Jak się nie ma, co się lubi... Pewnie, że wielu rajdowców epoki PRL-u wolałoby się ścigać Lancią Stratos, Alpine A110, Porsche 911 czy Fiatem Mirafiori, ale wówczas znacznie bardziej dostępne były wyczynowe wersje rodzimych modeli, zwłaszcza tych produkowanych w FSO, jak Polski Fiat 125p czy Polonez.
Oba modele miały wiele rajdowych pochodnych. Jedne pamiętamy lepiej, innych prawie wcale. Jesteś gotowy zobaczyć, jak to jest w twoim przypadku? Startujemy.
Rozpocznij quiz
Najpierw będzie łatwo. Ten samochód to:
Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 125p
Chodzi o słynny model, którym w czerwcu 1973 r. ustanowiono trzy rekordy świata w jeździe długodystansowej na 25 tys. km, 25 tys. mil i 50 tys. km, uzyskując odpowiednio średnie prędkości 138,081, 138,186 i 138,27 km/h. Samochód na zmianę prowadzili Andrzej Aromiński, Jerzy Dobrzański, Robert Mucha, Ryszard Nowicki, Franciszek Postawka, Marek Varisella i Sobiesław Zasada.
Ten spoiler należy do wyczynowej wersji:
Poprawna odpowiedź: Polskiego Fiata 125p
To Polski Fiat 125p 1800 GTJ z 1976 r. Auto otrzymało 198-konny silnik 1.85 z gamy Fiata 124 Spider. Ten wyścigowy duży Fiat ważył jedynie 850 kg i rozwijał prędkość maksymalną przeszło 200 km/h.
A to jest fragment rajdowej odmiany:
Poprawna odpowiedź: Poloneza Coupe
To Polonez Coupe 1600 Rally z 1983 r. Zbudowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych model miał 110-konny silnik.
Ten wyczynowy 125p pochodzi z:
Poprawna odpowiedź: 1983 r.
To FSO 125p 1500A z 1983 r., potocznie nazywany "Bartosiem", od Jacka Bartosia, wówczas dyrektora Działu Sportu FSO, który był pomysłodawcą tej rajdówki. 125p 1500A rozwijał od 100 do 110 KM.
Ten potężny błotnik to część:
Poprawna odpowiedź: Poloneza z silnikiem Ferrari
To wyścigowy FSO Polonez 2500 Racing z 1978 r., czyli Polonez, którego tylna część płyty podłogowej wraz z silnikiem pochodziły z legendarnej rajdowej Lancii Stratos. 280-konne V6 Stratosa to z kolei dzieło Ferrari. Na dodatek chłodnicę tego Poloneza zaadaptowano z ciężarówki Star! Samochód nosił nieoficjalną nazwę Stratopolonez i przyspieszał od 0 do 100 km/h w około 6 s.
Z kolei ten model to:
Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 125p 1600 Rally
To model w wersji z 1973 r. Samochód miał 98-konny silnik 1.6 z gamy Fiata 132. Takim autem startowano w Rajdzie Monte Carlo.
A ten samochód to:
Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 125p Monte Carlo 1600
To wyjątek w naszym quizie, ponieważ nie chodzi o rajdowy czy wyścigowy model, ale o jego drogową odmianę. 125p Monte Carlo 1600 zadebiutowało w 1974 r. i otrzymało 98-konny silnik o pojemności 1592 cm sześc. Lusterka boczne znalazły się na przednich błotnikach, a obręcze kół dostarczało włoskie GB. Wyprodukowano jedynie około tysiąca sztuk wersji Monte Carlo 1600.