Kiedy debiutował (nie powiemy, kiedy), należał do najnowocześniej wyglądających samochodów klasy średniej w Europie. Gdy kończono jego produkcję (też nie powiemy, kiedy), już od pewnego czasu nie był marzeniem Polaków.
Mimo wszystko Polonez to jeden z najważniejszych modeli w historii polskiej motoryzacji. Z pewnością mnóstwo o nim wiesz, ale jak dużo? Sprawdź to w naszym quizie.
Rozpocznij quiz
Seryjna produkcja Poloneza ruszyła w:
Poprawna odpowiedź: 1978 r.
Seryjną produkcję Poloneza rozpoczęto 3 maja 1978 r. Nie powiemy gdzie, bo o tym będzie następne pytanie.
Osobową wersję Poloneza wytwarzano w:
Poprawna odpowiedź: Warszawie
Poloneza produkowano na warszawskim Żeraniu w FSO. Wersja Truck powstawała zaś w zakładach w Nysie.
Początkowo bazowy silnik Poloneza miał pojemność:
Poprawna odpowiedź: 1,3 l
Bazowe wersje otrzymały silnik o pojemności 1295 cm sześc., oferowany w dwóch wersjach mocy: 61 i 65 KM.
Ta wersja Poloneza to:
Poprawna odpowiedź: krótkoseryjny samochód
Ta 7-osobowa i 7-drzwiowa wersja była oficjalnym modelem FSO, ale zbudowanym w zaledwie dwóch egzemplarzach w latach 1979-1982. Auto miało 512 cm długości i 13-calowe obręcze kół.
Takie tylne światła pojawiły się w:
Poprawna odpowiedź: 1989 r.
W 1989 r. zadebiutował Polonez MR89. Oprócz nowych tylnych lamp miał także np. inną tylną klapę, która sięgała do zderzaka.
Ten model nazywał się Polonez Coupe i był:
Poprawna odpowiedź: seryjnym samochodem
Poloneza Coupe przedstawiono w 1981 r. Samochód produkowano seryjnie, ale na niewielką skalę. Szacuje się, że powstało jedynie ok. 50 takich aut. Poloneza Coupe oferowano w dwóch kolorach (srebrnym i pomarańczowym) oraz z silnikami o mocy 75-82 KM.
Długość wczesnych Polonezów wynosiła:
Poprawna odpowiedź: 427 cm
Wczesne Polonezy miały ponadto 165 cm szerokości i 142 cm wysokości.
Wygląda jak SUV. Ta wersja była:
Poprawna odpowiedź: prototypem
Chodzi o odmianę Analog, czyli uterenowionego Poloneza z 4x4. W latach 1992-1994 powstały cztery wersje tego prototypu: Analog 1, 2, 3 i 4. Niestety, żadna nie trafiła do produkcji.
Odmiana z szybą w tylnym słupku trafiła do produkcji w:
Poprawna odpowiedź: 1986 r.
Prototyp z takim rozwiązaniem powstał już w 1982 r. Seryjne auto produkowano od 1986 r. Pomimo kolejnych modernizacji szyba w trzecim słupku dachowym pozostała stałym elementem tej wersji nadwoziowej Poloneza aż do samego końca jego produkcji. Na zdjęciu odmiana wprowadzona w 1989 r.
Produkcja Poloneza sedana ruszyła w:
Poprawna odpowiedź: 1996 r.
Pierwszy Polonez sedan powstał już w 1982 r., ale, podobnie jak 4-drzwiowa wersja z 1992 r., pozostał prototypem. Seryjna produkcja ruszyła dopiero w 1996 r.
Wytwarzanie osobowych Polonezów zakończono w:
Poprawna odpowiedź: 2002 r.
Wytwarzanie tego samochodu skończyło się dokładnie 22 kwietnia 2002 r. W samym 2002 r. wyprodukowano już tylko 83 osobowe Polonezy. W 2003 r. powstały ostatnie sztuki użytkowej wersji Truck.
Ile łącznie wyprodukowano Polonezów?
Poprawna odpowiedź: nieco ponad milion sztuk
Ogółem w latach 1978-2002 powstało ok. 1,1 mln sztuk Poloneza, włącznie z wersją Truck. Na eksport trafiło ok. 148 tys. Polonezów.