No pewnie, że od razu poznasz Syrenę. Ale czy ta wersja z zawiasami bocznych drzwi zamocowanymi bliżej przednich kół nazywała się 100? A może 110? No właśnie o tym będzie nasz quiz.
Nie ukrywamy, łatwo nie będzie. Z drugiej strony, jeśli lubisz klasyki epoki PRL-u, to ten quiz to dla ciebie pestka. Zaczynamy?
Rozpocznij quiz
Zaczynamy od podstaw. Duży Fiat nazywał się:
Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 125p
Taka nazwa funkcjonowała do końca 1982 r. W 1983 r. zmieniono ją na FSO 125p. Używano również FSO 1300 i FSO 1500.
Z kolei pełna nazwa tego modelu brzmi:
Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 126p
W 1993 r. nazwę samochodu zmieniono na Fiat 126p, zaś rok później auto przemianowano na Fiata 126 el. W 1996 r. zastąpił go Fiat 126 elx, a w 1997 r. model otrzymał nazwę Fiat 126 elx Maluch.
Poziom trudności rośnie. Ta Syrena nosiła dodatkowe oznaczenie:
Poprawna odpowiedź: 105
To jedyna seryjna Syrena, w której zawiasy bocznych drzwi znalazły się bliżej przednich kół, a ich klamki bliżej tylnych. 105 debiutowało w 1972 r. i było ostatnim stadium rozwojowym tego modelu.
Ta Warszawa to model:
Poprawna odpowiedź: M20
To najwcześniejsza odmiana Warszawy. Pierwsze M20 zmontowano na Żeraniu w listopadzie 1951 r. W 1957 r. pojawiła się jej zmodernizowana wersja, czyli M20 model 1957, którą nazywano również Warszawa 200.
Czas na samochód spoza PRL-u. Ten Wartburg nosił nazwę:
Poprawna odpowiedź: 353
To Wartburg 353, następca Wartburga 312. Pokazane w 1966 r. auto nazywało się także Wartburg 1000, a jego następcą został pokazany w 1988 r. Wartburg 1.3.
Skoro jesteśmy już w NRD, to ten Trabant nosił dodatkowe oznaczenie:
Poprawna odpowiedź: P601
Sachsenring P70 i Trabant P50 to poprzednicy przedstawionego w 1963 r. Trabanta P601, zaś Trabant 1.1 to jego następca.
Przenosimy się na południe. Ta Dacia nosi numer:
Poprawna odpowiedź: 1310
Numer 12 nosiło Renault, czyli licencyjny pierwowzór Dacii 1300. Dacia 1310 była zmodernizowaną wersją tego modelu z czterema okrągłymi reflektorami zamiast dwóch prostokątnych. Z kolei Dacia 1320 to odmiana hatchback.
Przenosimy się do Czechosłowacji. Ta Skoda to model:
Poprawna odpowiedź: 1000 MB
To Skoda 1000 MB, produkowana w latach 1964-1969. Wersja z większym silnikiem nosiła nazwę 1100 MB, zaś odmiana coupe miała dodatkową literę X (1000 MBX lub 1100 MBX).
Wracamy do PRL. Ta rzadka wersja Poloneza nosiła dodatkowe oznaczenie:
Poprawna odpowiedź: Coupe
Oberek był polskim rajdowym prototypem, a Stratopolonez wyścigowym Polonezem z silnikiem Lancii Stratos, który oficjalnie nazywał się FSO Polonez 2500 Racing.
Ta Warszawa nosi dodatkowe oznaczenie:
Poprawna odpowiedź: 203
Albo 223. Początkowo samochód nazywał się Warszawa 203 (produkcja ruszyła w 1964 r.), ale w 1967 r. liczbę zmieniono na 223. Warszawa 210 była z kolei niewdrożonym prototypem.
Wracamy do NRD. Ten Wartburg nosi oznaczenie:
Poprawna odpowiedź: 312
To Wartburg 312, produkowany w latach 1965-1967. Samochód był zmodernizowaną wersją Wartburga 311 i jednocześnie bezpośrednim poprzednikiem Wartburga 353.
Na koniec ultraturdne pytanie. Ta Skoda nosi numer:
Poprawna odpowiedź: 120
To Skoda 120 L, dostępna z silnikiem o pojemności 1174 cm sześc. i mocy 50 KM. Samochód oferowano wyłącznie w wersji sedan.