Auto Świat Wiadomości Aktualności Jak faktycznie nazywały się Duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant czy Wartburg?

Jak faktycznie nazywały się Duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant czy Wartburg?

Czy potrafisz rozpoznać legendy PRL-u po ich pełnych nazwach modelowych? Mały Fiat, duży Fiat, Warszawa, Syrena czy Trabant – za tymi popularnymi określeniami kryją się historie i symbole motoryzacyjnej epoki. Sprawdź swoją wiedzę i powróć do czasów, gdy ulice zapełniały te kultowe auta, w naszym quizie!

Volkswagen Golf I kontra Wartburg 353: duet niemiecko-niemiecki
Volkswagen Golf I kontra Wartburg 353: duet niemiecko-niemieckiAuto Świat

No pewnie, że od razu poznasz Syrenę. Ale czy ta wersja z zawiasami bocznych drzwi zamocowanymi bliżej przednich kół nazywała się 100? A może 110? No właśnie o tym będzie nasz quiz.

Nie ukrywamy, łatwo nie będzie. Z drugiej strony, jeśli lubisz klasyki epoki PRL-u, to ten quiz to dla ciebie pestka. Zaczynamy?

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/12
Żródło: Auto Świat

Zaczynamy od podstaw. Duży Fiat nazywał się:

Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 125p

Taka nazwa funkcjonowała do końca 1982 r. W 1983 r. zmieniono ją na FSO 125p. Używano również FSO 1300 i FSO 1500.

Pytanie 2/12
Żródło: Auto Świat

Z kolei pełna nazwa tego modelu brzmi:

Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 126p

W 1993 r. nazwę samochodu zmieniono na Fiat 126p, zaś rok później auto przemianowano na Fiata 126 el. W 1996 r. zastąpił go Fiat 126 elx, a w 1997 r. model otrzymał nazwę Fiat 126 elx Maluch.

Pytanie 3/12
Żródło: Auto Świat

Poziom trudności rośnie. Ta Syrena nosiła dodatkowe oznaczenie:

Poprawna odpowiedź: 105

To jedyna seryjna Syrena, w której zawiasy bocznych drzwi znalazły się bliżej przednich kół, a ich klamki bliżej tylnych. 105 debiutowało w 1972 r. i było ostatnim stadium rozwojowym tego modelu.

Pytanie 4/12
Żródło: Auto Świat / ACZ

Ta Warszawa to model:

Poprawna odpowiedź: M20

To najwcześniejsza odmiana Warszawy. Pierwsze M20 zmontowano na Żeraniu w listopadzie 1951 r. W 1957 r. pojawiła się jej zmodernizowana wersja, czyli M20 model 1957, którą nazywano również Warszawa 200.

Pytanie 5/12
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

Czas na samochód spoza PRL-u. Ten Wartburg nosił nazwę:

Poprawna odpowiedź: 353

To Wartburg 353, następca Wartburga 312. Pokazane w 1966 r. auto nazywało się także Wartburg 1000, a jego następcą został pokazany w 1988 r. Wartburg 1.3.

Pytanie 6/12
Żródło: Silverstone Auctions

Skoro jesteśmy już w NRD, to ten Trabant nosił dodatkowe oznaczenie:

Poprawna odpowiedź: P601

Sachsenring P70 i Trabant P50 to poprzednicy przedstawionego w 1963 r. Trabanta P601, zaś Trabant 1.1 to jego następca.

Pytanie 7/12
Żródło: Yannick Brossard/Renault

Przenosimy się na południe. Ta Dacia nosi numer:

Poprawna odpowiedź: 1310

Numer 12 nosiło Renault, czyli licencyjny pierwowzór Dacii 1300. Dacia 1310 była zmodernizowaną wersją tego modelu z czterema okrągłymi reflektorami zamiast dwóch prostokątnych. Z kolei Dacia 1320 to odmiana hatchback.

Pytanie 8/12
Żródło: Skoda

Przenosimy się do Czechosłowacji. Ta Skoda to model:

Poprawna odpowiedź: 1000 MB

To Skoda 1000 MB, produkowana w latach 1964-1969. Wersja z większym silnikiem nosiła nazwę 1100 MB, zaś odmiana coupe miała dodatkową literę X (1000 MBX lub 1100 MBX).

Pytanie 9/12
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Wracamy do PRL. Ta rzadka wersja Poloneza nosiła dodatkowe oznaczenie:

Poprawna odpowiedź: Coupe

Oberek był polskim rajdowym prototypem, a Stratopolonez wyścigowym Polonezem z silnikiem Lancii Stratos, który oficjalnie nazywał się FSO Polonez 2500 Racing.

Pytanie 10/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Ta Warszawa nosi dodatkowe oznaczenie:

Poprawna odpowiedź: 203

Albo 223. Początkowo samochód nazywał się Warszawa 203 (produkcja ruszyła w 1964 r.), ale w 1967 r. liczbę zmieniono na 223. Warszawa 210 była z kolei niewdrożonym prototypem.

Pytanie 11/12
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a) / Adam Mikuła

Wracamy do NRD. Ten Wartburg nosi oznaczenie:

Poprawna odpowiedź: 312

To Wartburg 312, produkowany w latach 1965-1967. Samochód był zmodernizowaną wersją Wartburga 311 i jednocześnie bezpośrednim poprzednikiem Wartburga 353.

Pytanie 12/12
Żródło: Skoda

Na koniec ultraturdne pytanie. Ta Skoda nosi numer:

Poprawna odpowiedź: 120

To Skoda 120 L, dostępna z silnikiem o pojemności 1174 cm sześc. i mocy 50 KM. Samochód oferowano wyłącznie w wersji sedan.

Brakuje jeszcze 12 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Tak sobie
Nie jest to wynik marzeń, ale też quiz nie należał do łatwiejszych. Z pewnością pójdzie ci lepiej w naszych innych quizach o motoryzacyjnych legendach PRL-u. Zapraszamy!
Dobra średnia
"Dobrą średnią" dajemy już za cztery poprawne odpowiedzi, ponieważ to nie jest łatwy quiz. Masz ochotę spróbować swoich sił w naszych innych quizach o motoryzacyjnych legendach PRL-u?
Bardzo dobrze!
Gratulujemy! To doskonały wynik. Jesteśmy pewni, że naszych innych quizach o motoryzacyjnych legendach PRL-u pójdzie ci jeszcze lepiej!
Jesteśmy pod wrażeniem!
Nie ma co, jesteś ekspertem! Ciekawe, czy najwyższe wyniki zdobędziesz także w naszych innych quizach o motoryzacyjnych legendach PRL-u. Spróbuj!
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków