- Auto powstało z okazji 50. jubileuszu powstania firmy
- Techniczną bazę stanowił Saab 9000 CD
Per Ekstrøm z Oslo, który zawodowo zajmuje się budowaniem karoserii samochodowych, z okazji 50. rocznicy urodzin swojej ulubionej marki chciał przygotować jej niecodzienny prezent. W 1997 roku stworzył coupé, w którym znalazły się elementy stylistyczne prawie wszystkich modeli Saabów produkowanych w latach 1947-97. Efekt jego pracy to ciekawy pojazd na bazie Saaba 9000, z elementami karoserii modeli 900, którego sylwetka ma przypominać nieco Saaba 93 (1955-1960).
Saab EX — model w skali 1:10 jako wzorzec
Bazę do budowy samochodu stanowił model 9000 CC z 1987 roku, który po dachowaniu miał zostać zezłomowany. Per Ekstrøm skrócił rozstaw osi pojazdu do wielkości klasycznego Saaba 900 (1979-93). Saab ofiarował karoserię 900-tki z 1992 roku, a Ekstrøm zastosował dodatkowo części z 3-drzwiowego 900 II (1994). Z Saaba 9000 CD pochodzi silnik, skrzynia, elektryka i układ jezdny. Konstruktor zbudował najpierw model w skali 1:10, by lepiej ocenić proporcje nowego auta. "Żeby odtworzyć proporcje dachu pierwszego Saaba chciałem użyć elementy z modelu 93, ale okazał się za wąski dla mojej konstrukcji".
Saab EX — tylna szyba z Saaba 900 Cabrio
Niektóre części auta trafiły do konstruktora w przedziwny sposób. Tylna szyba pochodzi z 900 Cabrio. Niestety, element nie występował oddzielnie, więc należałoby kupić cały dach. Na szczęście Ekstrøm znalazł zniszczony dach, z całą szybą, w kontenerze na śmieci zaprzyjaźnionego warsztatu.
Premiera coupé miała miejsce dokładnie w 50. urodziny firmy. Per nazwał auto EX – E od Evolution, a X – nieznany. A wynagrodzenie za 4000 godzin pracy? Pierwsza nagroda za najlepszą przeróbkę Saaba w kategorii "People’s Choice" na jednym z festiwali Saaba w jego mateczniku – Trollhättan.