Logo
WiadomościAktualnościJak faktycznie nazywały się Duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant czy Wartburg?

Jak faktycznie nazywały się Duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant czy Wartburg?

Czy potrafisz rozpoznać legendy PRL-u po ich pełnych nazwach modelowych? Mały Fiat, duży Fiat, Warszawa, Syrena czy Trabant – za tymi popularnymi określeniami kryją się historie i symbole motoryzacyjnej epoki. Sprawdź swoją wiedzę i powróć do czasów, gdy ulice zapełniały te kultowe auta, w naszym quizie!

Volkswagen Golf I kontra Wartburg 353: duet niemiecko-niemiecki
Auto Świat
Volkswagen Golf I kontra Wartburg 353: duet niemiecko-niemiecki

No pewnie, że od razu poznasz Syrenę. Ale czy ta wersja z zawiasami bocznych drzwi zamocowanymi bliżej przednich kół nazywała się 100? A może 110? No właśnie o tym będzie nasz quiz.

Nie ukrywamy, łatwo nie będzie. Z drugiej strony, jeśli lubisz klasyki epoki PRL-u, to ten quiz to dla ciebie pestka. Zaczynamy?

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/12
Żródło: Auto Świat

Zaczynamy od podstaw. Duży Fiat nazywał się:

Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 125p

Taka nazwa funkcjonowała do końca 1982 r. W 1983 r. zmieniono ją na FSO 125p. Używano również FSO 1300 i FSO 1500.

Pytanie 2/12
Żródło: Auto Świat

Z kolei pełna nazwa tego modelu brzmi:

Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 126p

W 1993 r. nazwę samochodu zmieniono na Fiat 126p, zaś rok później auto przemianowano na Fiata 126 el. W 1996 r. zastąpił go Fiat 126 elx, a w 1997 r. model otrzymał nazwę Fiat 126 elx Maluch.

Pytanie 3/12
Żródło: Auto Świat

Poziom trudności rośnie. Ta Syrena nosiła dodatkowe oznaczenie:

Poprawna odpowiedź: 105

To jedyna seryjna Syrena, w której zawiasy bocznych drzwi znalazły się bliżej przednich kół, a ich klamki bliżej tylnych. 105 debiutowało w 1972 r. i było ostatnim stadium rozwojowym tego modelu.

Pytanie 4/12
Żródło: Auto Świat / ACZ

Ta Warszawa to model:

Poprawna odpowiedź: M20

To najwcześniejsza odmiana Warszawy. Pierwsze M20 zmontowano na Żeraniu w listopadzie 1951 r. W 1957 r. pojawiła się jej zmodernizowana wersja, czyli M20 model 1957, którą nazywano również Warszawa 200.

Pytanie 5/12
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

Czas na samochód spoza PRL-u. Ten Wartburg nosił nazwę:

Poprawna odpowiedź: 353

To Wartburg 353, następca Wartburga 312. Pokazane w 1966 r. auto nazywało się także Wartburg 1000, a jego następcą został pokazany w 1988 r. Wartburg 1.3.

Pytanie 6/12
Żródło: Silverstone Auctions

Skoro jesteśmy już w NRD, to ten Trabant nosił dodatkowe oznaczenie:

Poprawna odpowiedź: P601

Sachsenring P70 i Trabant P50 to poprzednicy przedstawionego w 1963 r. Trabanta P601, zaś Trabant 1.1 to jego następca.

Pytanie 7/12
Żródło: Yannick Brossard/Renault

Przenosimy się na południe. Ta Dacia nosi numer:

Poprawna odpowiedź: 1310

Numer 12 nosiło Renault, czyli licencyjny pierwowzór Dacii 1300. Dacia 1310 była zmodernizowaną wersją tego modelu z czterema okrągłymi reflektorami zamiast dwóch prostokątnych. Z kolei Dacia 1320 to odmiana hatchback.

Pytanie 8/12
Żródło: Skoda

Przenosimy się do Czechosłowacji. Ta Skoda to model:

Poprawna odpowiedź: 1000 MB

To Skoda 1000 MB, produkowana w latach 1964-1969. Wersja z większym silnikiem nosiła nazwę 1100 MB, zaś odmiana coupe miała dodatkową literę X (1000 MBX lub 1100 MBX).

Pytanie 9/12
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Wracamy do PRL. Ta rzadka wersja Poloneza nosiła dodatkowe oznaczenie:

Poprawna odpowiedź: Coupe

Oberek był polskim rajdowym prototypem, a Stratopolonez wyścigowym Polonezem z silnikiem Lancii Stratos, który oficjalnie nazywał się FSO Polonez 2500 Racing.

Pytanie 10/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Ta Warszawa nosi dodatkowe oznaczenie:

Poprawna odpowiedź: 203

Albo 223. Początkowo samochód nazywał się Warszawa 203 (produkcja ruszyła w 1964 r.), ale w 1967 r. liczbę zmieniono na 223. Warszawa 210 była z kolei niewdrożonym prototypem.

Pytanie 11/12
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a) / Adam Mikuła

Wracamy do NRD. Ten Wartburg nosi oznaczenie:

Poprawna odpowiedź: 312

To Wartburg 312, produkowany w latach 1965-1967. Samochód był zmodernizowaną wersją Wartburga 311 i jednocześnie bezpośrednim poprzednikiem Wartburga 353.

Pytanie 12/12
Żródło: Skoda

Na koniec ultraturdne pytanie. Ta Skoda nosi numer:

Poprawna odpowiedź: 120

To Skoda 120 L, dostępna z silnikiem o pojemności 1174 cm sześc. i mocy 50 KM. Samochód oferowano wyłącznie w wersji sedan.

Brakuje jeszcze 12 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Tak sobie
Nie jest to wynik marzeń, ale też quiz nie należał do łatwiejszych. Z pewnością pójdzie ci lepiej w naszych innych quizach o motoryzacyjnych legendach PRL-u. Zapraszamy!
Dobra średnia
"Dobrą średnią" dajemy już za cztery poprawne odpowiedzi, ponieważ to nie jest łatwy quiz. Masz ochotę spróbować swoich sił w naszych innych quizach o motoryzacyjnych legendach PRL-u?
Bardzo dobrze!
Gratulujemy! To doskonały wynik. Jesteśmy pewni, że naszych innych quizach o motoryzacyjnych legendach PRL-u pójdzie ci jeszcze lepiej!
Jesteśmy pod wrażeniem!
Nie ma co, jesteś ekspertem! Ciekawe, czy najwyższe wyniki zdobędziesz także w naszych innych quizach o motoryzacyjnych legendach PRL-u. Spróbuj!
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji