Przez lata był samochodem marzeń. Elegancki, znacznie większy i wygodniejszy od 126p, prawdziwe rodzinne auto. Nie z musu i z konieczności jak 126p, ale z samej konstrukcji.
Z czasem status 125p bladł, a w drugiej połowie lat 80. duży Fiat był już anachronizmem. Co z tego, skoro i tak nadal zaliczał się do najczęściej spotykanych u nas modeli. Ile zatem wiesz o motoryzacyjnej legendzie PRL-u?
Rozpocznij quiz
To zacznijmy od początku. Montaż 125p ruszył w:
Poprawna odpowiedź: 1967 r.
Celowo pytamy o montaż, ponieważ 28 listopada 1967 r. zaczęto montować w Polsce 125p z części sprowadzanych z Włoch. Produkcję w pełnym tego słowa znaczeniu rozpoczęto w styczniu 1968 r.
Początkowo 125p oferowano z silnikiem:
Poprawna odpowiedź: 1.3
Jednostka miała pojemność 1295 cm sześc. i rozwijała 65 KM. W 1969 r. gamę uzupełnił 1,5-litrowy silnik o mocy 75 KM.
125p produkowano w:
Poprawna odpowiedź: Warszawie
Oczywiście, chodzi o zakłady FSO na Żeraniu.
Wersja kombi była:
Poprawna odpowiedź: seryjnie produkowana
Kombi było oczywiście seryjnie produkowane, a na jego bazie powstała np. sanitarka oraz wersja pick-up.
Takie tylne lampy pojawiły się w:
Poprawna odpowiedź: 1975 r.
W 1975 r. przedstawiono zmodernizowaną wersję 125p. Pionowe klosze tylnych świateł ustąpiły miejsca poziomym. Poza tym np. powiększono kierunkowskazy i lampy pozycyjne umieszczone obok reflektorów, zmieniono kształt zderzaków, a także design grilla.
Ta odmiana była:
Poprawna odpowiedź: krótkoseryjnym modelem
Ta wersja nosiła nazwę Jamnik i wytwarzano ją w latach 1974-1977. Samochód miał siedem miejsc, 340 cm rozstawu osi i 70-konny silnik. Szacuje się, że powstało ok. 70 Jamników z zamkniętym nadwoziem.
Moc opartego na podwoziu 125p sportowego Ogara wynosiła:
Poprawna odpowiedź: 82 KM, bo zastosowano wzmocnioną jednostkę 1.5
Przedstawiony w 1977 r. Ogar był prototypem z podwoziem i silnikiem modelu 125p. Samochód otrzymał 13-calowe obręcze kół i bardzo modne wówczas chowane reflektory.
Słowo "Fiat" zniknęło z nazwy samochodu w:
Poprawna odpowiedź: 1983 r.
W 1983 r. Polski Fiat 125p został FSO 125p. Stosowano także nazwy FSO 1300 i FSO 1500.
Czy seryjne 125p zawsze miały okrągłe reflektory?
Poprawna odpowiedź: nie
W 1977 r. pojawiła się wersja Lux, której część egzemplarzy otrzymała prostokątne reflektory. Dwa lata wcześniej przygotowano niewdrożony prototyp Popularny z prostokątnymi przednimi światłami z Polskiego Fiata 126p.
125p nie montowano w:
Poprawna odpowiedź: Norwegii
125p montowano np. w Egipcie, Indonezji, Irlandii, Malezji, Tajlandii i na Cyprze.
Produkcję 125p zakończono w:
Poprawna odpowiedź: 1991 r.
Wytwarzanie tej legendy PRL-u skończono dokładnie 29 czerwca 1991 r.
Ile wyprodukowano sztuk 125 p?
Poprawna odpowiedź: ok. 1 mln 445 tys.
Aż 60 proc. ogólnej produkcji (czyli prawie 875 tys. samochodów) trafiło na eksport. Największymi rynkami zagranicznymi 125p były Jugosławia, Czechosłowacja, Węgry, Wielka Brytania i Bułgaria.