Prawie żadna dekada nie była tak dzika i kolorowa jak lata 70. To wtedy na drogach Europy Zachodniej gościły takie modele jak VW Golf GTI, Opel Kadett GT/E czy Porsche 911 Carrera RS 2.7 – auta, które świadczą o miłości do koni mechanicznych. Jednocześnie pojazdy stawały się coraz bardziej ekonomiczne i bezpieczniejsze – producenci zareagowali nowymi koncepcjami na kryzys naftowy oraz na rosnącą liczbę ofiar śmiertelnych.
W 1976 r. obowiązkowe stały się pasy bezpieczeństwa dla pasażerów na przednich siedzeniach. Ich wprowadzeniu towarzyszyła kampania – „najpierw kliknij, a potem uruchom”. Jednak pas bezpieczeństwa początkowo był co najwyżej akceptowany – kierowcy bali się przywiązywać do swojego samochodu!
Mercedes klasy S (W116) – debiut układu ABS
Pomimo tego trzypunktowe pasy bezpieczeństwa stały się standardem, deski rozdzielcze zostały wyściełane miękkim materiałem, a poza tym coraz bardziej zaczęło upowszechniać się wspomaganie hamulców oraz tarcze hamulcowe. Mercedes jako pierwszy wprowadził ABS – w klasie S w 1978 roku.
Samochody z lat 70. stawały się nie tylko bezpieczniejsze i bardziej ekonomiczne, ale były także bardziej praktyczne – zaczęło dominować połączenie silnika poprzecznego z napędem na przednie koła oraz nadwozia typu hatchback. Dzisiaj duża tylna klapa nie jest niczym szokującym, ale wówczas uznawana była za oznakę nowoczesności. Tak narodziły się kompakty. To wtedy karierę rozpoczął m.in. Volkswagen Golf.
Oczywiście to nie jedyny niemiecki samochód z lat 70., który ceniony był jako nowy, a teraz jest poszukiwanym klasykiem. Obecnie wiele z tych aut doczekało się już statusu kultowego. W naszej galerii przedstawiamy niektóre z tych pojazdów.