Nie zawsze te najmocniejsze, najdroższe czy najbardziej urokliwe sprawiają przyjemność podczas jazdy. Dlatego warto zainteresować się również samochodami, które jeszcze całkiem niedawno były zwykłymi wozidełkami na co dzień. Dzisiaj patrzymy na nie z zupełnie innej perspektywy, co innego w nich doceniamy i co innego cieszy podczas prowadzenia ich, a poza tym w wielu przypadkach mamy do nich stosunek emocjonalny.
To jest właśnie urok klasycznych samochodów. Tu żaden model nie jest zły, o żadnym nie możemy powiedzieć, że nie jest wart zainteresowania. Najważniejsze jest to, żeby dobrze wybrać, a wtedy nawet najmniej rzucający się w oczy model może być idealnym partnerem do przeżywania drugiej młodości – nie tylko naszej, lecz także drugiej młodości tych samochodów.
Galeria zdjęć
Jednego dnia stoją w komisach ukryte gdzieś za innymi samochodami, a następnego są już oldtimerami polerowanymi w garażu przez fanów. Z ręką na sercu – aż trudno uwierzyć, że BMW serii 5 (E34) może już stać się klasykiem. Faktem jest jednak, że w 2018 roku pierwsze egzemplarze tego typoszeregu skończyły 30 lat. To oznacza, że mogą już mieć żółte tablice rejestracyjne, a tym samym stają się dobrem kulturowym, czyli zabytkiem. Dla nas limuzyny BMW z tego okresu już dawno są klasykami. Nie dlatego, że je lubimy czy twierdzimy, jak niektórzy fani niemieckiej marki, że to ostatni solidni przedstawiciele marki z Monachium. Z przodu auto z biało-niebieskim logo można rozpoznać po reflektorach charakterystycznych dla marki. Czym jest zatem BMW E34, jeśli nie ostatnim prawdziwym BMW? Dla nas – jednym z najpiękniejszych modeli bawarskiej firmy. Spójrzcie, ten model ma idealne proporcje, ostre rysy, a do tego ani grama nadmiernego „tłuszczu”.
ALFA ROMEO 164: samochód z przednim napędem został opracowany wspólnie z Lancią i Saabem, a do produkcji trafił w 1987 roku. Do 1990 roku nadwozie było częściowo ocynkowane, później zabezpieczenie antykorozyjne stosowano już na całym nadwoziu. Model: Alfa Romeo 164 3.0 V6 kat Cena (stan 2): 3500 euro Cena (stan 3): 1700 euro
AUDI V8: jesienią 1988 r. Audi wprowadziło V8. Auto miało napęd 4x4 (nowość w klasie wyższej) oraz silnik V8 o pojemności 3,6 l i mocy 250 KM. Pomimo luksusowego charakteru nie stało się klasowym hitem. Winę za to ponosiła po części stylistyka – V8 wyglądało jak rozdmuchane Audi 100. Model: Audi V8 Cena (stan 2): 9500 euro Cena (stan 3): 3700 euro
Opel Vectra: od tego roku najstarsze egzemplarze Vectry A zasługują już na żółte tablice. Auto prezentuje się znacznie młodziej i nowocześniej od swojej poprzedniczki – Ascony C. Jednak fani zabytkowej motoryzacji nie traktują tego modelu jeszcze jako poważnego kandydata na klasyka. Model: Vectra 2.0i kat (115 KM) Cena (stan 2): 2400 euro Cena (stan 3): 1300 euro
Volkswagen Passat: Werner Oswald, historyk motoryzacji, wyśmiał pulchny styl auta. Jednak dzięki większemu rozstawowi osi i silnikom montowanym poprzecznie Passat produkowany od wiosny 1988 r. stał się przestronniejszy. Latem tego samego roku pojawiła się odmiana kombi. Model: Volkswagen Passat 1.6 turbodiesel Cena (stan 2): 1900 euro Cena (stan 3): 1000 euro
Rover 827: pomoc Hondy okazała się zbyt mała, żeby Rover 827, wprowadzony w 1988 r., wstrząsnął nabywcami aut klasy wyższej. Jednak to właśnie egzotyczny wizerunek sprawia, że topowy model z hondowskim V6 o mocy 169 KM i z katalizatorem jest obecnie najlepszym kandydatem na klasyka. Model: Rover 827 Cena (stan 2): 2400 euro Cena (stan 3): 1200 euro
Mitsubishi Galant: w marcu 1988 r. Mitsubishi wprowadziło do sprzedaży szóstą generację Galanta. Na jej tle konkurencja wyglądała na przestarzałą. W wybranych modelach zawieszenie było elektronicznie sterowane. Oferowano również wersję z napędem 4x4. Model: Galant 2000 GTi-16V Dynamic 4 Cena (stan 2): 2900 euro Cena (stan 3): 1500 euro
Saab 9000 CD: podobnie jak Alfa 164, także i Saab 9000 jest dzieckiem współpracy Szwedów z koncernem Fiata. Saab 9000 odniósł sukces rynkowy dzięki wyjątkowo solidnej konstrukcji. Sedan o oznaczeniu „CD” był oferowany od 1988 roku. Oprócz niego była wersja CS – liftback. Model: Saab 9000 CD 2.0 turbo Cena (stan 2): 6100 euro Cena (stan 3): 2700 euro
MERCEDES 190 E 2.5-16: w 1988 r. Mercedes zmodyfikował swój najmniejszy model. Przy okazji dużego liftingu wprowadzono ambitną odmianę 190 E 2.5-16 (w wersji z katalizatorem 195 KM), która stała się mocniejszą następczynią „190-ki” z silnikiem 2.3. Model: Mercedes 190 E 2.5-16 Cena (stan 2): 22 700 euro Cena (stan 3): 12 900 euro
Opel Kadett GSi 16V: w tej wersji Kadett okazał się najbardziej uszlachetnionym sportowym kompaktem lat 80. Od 1988 r. Opel wabił klientów Kadettem GSi z 2-litrowym silnikiem o mocy 150 KM (w wersji z katalizatorem). Model: Opel Kadett GSi 16V Cena (stan 2): 8600 euro Cena (stan 3): 4500 euro
Opel Corsa GSi: silnik o pojemności 1,6 l, moc 100 KM, a do tego masa własna poniżej 900 kg. W 1988 r. takie połączenie w klasie małych aut wywołało ogromne poruszenie. W końcu zwinny Opel Corsa GSi potrafił rozpędzić się do 190 km/h. Model: Opel Corsa GSi Cena (stan 2): 4000 euro Cena (stan 3): 2300 euro
Volkswagen Corrado G60: Corrado miało zastąpić Scirocco, ale tak naprawdę nigdy nie znalazło swojej niszy na rynku. Od końca 1988 r. było oferowane ze sprężarką typu G, dzięki której uzyskiwało 160 KM. Było to swoiste Porsche dla ludu. Model: Volksewagen Corrado G60 Cena (stan 2): 9500 euro Cena (stan 3): 5700 euro
Ford Sierra Cosworth: drogowa wersja Coswortha z 1988 r. z doładowanym 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 204 KM wyglądała raczej niepozornie. Rzadki sportowy Ford był produkowany tylko w latach 1988-89. Model: Ford Sierra Cosworth Cena (stan 2): 19 600 euro Cena (stan 3): 11 200 euro
Audi Coupe: w późnych latach 80. sportowe kompaktowe coupé było bardzo modne. Właśnie dlatego Audi wprowadziło na rynek nowy 2-drzwiowy model bazujący na Audi 80 B3 (na zdjęciu auto z 1992 roku). Połączenie stylu sedana z tyłem w stylu kombi z dużą klapą i składanymi tylnymi siedzeniami okazało się bardzo udane. Samochód chwalono nie tylko za wygląd, lecz także za wygodę. Model: Audi Coupe 2.3 E Cena (stan 2): 4600 euro Cena (stan 3): 2400 euro
PORSCHE 964: pod koniec lat 80. Porsche przeżywało kryzys. Ratunek miała przynieść udoskonalona „911-ka” o oznaczeniu „964”. W tym aucie wszystko było nowe – zarówno nadwozie, jak i podwozie oraz silnik typu bokser o pojemności 3,6 litra i w wersji z katalizatorem, o mocy 250 KM. Tylne skrzydło wysuwało się automatycznie, a jego położenie zależało od prędkości jazdy. Początek sprzedaży miał miejsce w 1988 r. Początkowo pojawiła się Carrera 4 z napędem na wszystkie koła. To udogodnienie zastosowano pierwszy raz w „911-ce”. Model: Porsche 911 Carrera 4 Cena (stan 2): 59 200 euro Cena (stan 3): 37 200 euro
Maserati Karif: samochód nie jest niczym innym, jak coupé z hardtopem, bazującym na modelu Biturbo Spyder. Pod maską pojazdu pracowało 2,8-litrowe V6 o mocy 225 KM. W latach 1988-92 powstało tylko 220 sztuk tego modelu, zatem dzisiaj to prawdziwa gratka dla fanów nietuzinkowych klasyków. Model: Maserati Karif (z katalizatorem) Cena (stan 2): 32 700 euro Cena (stan 3): 19 500 euro
Buick Reatta: Buick chciał zwabić młodych klientów, a najlepszym sposobem było zaproponowanie modelu coupé. Firma pomyślała, że cyfrowe wskaźniki oraz dotykowe ekrany powinny być idealne dla osób, które interesowały się komputerami. Jednak Amerykanie przeliczyli się i w 1991 r. zakończono produkcję. Model: Buick Reatta 3.8 V6 Cena (stan 2): 5600 euro Cena (stan 3): 2900 euro
Fiat Tipo: w odróżnieniu od poprzednika, pulchnego Ritmo, Tipo z 1988 r. wyglądało jak kanciasty typ z charakterem. Samochód zainicjował w Fiacie strategię, zgodnie z którą wiele modeli powstawało na tej samej platformie. Karoseria była częściowo ocynkowana, a we wnętrzu wygospodarowano dużo przestrzeni. W 1989 r. Fiat Tipo otrzymał tytuł samochodu roku. Wadą pojazdu były słabe wyniki w teście zderzeniowym. Model: Fiat Tipo 1.6 i.e. Cena (stan 2): 2100 euro Cena (stan 3): 1100 euro
Mazda 121: atrakcyjny wygląd, ale skromne wyposażenie. Auto zaskakiwało dzieloną i składaną kanapą. Dziś to nic wielkiego, ale w latach 80. było to innowacyjne rozwiązanie. Efektownym elementem był też elektrycznie sterowany płócienny dach. Model: Mazda 121 LX Canvas-Top Cena (stan 2): 2200 euro Cena (stan 3): 1100 euro
Wartburg 1.3: od 1966 r. Wartburg 353 miał dwusuwowy, 3-cylindrowy silnik o mocy 45-50 KM. Od września 1988 r. pracował w nim 4-cylindrowy, 4-suwowy silnik VW Golfa o poj. 1,3 l i mocy 58 KM. Zmodernizowano też nadwozie i zawieszenie. Silnik powstawał w fabryce Barkasa w Chemnitz. Model: Wartburg 1.3 Cena (stan 2): 4200 euro Cena (stan 3): 2000 euro
Mitsubishi Colt: wiosną 1988 r. pojawiła się trzecia generacja Colta. Zaletą pojazdu okazała się wysoka jakość wykonania. Topowym modelem było GTi-16V z silnikiem o mocy 124 KM, a od 1990 r. pod maską pracowała jednostka generująca 136 KM. Model: Mitsubishi Colt GTi-16V (124 KM) Cena (stan 2): 3100 euro Cena (stan 3): 1700 euro
Honda Civic Shuttle: samochód łączy cechy kompaktowego kombi z vanem. To sprawiło, że był ceniony przede wszystkim za praktyczne walory. W Niemczech pojazd sprzedawano od wiosny 1988 r. Na życzenie występował również z napędem na wszystkie koła. Model: Honda Civic Shuttle 4WD Cena (stan 2): 2500 euro Cena (stan 3): 1200 euro
Renault 19: za wygląd auta odpowiadał Giugiaro. Dzięki zastosowaniu belki skrętnej udało się zaoszczędzić miejsce, a tym samym wygospodarowano dużo przestrzeni na bagażnik. W Niemczech auto pojawiło się na przełomie lat 1988/89, a w okresie 1990-94 było najlepiej sprzedającym się importowanym modelem u naszych sąsiadów. Model: Renault 19 1.8 Cena (stan 2): 1500 euro Cena (stan 3): 700 euro
Volvo 440: ten model stał się obywatelem świata. Silniki dopracowało Porsche, ale bazowo pochodziły one z Renault. Samochód był produkowany w Holandii, w Born. Dzięki stylistyce Volvo, niskiemu spalaniu oraz dobrej jakości auto od 1988 roku było chętnie wybierane przez klientów. Model: Volvo 440 1.7 Turbo Cena (stan 2): 3500 euro Cena (stan 3): 1600 euro
Volkswagen T3 California: nie będziemy tym razem rozstrzygać, czy T3 jest ostatnim prawdziwym Bulli. Wprawdzie napęd na tył jest staroświecki, ale za to całkiem dobrze pasuje do klasycznego samochodu. Właśnie jako kamper T3 jest szczególnie pożądane. Model: VW T3 California (diesel 1.6) Cena (stan 2): 13 700 euro Cena (stan 3): 8100 euro
Suzuki Vitara: w porównaniu z serią SJ (Samurai) stylistyka Vitary prezentuje się mniej topornie. Jej budowa jest idealna dla rekreacyjnego auta. Rama przestrzenna, dołączany napęd na wszystkie koła, reduktor, krótki rozstaw osi, a do tego sztywny lub płócienny dach – to cechy, którymi od lata 1988 roku samochód podbija wiele serc. Model: Suzuki Vitara 1.6 Cabrio Cena (stan 2): 3900 euro Cena (stan 3): 2500 euro
Nissan Terrano: obecnie SUV-y (Sport Utility Vehicle) przeżywają boom, ale w 1988 r. były jeszcze w powijakach. W tym okresie do naszych zachodnich sąsiadów trafił Nissan Terrano – samochód, który pierwotnie był przewidziany na rynek amerykański i nazywał się tam Pathfinder. W Europie auto oferowano z dołączanym napędem na obie osie. Model: Nissan Terrano 3.0 V6 Cena (stan 2): 5000 euro Cena (stan 3): 2800 euro
BMW M3 Cabriolet: w maju 1988 r. M3 E30 pojawiło się jako kabriolet za – bagatela – 90 000 marek. BMW oferowało ten 4-miejscowy model przez cztery lata. W tym czasie otwartej pokusie uległo około 800 nabywców. Niewielka liczba sprzedanych egzemplarzy sprawiła, że obecnie samochód jest wyjątkowo rzadkim i drogim obiektem pożądania. Model: BMW M3 Cabriolet Cena (stan 2): 77 500 euro Cena (stan 3): 53 600 euro
BMW Z1: w 1991 r. „Auto Bild” pisał o roku 1988, że to rok krzykliwej mody, pięknych gwiazd i superroadstera z Bawarii. W 1987 r. zaprezentowano BMW Z1, w 1988 r. było na ustach wszystkich, ale dopiero w 1989 r. do klientów dotarły pierwsze egzemplarze. Cena roadstera z 6-cylindrowym silnikiem o mocy 170 KM wynosiła 80 000 marek. Model: BMW Z1 Cena (stan 2): 53 400 euro Cena (stan 3): 38 500 euro
Jaguar XJ-S V12 Convertible: w lutym 1988 r. fani angielskich samochodów doczekali się wielkiej nowości – od tego momentu XJ-S V12 było oferowane również jako pełnoprawne cabrio z silnikiem o mocy 275 KM. W projektowaniu dachu pomocą służyła firma Karmann z Osnabrücku. Model: Jaguar XJ-S V12 Convertible Cena (stan 2): 24 200 euro Cena (stan 3): 15 900 euro