artykuły

To Wartburg czy Skoda? Quiz z legend PRL-u z NRD i Czechosłowacji

To Wartburg czy Skoda? Quiz z legend PRL-u z NRD i Czechosłowacji

Każdy o nich marzył. W czasach PRL-u samochody z NRD i Czechosłowacji należały do najbardziej efektownych aut. Ale czy dziś potrafiłbyś je rozpoznać?

Wartburg 312 - samochód którego miało nie być

Wartburg 312 - samochód którego miało nie być

Wartburga 312 nikt nie planował – to auto powstało, żeby przyspieszyć prace nad nowocześniejszym kanciastym modelem 353. W oskarowej "Idzie" Pawła Pawlikowskiego ten egzemplarz zagrał główną samochodową rolę, choć początkowo miał to zrobić inny Wartburg.

Wartburg 353W, Wartburg 1.3 - Made in DDR

Wartburg 353W, Wartburg 1.3 - Made in DDR

Wartburg kojarzy się z autem wyposażonym w zatruwający środowisko, nieekonomiczny i nietrwały silnik. Aby zniwelować te zarzuty, pod kanciastą karoserię w latach 1988-91 montowano czterosuwowy silnik VW. Jednak ani starszej odmianie Wartburga 353W, ani nowszej Wartburg 1.3 niełatwo stawić czoło innym używanym samochodom. Atutem pozostaje cena: niewiele jest samochodów tak tanich, które zapewniają sporo przestrzeni i nie są zbyt kłopotliwe w eksploatacji.

Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.

Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.

Lubisz polską motoryzację z okresu PRL-u i masz sentyment do pojazdów, które wówczas jeździły po naszych drogach? Ten quiz jest stworzony dla ciebie! Sprawdź swoją wiedzę na temat Fiatów 126p i 125p, Żuków, Trabantów, Dacii, Ład i Skód, zaznaczając poprawnie jedną odpowiedź w każdym pytaniu.

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Oto motoryzacja, którą wiele osób pamięta jeszcze z czasów dzieciństwa. Na polskich drogach królowały wówczas przede wszystkim pojazdy produkowane w krajach socjalistycznych — Czechosłowacji, NRD, Rumunii czy ZSRR. Czy rozpoznasz poszczególne marki, modele czy kraje ich pochodzenia? Swoją wiedzę możesz bardzo łatwo sprawdzić w naszym quizie. Zapraszamy!

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

O tych samochodach marzyli mieszkańcy krajów bloku wschodniego. Jak dziś wypadają w roli klasyków?

Wartburg  1.3 - kiedyś pożądany, a dzisiaj...

Wartburg 1.3 - kiedyś pożądany, a dzisiaj...

Jeśli komuś wydaje się, że losy polskiej motoryzacji czasów PRL-u były niekończącą się komedią pomyłek i festiwalem niekompetencji władz, powinien przyjrzeć się produkcji aut w NRD. Losy Wartburga pokazują, że nasi zachodni sąsiedzi radzili sobie z wytwarzaniem samochodów jeszcze gorzej. I to znacząco!

Samochody rodem z NRD

Samochody rodem z NRD

Przyglądamy się motoryzacyjnemu dziedzictwu NRD. Trabant i Wartburg są najbardziej znanymi modelami i stały się kultowymi klasykami. Jednak z fabryk wschodnich Niemiec wyjeżdżało znacznie więcej pojazdów.

Jak faktycznie nazywały się duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant lub Wartburg?

Jak faktycznie nazywały się duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant lub Wartburg?

Mały Fiat, duży Fiat, Warszawa, Syrena, Trabant: każdy z tych samochodów miał własną dokładną nazwę modelową. Czy je znasz? Czy pamiętasz? Przekonaj się o tym w naszym quizie z legend PRL-u.

Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL

Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL

Wartburg, który 60 lat temu kosztował w PRL więcej niż dziś w Polsce 455-konna wersja Volvo XC90? A może BMW produkowane w NRD? Lub centralnosilnikowe coupe z podnoszonymi drzwiami? Oto największe rarytasy motoryzacji NRD.

Odróżnisz Wartburga od Dacii albo Trabanta od Moskwicza? Quiz z legend PRL-u

Odróżnisz Wartburga od Dacii albo Trabanta od Moskwicza? Quiz z legend PRL-u

W czasach PRL-u Trabanty, Wartburgi, Skody, Dacie i Wołgi były powszechnych widokiem. Czy rozpoznasz je po jednym ujęciu? Przekonaj się!

Ten model to licencja czy własny projekt? Quiz z legend PRL-u

Ten model to licencja czy własny projekt? Quiz z legend PRL-u

Nie wszystkie legendarne samochody PRL-u były własnymi konstrukcjami, wiele powstawało na licencji. Czy odróżnisz jedne od drugich?

Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u

Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u

W Polsce znamy je po prostu jako FSO Polonez lub Polski Fiat 125p, ale na eksportowych rynkach popularne samochody z epoki PRL-u przebierały różne, często zaskakujące nazwy. Czy połączysz je z doskonale znanymi modelami?

Trabant, Wartburg i towarzysze - samochody z NRD

Trabant, Wartburg i towarzysze - samochody z NRD

NRD było jednym z najsmutniejszych baraków obozu socjalistycznego. Na ulicach królowały Trabanty i Wartburgi. Czasami kolorowe...

Niemieckie klasyki z lat 70. – nawet te mniej udane stały się kultowe

Niemieckie klasyki z lat 70. – nawet te mniej udane stały się kultowe

Lata 70. w motoryzacji były dekadą kontrastów stylistycznych oraz innowacji technicznych. Dzięki temu auta nie tylko miały ciekawszy wygląd, lecz także stawały się bezpieczniejsze. Nikt nie wątpi, że swoją cegiełkę dołożyli do tego niemieccy producenci. Zobaczmy zatem, czym kusiły wówczas firmy zza naszej zachodniej granicy.

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

W efektownej dekadzie neonowej powstały fajne modele, takie jak Audi Quattro czy BMW M3 (E30) oraz spokojniejsze auta dla szerszego grona kierowców – Ford Fiesta, Volkswagen Golf czy Mercedes 190. Oto najważniejsze niemieckie samochody z lat 80. A na koniec naszej galerii dwa auta, które zamknęły drzwi pewnej epoki.

Wartburg 353 dziadka, czyli ciekawostka z ogłoszeń Otomoto

Wartburg 353 dziadka, czyli ciekawostka z ogłoszeń Otomoto

Otomoto opublikowało niedawno spot reklamowy, którego głównym bohaterem jest prawie 40-letni Wartburg 353. O samochodzie opowiada żona oraz wnuczka pierwszego właściciela. W tej historii pierwsze skrzypce gra sentyment.

Volkswagen Golf I kontra Wartburg 353 - duet niemiecko-niemiecki

Volkswagen Golf I kontra Wartburg 353 - duet niemiecko-niemiecki

Z okazji 30-lecia NRD w styczniu 1978 roku do sprzedaży we wschodnich Niemczech trafiła pierwsza partia Volkswagenów Golfów. Mimo astronomicznej ceny samochody szybko zostały wyprzedane

Najładniejsze samochody z okresu PRL-u

Najładniejsze samochody z okresu PRL-u

Dla jednych obiekty żartów, dla innych piękne samochody. Jedno jest natomiast pewne – samochody z czasów PRL-u produkowane w krajach socjalistycznych zawsze były pożądanym obiektem. To nic, że awaryjne i topornie wykonane – ważne, że w ogóle były. Dziś znowu są cenione, ale już jako klasyki. A czy są ładne? To oczywiście rzecz gustu.

Trabant znowu w modzie. W Niemczech jest ich więcej niż Tesli

Trabant znowu w modzie. W Niemczech jest ich więcej niż Tesli

Tuż przed upadkiem Muru Berlińskiego Trabant stał się niechcianym autem. Obywatele NRD masowo porzucali swoje dwusuwy po wyjeździe z niemieckiej republiki. Kilkadziesiąt lat później Trabantów w Niemczech już nie ubywa, a przybywa! Nie obyło się nawet bez porównania do Tesli.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech