Auto Świat Klasyki Oldtimer Saab 98 miał poprawić finanse firmy, skończyło się na prototypach

Saab 98 miał poprawić finanse firmy, skończyło się na prototypach

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Na początku lat 70. Saab chciał nieco zmodernizować model 96. Nam udało się usiąść za kierownicą prototypu i z największymi fanami marki ustalić, dlaczego samochód nie wyszedł nigdy poza fazę concept cara.

Koncepcyjny Saab 98
Zobacz galerię (12)
Auto Świat
Koncepcyjny Saab 98

Rozrusznik robi co może, ale silnik wyraźnie stawia opór. Dopiero po dużej dawce samostartu udaje się go uruchomić. Jego głośny, a donośny dźwięk odbija się od ceglanych ścian starej fabrycznej hali. Po długim czasie postoju układ wydechowy jest nieszczelny i każdy "oddech" motoru przypomina trochę odgłosy pracy silnika dwusuwowego, który w latach 1949-67 trafiał pod maski Saabów. Ale w naszym samochodzie jest już zainstalowany fordowski motor V4, który pod koniec lat 60. miał za zadanie unowocześnić wiecznie żywy typoszereg 92/93/96/95 (przynajmniej pod względem napędu). Za stylistyczny powiew świeżości miał odpowiadać zupełnie nowy tył nadwozia, który planowano wprowadzić w 1973 roku.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy:OldtimerSaabSaab 9-5Saab 96