• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...
  • Oldtimer
  • Youngtimer
  • ...
Auto Świat Klasyki Oldtimer 10 klasyków, które wyprzedziły Volkswagena Golfa

10 klasyków, które wyprzedziły Golfa

Piotr Burchard
5 lut, 16:11
Auto Świat
W każdym z prezentowanych samochodów można doszukać się prekursora Golfa. Jak widać, Volkswagen miał się czym inspirować, gdy projektował swój kompakt.
10 klasyków które wyprzedziły Volkswagena Golfa 10 Zobacz galerię
  • Citroen 2CV
  • Lloyd LS 300 Kombi
  • Saab 92B
  • DKW Meister­klasse Universal
WRÓĆ
NA ONET
1/10 Citroen 2CV
Citroen 2CV

Samochód powstawał w latach 1949-90 i w tym okresie wyprodukowano ponad 3,8 mln egzemplarzy 2 CV. Nie tylko galijscy chłopi zostali zmotoryzowani dzięki temu modelowi. Samochód trudno zakwalifikować do którejkolwiek klasy. Nie udało się to przez 41 lat, w czasie jego produkcji, i obecnie również jest to trudne.

2/10 Lloyd LS 300 Kombi
Lloyd LS 300 Kombi

Niewielki Lloyd 300 miał montowany poprzecznie z przodu dwusuwowy silnik oraz karoserię z drewnianymi elementami obciągniętymi sztuczną skórą. Auto produkowano tylko przez dwa lata – od 1950 do 1952 r. (kombi z drzwiami z tyłu od 1951 roku). Praktyczne nadwozie, kompaktowe wymiary, umieszczony poprzecznie z przodu silnik i przedni napęd to cechy, na które w VW trzeba było poczekać aż do 1974 roku.

3/10 Saab 92B
Saab 92B

Mało kto traktuje go jako poprzednika VW Golfa. Jednak dzięki Typowi 92 w 1949 roku Saab stał się nie tylko producentem samochodów, lecz także wytwórcą kompaktów. Wzorem DKW Saab 92 otrzymał przedni napęd oraz dwusuwowy silnik. W 1952 roku pojawił się Saab 92B, w którym dostęp do bagażnika był możliwy przez dużą klapę. Do 1956 roku wyprodukowano tylko około 20 tys. pojazdów.

4/10 DKW Meister­klasse Universal
DKW Meister­klasse Universal

Model F 89 kombi częściowo może być zaliczany do dalekich krewnych Golfa. Podobnie jak VW, ma dużą klapę z tyłu, poprzecznie umieszczony silnik z przodu i przedni napęd. Odmiana o stylistyce pruskiego muru powstawała w latach 1951-53, później auto było całkowicie wykonane z blachy (produkcja do 1954 roku).

5/10 Mini
Mini

Kolejny model, który powstawał przez 41 lat. Oryginalne Mini produkowano w latach 1959-2000 i stało się nie tylko praprzodkiem maluchów, lecz także wszystkich aut, w których starano się na jak najmniejszej powierzchni wygospodarować jak najwięcej przestrzeni. Pytanie jednak: czy z tego powodu można je zaliczać do poprzedników Golfa? Maluch z Anglii to jednak prawdziwe auto dla ludu – łącznie kupiło go niemal 5,4 mln kierowców.

6/10 Renault 16
Renault 16

Renault 4 to niejedyny model francuskiej firmy, który wcześniej od Golfa miał dużą klapę z tyłu. Taki element otrzymało również Renault 16 (1965-80). Tym samym francuska firma była szybsza nie tylko wśród kompaktów, lecz także w klasie średniej. Passat pojawił się dopiero w 1973 roku.

7/10 BMW 1602 Touring
BMW 1602 Touring

W 1971 roku koncepcję kompaktowej kombi-limuzyny miało również BMW. Jednak sprzedaż modelu 02-Touring była na tyle słaba, że w 1974 roku, po wyprodukowaniu 26 tys. aut, wycofano ten model z rynku. Pozostałością po tym samochodzie jest określenie „Touring”, którym BMW do dzisiaj nazywa odmiany kombi.

8/10 Morris Nomad
Morris Nomad

Morris Nomad? Nie słyszeliście o nim? Nic dziwnego, ponieważ tę 5-drzwiową kombi-limuzynę oferowano w latach 1969-72 wyłącznie w Australii. Nomad to odmiana Morrisa 1100/1300/1500, który był wówczas bardzo popularnym autem. Wszystkie cechy, którymi kusił Golf, ten samochód miał już pięć lat wcześniej.

9/10 Fiat 128 Familiare
Fiat 128 
Familiare

Fiat 128 powstawał w latach 1969-83. Wszystkie cechy, które pozwalają traktować samochód jako poprzednika Golfa, miała wersja Familiare. Auto wyprzedziło swoje czasy nie tylko dzięki umieszczeniu silnika, przedniemu napędowi czy dużej klapie kufra, lecz także za sprawą jednostki z górnym wałkiem rozrządu napędzanym paskiem zębatym.

10/10 Fiat 127
Fiat 127

Poprzecznie zamontowany z przodu silnik, przedni napęd, pochylona tylna część pojazdu i duża klapa bagażnika – takie połączenie działało bardzo dobrze w Fiacie 127. Samochód był produkowany w latach 1971-87, a praktyczne zamknięcie kufra pojawiło się w 1972 roku.

Google News
Źródło:
Auto Świat
Piotr Burchard
Piotr Burchard Redaktor prowadzący „Auto Świat Classic”
Autor poleca:
  • Volkswagen Golf I - pokonał wszystkich
  • 10 aut z przedwczorajszą techniką
Tematy: Citroen, Citroen 2CV, Saab, Mini, Renault

Polecane z kategorii

Jak Chiny stały się krajem samochodu? Jak Chiny stały się krajem samochodu? Krótka historia benzyny Krótka historia benzyny 10 najważniejszych silników w historii BMW 10 najważniejszych silników w historii BMW 10 najniebezpieczniejszych samochodów - nieważne, jak bezpieczne jest auto. Ważne, co komu pisane... 10 najniebezpieczniejszych samochodów - nieważne, jak bezpieczne jest auto. Ważne, co komu pisane... Czy przedwojennym autem da się jeździć na co dzień? Czy przedwojennym autem da się jeździć na co dzień? Srebrne gwiazdy w Toruniu. XX Zlot Zabytkowych Mercedesów Srebrne gwiazdy w Toruniu. XX Zlot Zabytkowych Mercedesów Cała prawda o zużyciu paliwa. Sprawdzamy klasyczne modele Cała prawda o zużyciu paliwa. Sprawdzamy klasyczne modele 10 najbardziej paliwożernych aut 10 najbardziej paliwożernych aut 10 aut, którym się nie udało 10 aut, którym się nie udało
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech