Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Wartburg

Wartburg

Wartburg

Wartburg to niemiecka marka samochodów osobowych w dawnej NRD. Marka powstała już w 1898 roku w Eisenach, a nazwa pochodzi od zamku mieszczącego się w mieście. Po 6 latach marka została przejęta przez Dixi, a w 1928 roku kupiona przez BMW.

Po wojnie fabryka wpadła w ręce sowieckie i BMW straciło możliwość produkcji swoich aut. Sowieci korzystając z infrastruktury montowali auta pod nazwą EMW, które były kopią aut z Bawarii. W 1952 roku fabryka została upaństwowiona i przybrała nazwę VEB Automobilwerk Eisenach. Rok później przeniesiono z Zwickau produkcję poprzednika Wartburga 311 – IFA F9.

Wartburgi o oznaczeniu 311, 312, 313 uważano za bardzo urokliwe, szczególnie wersje Coupe i Cabrio. Ich produkcję rozpoczęto w 1966 roku. Niestety już wtedy miały przestarzałą konstrukcję. Głównymi wadami było duże zużycie paliwa, kiepska elastyczność silnika oraz duży hałas.

W 1966 roku zaprezentowano model 353, który poza nadwoziem nie różnił się wiele od swojego poprzednika. Ciekawym prototypem był 353 Melkus – sportowy samochód wyprodukowany w krótkiej serii - posiadał wzmocniony silnik, który dzięki niskiej masie i agresywnej sylwetce pozwalał osiągać prędkość 160 km/h, a do „setki” rozpędzał się w 12 sekund.

Wszystkie modele Wartburga do 1988 roku były wyposażone w silnik dwusuwowy. Dopiero wtedy zaczęto montować silnik o pojemności 1,3 litra konstrukcji Volkswagena, a wraz z nim, przyszło lekko zmienione nadwozie.

Koniec marki przyszedł tuż po upadku muru berlińskiego. Ostatniego Wartburga zmontowano w 1991 roku. Fabryki nie zostały zburzone, a odkupione przez General Motors i obecnie odbywa się tam montaż modeli Opla.

Wartburg - modele

Ikona samochodu

Wartburg 1.3

Ikona samochodu

Wartburg 1000

Ikona samochodu

Wartburg 353

Wartburg - powiązane artykuły

Wartburg Sport kontra Borgward Isabella Cabrio - wyprzedzić bez doganiania

Wartburg Sport kontra Borgward Isabella Cabrio - wyprzedzić bez doganiania

Oba mają otwarte nadwozie. Oba przyciągają swoją urodą uwagę przechodniów. Oba wyprzedzały swoją epokę i wykraczały poza możliwości finansowe większości Niemców zarówno ze wschodu, jak i z zachodu

Wartburg z silnikiem Hondy - nowa definicja sleepera

Wartburg z silnikiem Hondy - nowa definicja sleepera

Różne widzieliśmy już niepozorne samochody z mocnymi silnikami, ale Wartburg z sercem od Hondy to faktycznie ciekawy pomysł. Jeśli i Tobie się podoba, możesz stać się jego właścicielem za drobne 10 tys. zł

Samochody, które zasłużyły już na żółte tablice

Samochody, które zasłużyły już na żółte tablice

Posiadanie klasyka to marzenie wielu kierowców. Na szczęście wśród samochodów, które w 2018 roku obchodziły magiczne 30. urodziny, jest tak duża różnorodność, że każdy powinien znaleźć model odpowiedni do swoich upodobań, potrzeb czy możliwości finansowych.

Borgward Isabella Combi kontra Wartburg Camping - do sportu i rekreacji

Borgward Isabella Combi kontra Wartburg Camping - do sportu i rekreacji

Elegancki Borgward kontra piękny Wartburg. Zarówno wówczas, jak i dziś wybór między tymi autami byłby naprawdę trudny

Czy warto kupić klasyka z NRD?

Czy warto kupić klasyka z NRD?

Klasyki wyprodukowane w NRD największym wzięciem cieszą się we wschodnich Niemczech

Turystyczna kombinacja - Wartburg 353 Tourist

Turystyczna kombinacja - Wartburg 353 Tourist

Wartburg 353 Tourist - klasyk rodem z NRD nie jest może urodziwy, ale na pewno bardzo praktyczny oraz wyjątkow o poszukiwany

MotoClassic 2015: klasyki w zamku Topacz (galeria)

MotoClassic 2015: klasyki w zamku Topacz (galeria)

Piąta edycja MotoClassic Wrocław zgromadziła ok. 250 klasycznych pojazdów. Zamek Topacz pod Wrocławiem już od 5 lat jest miejscem spotkań miłośników klasycznych pojazdów. Odbywa się tam impreza pod nazwą MotoClassic Wrocław.

Wartburg 353 Tourist | Prawdziwy turysta

Wartburg 353 Tourist | Prawdziwy turysta

Marzenie wielu obywateli krajów demokracji ludowej nazywało się Wartburg Tourist – samochód idealny na wakacje, do wożenia materiałów na budowę domu czy pomidorów spod folii na targ.

Samochody z demoludów

Samochody z demoludów

Samochody z krajów socjalistycznych - kiedyś pożądane i trudne do zdobycia, dziś zapomniane, często wyśmiewane, budzą zainteresowanie tylko kolekcjonerów. Jak wyglądały, jakie miały osiągi? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi w książce inżyniera Zdzisława Podbielskiego „Samochody osobowe krajów socjalistycznych".

Wartburg 312 - spadek po BMW

Wartburg 312 - spadek po BMW

Wartburg 312 był dumą przemysłu motoryzacyjnego i niespełnionym marzeniem milionów obywateli NRD. Model zostanie zaprezentowany na targach motoryzacji zabytkowej Auto Nostalgia 2013.

Wartburg 312: Herr Zweitakt

Wartburg 312: Herr Zweitakt

Wartburg 312 był dumą przemysłu motoryzacyjnego i niespełnionym marzeniem milionów obywateli NRD.

Wartburg - cud z Turyngii

Wartburg - cud z Turyngii

Niemal w każdym materiale reklamowym tego pojazdu pojawiały się słowa postęp i rozwój. Nigdzie nie było mowy o cudzie, który chyba musiał mieć miejsce, pozwalając na dowiezienie techniki rodem z DKW F9 do czasów upadku Muru Berlińskiego!

Czy pamiętacie Wartburga?

Czy pamiętacie Wartburga?

To już minęło 20 lat, gdy ten samochód będący jednym z symboli socjalizmu, przestał być produkowany

Poprzednia

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test