Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Saab

Saab

Saab

Saab jest szwedzką marka produkującą samochody osobowe. Początki firmy są związane z branżą lotniczą. Saab to skrót od Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Szwedzkie Zakłady Lotnicze).

Pod koniec II wojny światowej, kierownictwo postanowiło stworzyć dział zajmujący się produkcją samochodów. W założeniach pojazd miał być tani i użyteczny. Pierwszym prototypem był Ursaab z 1946 roku. Charakteryzował się bardzo dobrym współczynnikiem aerodynamicznym. Rok później zaprezentowano drugi prototyp, którego karoserie wykonano w kształcie skrzydła. Po drobnych poprawkach trafił on do produkcji jako Saab 92 w 1949 roku. W latach 1969-1995 Saab współpracował z marką produkującą ciężarówki – Scanią.

Szwedzka marka była znana z wielu innowacji i ciekawych rozwiązań. W 1958 roku wprowadzono trzypunktowe pasy bezpieczeństwa oferowane w standardzie, a 9 lat później kontrolowane strefy zgniotu z przodu i tyłu samochodu. W 1971 roku wprowadzono elektrycznie podgrzewany fotel kierowcy oraz zderzaki pochłaniające siły zderzenia do prędkości 8 km/h. Z nowszych rozwiązań, w 2006 roku Szwedzi rozpoczęli testy klucza Alcokey, który nie pozwalał uruchomić samochodu nietrzeźwemu kierowcy.

Od 1989 roku właścicielem marki było General Motors. Los szwedzkiej marki stawał się coraz bardziej skomplikowany - kiepska sytuacja finansowa doprowadziła do sprzedaży Saaba holenderskiej marce Spyker. Niestety od koniec 2011 roku ogłoszono bankructwo Saaba. Co ciekawe, nastąpił wtedy rekordowy popyt na jego modele.

W połowie 2012 roku markę wykupiła firma NEVS (National Electric Vehicle Sweden). 2 grudnia 2013 roku rozpoczęto produkcję odrodzonego Saaba modelem 9-3 II generacji po face liftingu. Obecnie przyszłość marki stoi pod znakiem zapytania, jednak NEVS zapowiada wprowadzenie nowych modeli, mimo ciągłej walki o prawa do używania logo marki.

Saab - modele

Saab 9-2X

Saab 9-2X

Ikona samochodu

saab 9-3

Ikona samochodu

Saab 9-3

Ikona samochodu

Saab 9-3X

Ikona samochodu

saab 9-5

Saab 9-7X

Saab 9-7X

Saab 90

Saab 90

Saab 900

Saab 900

Saab 9000

Saab 9000

Saab 92

Saab 92

Ikona samochodu

Saab 93

Saab 95

Saab 95

Saab 96

Saab 96

Saab 99

Saab 99

Ikona samochodu

Saab Sonett

Saab - powiązane artykuły

Auta gorsze niż myślisz! Awaryjne, nietrwałe, drogie w naprawach i popularne

Auta gorsze niż myślisz! Awaryjne, nietrwałe, drogie w naprawach i popularne

Ani renomowana marka, ani popularność modelu nie są gwarancją, że dany samochód można kupować w ciemno. Nawet najlepszym firmom zdarzają się wpadki. Pokazujemy, których wersji lepiej się wystrzegać i jak je odróżnić od tych godnych polecenia.

Strach ma szwedzkie oczy - czy warto kupić Saaba 9-3 II z silnikiem benzynowym 2.0?

Strach ma szwedzkie oczy - czy warto kupić Saaba 9-3 II z silnikiem benzynowym 2.0?

Używany model marki, której już na rynku nie ma? A po co, to przecież ryzyko – powiedzą niektórzy. Czy duże? Jak pokazuje Saab 9-3 II 1.8t (2.0) z przebiegiem 200 tys. km, wcale nie takie, jak mogłoby się niektórym wydawać. I choć ta wersja ma swoje bolączki, to wciąż może być ciekawą propozycją.

Najbrzydsze samochody sportowe. Serio da się zepsuć design coupe?

Najbrzydsze samochody sportowe. Serio da się zepsuć design coupe?

Będzie nieestetycznie, nieprzyjemnie, a nawet odpychająco. Bo samochody sportowe, które powinny przyciągać designem jak żadne inne, też potrafią być brzydkie. Nieprawdopodobne, a jednak – jak to mówią.

Mógł być dziś równie wielki jak Volvo. Dlaczego Saab upadł?

Mógł być dziś równie wielki jak Volvo. Dlaczego Saab upadł?

Perfekcyjny wizerunek, fantastyczni projektanci, bogaty właściciel: Saab miał wszystko, żeby zostać jednym z gigantów rynku premium. Tymczasem ponad 10 lat temu – kiedy prestiżowa motoryzacja kwitła – szwedzka firma zgłosiła do sądu wniosek o ogłoszenie bankructwa. Dlaczego? Co się stało?

Ranking kombi klasy wyższej z dieslem - 10 najciekawszych propozycji

Ranking kombi klasy wyższej z dieslem - 10 najciekawszych propozycji

Oto praktyczne wersje aut klasy wyższej, które sprawdzą się w różnych sytuacjach – i w roli rodzinnych transportowców, i pojazdów do małego biznesu. Tym razem wybraliśmy 10 aut z dieslem w różnej cenie.

Samochody, na których można zarobić - przedstawiamy 10 modeli

Samochody, na których można zarobić - przedstawiamy 10 modeli

Czy inwestycja w samochód może być opłacalna? Oczywiście, że tak, ale trzeba wiedzieć, jaki model wybrać, żeby zainwestowane pieniądze po kilku latach zwróciły się z nawiązką. Rosnące ceny dotyczą przede wszystkim klasyków lub modeli, które niedługo się nimi staną. Przekonajmy się zatem, jakimi pojazdami warto się zainteresować.

Kompaktowe limuzyny z lat 70. -zdrowy rozsądek nigdy nie wygrywa?

Kompaktowe limuzyny z lat 70. -zdrowy rozsądek nigdy nie wygrywa?

Cztery dekady temu przeciętne limuzyny klasy średniej przekroczyły granicę 100 koni. W naszym teście porównawczym pokazujemy, jak użyteczne na co dzień są pojazdy z tamtego okresu i jak bardzo różniły się kiedyś między sobą samochody tej samej klasy.

10 klasyków, które wyprzedziły Golfa

10 klasyków, które wyprzedziły Golfa

W każdym z prezentowanych samochodów można doszukać się prekursora Golfa. Jak widać, Volkswagen miał się czym inspirować, gdy projektował swój kompakt.

Najgorsze auta ostatniego 20-lecia To prawdziwe miny na kołach!

Najgorsze auta ostatniego 20-lecia To prawdziwe miny na kołach!

Rankingi tego typu zawsze budzą pewne emocje. "Ale jak to, dlaczego moje auto tu jest" – zakrzykną co poniektórzy – "przecież jeżdżę takim od dawna i nic się nie psuje!". Znakomicie, cieszymy się, oby tak było jak najdłużej. Poza tym, nawet jeśli jakiś model w tym zestawieniu się znalazł, to przecież nie jest powiedziane, że na pewno się popsuje.

Obalamy motoryzacyjne mity o markach samochodowych!

Obalamy motoryzacyjne mity o markach samochodowych!

Plotki i obiegowe opinie potrafią zarówno zniszczyć karierę w show-biznesie, jak i popsuć reputację… markom samochodowym. Poza tym z czasem jedne firmy zyskują na jakości, a inne wprost przeciwnie – zbyt mało dbają o swoje produkty. Jakie obiegowe opinie krążą o samochodach i które z nich są prawdziwe?

Saab EX, którego nie było...

Saab EX, którego nie było...

Luksusowe coupé pasowałoby do palety modeli Saaba jak ulał! Ale Szwedzi jakoś nie mogli się zdecydować na budowę takiego auta. Dlatego zrobił to pewien Norweg, który z modeli 900 i 9000 sam wykonał ten ciekawy pojazd.

Warszawski ZDM sprzedał odholowane samochody. Najdroższe okazało się BMW

Warszawski ZDM sprzedał odholowane samochody. Najdroższe okazało się BMW

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie wystawił na sprzedaż kilkadziesiąt samochodów, które po odholowaniu z ulic stolicy i nieodebraniu ich przez właścicieli przeszły ostatecznie na własność miasta. Łączna kwota zwycięskich ofert przekracza 350 tys. zł.

Tych modeli nie kupuj! Najgorsze wersje popularnych samochodów

Tych modeli nie kupuj! Najgorsze wersje popularnych samochodów

Nawet najbardziej renomowane marki samochodowe mają wersje, które polecić można tylko... najgorszym wrogom. To samochody niedopracowane, które po prostu muszą się zepsuć. Jakich zatem modeli unikać?

Wizjonerskie modele są drogie

Wizjonerskie modele są drogie

Samochody, które wyprzedziły swój czas pod względem wzornictwa i technologii, są poszukiwane przez fanów klasycznych samochodów. Wiele zyskało znacznie na wartości w ostatnich latach. Na rynku nie znajdziecie już żadnych prawdziwych okazji. Nawet jeżeli ceny niektórych aut tego typu ostatnio nieco spadły.

Saab 98 miał poprawić finanse firmy, skończyło się na prototypach

Saab 98 miał poprawić finanse firmy, skończyło się na prototypach

Na początku lat 70. Saab chciał nieco zmodernizować model 96. Nam udało się usiąść za kierownicą prototypu i z największymi fanami marki ustalić, dlaczego samochód nie wyszedł nigdy poza fazę concept cara.

Ile paliwa zużywają klasyczne auta?

Ile paliwa zużywają klasyczne auta?

Czy Garbus jest naprawdę oszczędny, a duży "amerykanin" musi bezwarunkowo zużywać 20 l/100 km? Mówimy głośno: sprawdzamy!

20 najgorszych aut ostatniego 25-lecia

20 najgorszych aut ostatniego 25-lecia

Jak wybrać najgorsze samochody ostatniego 25-lecia? To trudne zadanie, a ostateczna decyzja zawsze będzie dla kogoś kontrowersyjna. Mimo to przygotowaliśmy ranking modeli, które naszym zdaniem mogłyby nie istnieć i niczego by to nie zmieniło. To auta, które można uznać nie tylko za nieudane, ale wręcz nieistotne.

Supersilniki w zwykłych autach. Gdzie trafiły skarby Ferrari, Vipera i Lambo?

Supersilniki w zwykłych autach. Gdzie trafiły skarby Ferrari, Vipera i Lambo?

Z pozoru przeciętny samochód, ale kiedy podniesiesz pokrywę silnika… Oto pick-up z V10 Vipera, SUV z V8 Corvette, kombi z jednostką Lamborghini, Fiat z motorem Ferrari oraz Citroen z V6 Maserati.

Co zrobić z dodatkiem węglowym? Przegląd używanych aut z Otomoto za 3 tys. zł

Co zrobić z dodatkiem węglowym? Przegląd używanych aut z Otomoto za 3 tys. zł

Obiecany przez polityków partii rządzącej dodatek węglowy dla rodzin używających tego paliwa do ogrzewania domów, zamiast ulżyć obywatelom, dokłada kolejne troski: na co wydać kwotę 3000 zł, której wcześniej nie było w domowym budżecie? Każdy wie, że od rozdania ludziom pieniędzy węgla na rynku nie przybędzie, można więc, a nawet trzeba wydać je na inne potrzeby. Im szybciej, tym lepiej! Proponujemy zatem kupić samochód. Jakie auto można kupić za 3000 zł?

Klasyczne samochody o mocy 200 KM - kiedyś potrafiły wywoływać emocje. A dziś?

Klasyczne samochody o mocy 200 KM - kiedyś potrafiły wywoływać emocje. A dziś?

Obecnie wiele klasycznych samochodów reprezentujących 200-konną ligę ma na tyle okazyjne ceny, że ich zakup nie stanowi problemu. Oto dwanaście przykładów samochodów, które kiedyś budziły zachwyt i wywoływały emocje, a dziś mogą być w zasięgu ręki.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test