Wartburg wraz z plastikowym Trabantem był symbolem byłego NRD. Oba te samochody napędzane były dwusuwowymi silnikami, które skutecznie zatruwały środowisko naturalne. Po zburzeniu muru berlińskiego definitywnie 10 kwietnia 1991 roku produkcja Wartburga została zakończona. Zakłady samochodowe w Eisenach po podziale Niemiec znalazły się na terenie NRD. Produkcję wznowiono, ale nie pod dotychczasowa marką BMW. Początkowo była to marka EMW, a później IFA.

Od 1953 roku powstawały tu samochody IFA F9. Premiera czterodrzwiowego sedana o nazwie Wartburg 311 odbyła się podczas Targów Lipskich w 1956 roku. Samochód ten powstał na bazie modelu IFA F9 i napędzany był tym samym silnikiem dwusuwowym o mocy 37 KM z czterostopniową przekładnią i napędem przednich kół.

Wartburg 1000 produkowany był w kilku wersjach nadwozia: 4-drzwiowy sedan, 3-drzwiowe kombi, 5-drzwiowe kombi - Camping, pikap, kabriolet, coupé oraz Sport (313). W 1957 powstał prototyp nowej jednostki napędowej dla Wartburga - nowoczesnego silnika B4 o mocy 45 KM, ale niegdy nie został wdrożony do produkcji seryjnej.

W 1962 roku Automobilwerke Eisenach zmodernizowało model 311, montując w nim silnik o zwiększonej pojemności do 992 cm³]. Dla odróżnienia nazywa się go 1000 zamiennie z 312. Po trzech latach do produkcji wprowadzony został model przejściowy. Pozostało znane z 311/312 nadwozie, które zamontowano na nowym podwoziu z niezależnym zawieszeniem oraz stabilizatorami tylnej osi. Półosie z homokinetycznymi przegubami zastąpione zostały nowymi z podwójnym przegubem Cardana. Był to wciąż Wartburg 1000, ale z kodem 312/1, a produkowano do 1967 roku.

Zawsze dyskusyjnym tematem były przestarzałe silniki dwusuwowe. Wschodnioniemiecki producent kilkakrotnie próbował zastąpić je nowocześniejszymi i mniej szkodliwymi dla środowiska naturalnego jednostkami czterosuwowymi. W 1968 roku powstał koncept coupé (W355) napędzany silnikiem Renault. Kolejne prototypy P760 stworzono przy współpracy z czeskimi konstruktorami, które napędzane były silnikami z Mlada Boleslav.

Dopiero czterosuwową jednostkę z koncernu Volkswagen udało się zamontować w 1988 roku. Jednak zjednoczenie Niemiec spowodowało napływ używanych samochodów z krajów Zachodnich, co oznaczało koniec przestarzałej konstrukcji Wartburga. Nie pomogła nawet modernizacja, której dokonano przy współpracy ze znaną niemiecką firmą tuningową Irmscher.

Ostatecznie Wartburg powędrował do muzeum, chociaż nie tylko w Polsce można spotkać jeżdżące egzemplarze pochodzące z różnych okresów produkcji. Natomiast w Eisenach zbudowano nowa fabrykę, w której powstają najnowsze modele marki Opel.

Do 1988 roku zakład VEB AWE w Eisenach wyprodukował 1 224 662 Wartburgi napędzane silnikami dwusuwowymi, a od 1988 r. do 1991 r. z taśmy zjechało 152 775 aut z silnikiem 1.3 VW.

Czy pamiętacie Wartburga? Foto: Auto Świat
Czy pamiętacie Wartburga?

Kolekcję samochodów produkwoanych w Eisenach można zobaczyć w miejscowym muzeum czynnym przez cały tydzień poza poniedziałkiem w godz. od 11.00 do 17.00

Automobile Welt EisenachFriedrich-Naumann-Straße 1099817 Eisenach