Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > To rajdowy Fiat 125p czy wyścigowy Polonez? Quiz ze sportowych legend PRL-u

To rajdowy Fiat 125p czy wyścigowy Polonez? Quiz ze sportowych legend PRL-u

W PRL-u o dużym Fiacie czy Polonezie marzyli nie tylko zwykli kierowcy, ale także wielu rajdowców. Czy poznasz po detalach słynne wyczynowe modele z FSO? To nie takie proste, jak się z pozoru wydaje...

Fiat 125p ma 50 lat - bohater z Żerania
Fiat 125p ma 50 lat - bohater z ŻeraniaŹródło: Auto Świat

Jak się nie ma, co się lubi... Pewnie, że wielu rajdowców epoki PRL-u wolałoby się ścigać Lancią Stratos, Alpine A110, Porsche 911 czy Fiatem Mirafiori, ale wówczas znacznie bardziej dostępne były wyczynowe wersje rodzimych modeli, zwłaszcza tych produkowanych w FSO, jak Polski Fiat 125p czy Polonez.

Oba modele miały wiele rajdowych pochodnych. Jedne pamiętamy lepiej, innych prawie wcale. Jesteś gotowy zobaczyć, jak to jest w twoim przypadku? Startujemy.

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/7
Źródło: Auto Świat

Najpierw będzie łatwo. Ten samochód to:

Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 125p

Chodzi o słynny model, którym w czerwcu 1973 r. ustanowiono trzy rekordy świata w jeździe długodystansowej na 25 tys. km, 25 tys. mil i 50 tys. km, uzyskując odpowiednio średnie prędkości 138,081, 138,186 i 138,27 km/h. Samochód na zmianę prowadzili Andrzej Aromiński, Jerzy Dobrzański, Robert Mucha, Ryszard Nowicki, Franciszek Postawka, Marek Varisella i Sobiesław Zasada.

Pytanie 2/7
Źródło: Auto Świat

Ten spoiler należy do wyczynowej wersji:

Poprawna odpowiedź: Polskiego Fiata 125p

To Polski Fiat 125p 1800 GTJ z 1976 r. Auto otrzymało 198-konny silnik 1.85 z gamy Fiata 124 Spider. Ten wyścigowy duży Fiat ważył jedynie 850 kg i rozwijał prędkość maksymalną przeszło 200 km/h.

Pytanie 3/7
Źródło: Auto Świat

A to jest fragment rajdowej odmiany:

Poprawna odpowiedź: Poloneza Coupe

To Polonez Coupe 1600 Rally z 1983 r. Zbudowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych model miał 110-konny silnik.

Pytanie 4/7
Źródło: Auto Świat

Ten wyczynowy 125p pochodzi z:

Poprawna odpowiedź: 1983 r.

To FSO 125p 1500A z 1983 r., potocznie nazywany "Bartosiem", od Jacka Bartosia, wówczas dyrektora Działu Sportu FSO, który był pomysłodawcą tej rajdówki. 125p 1500A rozwijał od 100 do 110 KM.

Pytanie 5/7
Źródło: Auto Świat

Ten potężny błotnik to część:

Poprawna odpowiedź: Poloneza z silnikiem Ferrari

To wyścigowy FSO Polonez 2500 Racing z 1978 r., czyli Polonez, którego tylna część płyty podłogowej wraz z silnikiem pochodziły z legendarnej rajdowej Lancii Stratos. 280-konne V6 Stratosa to z kolei dzieło Ferrari. Na dodatek chłodnicę tego Poloneza zaadaptowano z ciężarówki Star! Samochód nosił nieoficjalną nazwę Stratopolonez i przyspieszał od 0 do 100 km/h w około 6 s.

Pytanie 6/7
Źródło: Auto Świat

Z kolei ten model to:

Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 125p 1600 Rally

To model w wersji z 1973 r. Samochód miał 98-konny silnik 1.6 z gamy Fiata 132. Takim autem startowano w Rajdzie Monte Carlo.

Pytanie 7/7
Źródło: Auto Świat

A ten samochód to:

Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 125p Monte Carlo 1600

To wyjątek w naszym quizie, ponieważ nie chodzi o rajdowy czy wyścigowy model, ale o jego drogową odmianę. 125p Monte Carlo 1600 zadebiutowało w 1974 r. i otrzymało 98-konny silnik o pojemności 1592 cm sześc. Lusterka boczne znalazły się na przednich błotnikach, a obręcze kół dostarczało włoskie GB. Wyprodukowano jedynie około tysiąca sztuk wersji Monte Carlo 1600.

Brakuje jeszcze 7 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Nie wyszło za dobrze...
...ale się nie przejmuj, ponieważ to wcale nie był łatwy quiz. Na pewno lepiej ci pójdzie w quizie o Polonezie lub autobusach i ciężarówkach PRL-u.
Solidna średnia
Oj, znasz się na rajdowych i wyścigowych samochodach FSO. Do poziomu eksperckiego wprawdzie nieco brakuje, ale co byś powiedział na quiz o modelach epoki PRL-u z NRD, Czechosłowacji, Rumunii i ZSRR? Zapraszamy!
Bardzo dobrze
Ależ ci dobrze poszło! Gratulujemy? Jeśli chcesz się sprawdzić w quizie o Polonezie lub autobusach i ciężarówkach PRL-u, to gorąco zapraszamy!
Idealnie!
Jesteś ekspertem!! Chylimy czoła i zapraszamy do quizu o Polonezie, a także o słynnych modelach epoki PRL-u produkowanych za naszą zachodnią, południową i wschodnią granicą.
Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków