Galeria zdjęć
Samochód powstawał w latach 1949-90 i w tym okresie wyprodukowano ponad 3,8 mln egzemplarzy 2 CV. Nie tylko galijscy chłopi zostali zmotoryzowani dzięki temu modelowi. Samochód trudno zakwalifikować do którejkolwiek klasy. Nie udało się to przez 41 lat, w czasie jego produkcji, i obecnie również jest to trudne.
Niewielki Lloyd 300 miał montowany poprzecznie z przodu dwusuwowy silnik oraz karoserię z drewnianymi elementami obciągniętymi sztuczną skórą. Auto produkowano tylko przez dwa lata – od 1950 do 1952 r. (kombi z drzwiami z tyłu od 1951 roku). Praktyczne nadwozie, kompaktowe wymiary, umieszczony poprzecznie z przodu silnik i przedni napęd to cechy, na które w VW trzeba było poczekać aż do 1974 roku.
Mało kto traktuje go jako poprzednika VW Golfa. Jednak dzięki Typowi 92 w 1949 roku Saab stał się nie tylko producentem samochodów, lecz także wytwórcą kompaktów. Wzorem DKW Saab 92 otrzymał przedni napęd oraz dwusuwowy silnik. W 1952 roku pojawił się Saab 92B, w którym dostęp do bagażnika był możliwy przez dużą klapę. Do 1956 roku wyprodukowano tylko około 20 tys. pojazdów.
Model F 89 kombi częściowo może być zaliczany do dalekich krewnych Golfa. Podobnie jak VW, ma dużą klapę z tyłu, poprzecznie umieszczony silnik z przodu i przedni napęd. Odmiana o stylistyce pruskiego muru powstawała w latach 1951-53, później auto było całkowicie wykonane z blachy (produkcja do 1954 roku).
Kolejny model, który powstawał przez 41 lat. Oryginalne Mini produkowano w latach 1959-2000 i stało się nie tylko praprzodkiem maluchów, lecz także wszystkich aut, w których starano się na jak najmniejszej powierzchni wygospodarować jak najwięcej przestrzeni. Pytanie jednak: czy z tego powodu można je zaliczać do poprzedników Golfa? Maluch z Anglii to jednak prawdziwe auto dla ludu – łącznie kupiło go niemal 5,4 mln kierowców.
Renault 4 to niejedyny model francuskiej firmy, który wcześniej od Golfa miał dużą klapę z tyłu. Taki element otrzymało również Renault 16 (1965-80). Tym samym francuska firma była szybsza nie tylko wśród kompaktów, lecz także w klasie średniej. Passat pojawił się dopiero w 1973 roku.
W 1971 roku koncepcję kompaktowej kombi-limuzyny miało również BMW. Jednak sprzedaż modelu 02-Touring była na tyle słaba, że w 1974 roku, po wyprodukowaniu 26 tys. aut, wycofano ten model z rynku. Pozostałością po tym samochodzie jest określenie „Touring”, którym BMW do dzisiaj nazywa odmiany kombi.
Morris Nomad? Nie słyszeliście o nim? Nic dziwnego, ponieważ tę 5-drzwiową kombi-limuzynę oferowano w latach 1969-72 wyłącznie w Australii. Nomad to odmiana Morrisa 1100/1300/1500, który był wówczas bardzo popularnym autem. Wszystkie cechy, którymi kusił Golf, ten samochód miał już pięć lat wcześniej.
Fiat 128 powstawał w latach 1969-83. Wszystkie cechy, które pozwalają traktować samochód jako poprzednika Golfa, miała wersja Familiare. Auto wyprzedziło swoje czasy nie tylko dzięki umieszczeniu silnika, przedniemu napędowi czy dużej klapie kufra, lecz także za sprawą jednostki z górnym wałkiem rozrządu napędzanym paskiem zębatym.
Poprzecznie zamontowany z przodu silnik, przedni napęd, pochylona tylna część pojazdu i duża klapa bagażnika – takie połączenie działało bardzo dobrze w Fiacie 127. Samochód był produkowany w latach 1971-87, a praktyczne zamknięcie kufra pojawiło się w 1972 roku.