Dziś Fiat 126p to klasyk, o którym krąży mnóstwo historii, opowieści i anegdot. A jak dobrze ty znasz ten samochód? Pora to sprawdzić.
Rozpocznij quiz
Czy "maluch" był oficjalną nazwą?
Poprawna odpowiedź: tak
Początkowo "maluch" był potocznym określeniem tego modelu, ale w 1997 r. został oficjalną nazwą. Odtąd samochód nazywał się Fiat 126 elx Maluch.
Gdzie produkowano 126p?
Poprawna odpowiedź: W Bielsko-Białej i Tychach
126p wytwarzano w Bielsku-Białej od 1973 r., a dwa lata później ruszyła produkcja tego auta także w Tychach (na zdjęciu: tyskie zakłady obecnie).
Pierwsza wersja 126p miała długość:
Poprawna odpowiedź: 305 cm
Co do milimetra było to 305,4 cm.
Wersja kombi modelu 126p była:
Poprawna odpowiedź: prototypem
Odmiana kombi powstała w 1977 r. w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych. Miała większy o 10 cm rozstaw osi, dach z laminatu i bagażnik o pojemności od 500 do 1000 l. Niestety, nie wdrożono jej do produkcji.
Bagażnik modelu 126p znajdował się:
Poprawna odpowiedź: z przodu
W standardowym 126p bagażnik znalazł się z przodu. Dopiero wersja BIS miała dodatkowy, tylny bagażnik.
Malucha w Polsce produkowano do:
Poprawna odpowiedź: 2000 r.
Produkcja auta zakończyła się dokładnie 22 września 2000 r.
Masa własna bazowej wersji modelu 126p 650 to:
Poprawna odpowiedź: 600 kg
Odmianę 650 wprowadzono w 1977 r. Jej silnik miał 652 cm sześc. i 24 KM.
Klawisze przy zestawie wskaźników pojawiły się w:
Poprawna odpowiedź: 1985 r.
Wersja FL z nowym zestawem wskaźników trafiła do produkcji w 1985 r. (na zdjęciu odmiana elx Maluch z lat 1997-2000).
Fiat 126 był następcą modelu:
Poprawna odpowiedź: 500
126 zastąpił model 500 (zwany także Nuova 500), produkowany w latach 1957-1975.
Silnik 126p znajdował się:
Poprawna odpowiedź: z tyłu
W latach 1977-1981 powstało kilkanaście prototypów 126p z silnikiem umieszczony z przodu, ale taka konfiguracja nie trafiła do produkcji. Samochody te otrzymały nieoficjalne przezwisko "ryjek".
Wersja kabriolet była:
Poprawna odpowiedź: seryjnie produkowana
Kabriolet produkowano w latach 1991-1995. Samochód nosił nazwę Bosmal Cabrio i opcjonalnie rozwijał nawet 30 KM. Ogółem powstało ok. 500 sztuk tej wersji.
Od 1977 r. oferowano cztery wersje wyposażeniowe: Standard, S, L i K. Odmiana L (Lux) miała:
Poprawna odpowiedź: sygnalizację zaciągniętego hamulca ręcznego
Lux otrzymał ponadto np. alternator (zamiast prądnicy) i tapicerkę z welutyny, przypominającej welur.
Pierwsza wersja 126 otrzymała silnik o pojemności:
Poprawna odpowiedź: 594 cm sześc.
Silnik ten rozwijał 23 KM i był dostępny aż do 1983 r.
Pożegnalna odmiana 126 nazywała się:
Poprawna odpowiedź: Happy End
Seria Happy End była limitowana do 1000 sztuk. Połowa miała czerwony, połowa żółty lakier.