Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Jak dużo wiesz o Warszawie?

Jak dużo wiesz o Warszawie?

Dziś bohaterem naszego quizu jest pierwszy samochód osobowy PRL-u, czyli Warszawa. Sprawdź, ile wiesz o tym klasyku.

FSO Warszawa 223 K - z kombi jej do twarzy
FSO Warszawa 223 K - z kombi jej do twarzyŹródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Każdy zna ten masywny kształt. Warszawa była pierwszym, a przez pewien czas także jedynym samochodem osobowym produkowanym w PRL-u. Jak zdecydowaną większość modeli z tamtego okresu, także i Warszawę wytwarzano bardzo długo, a przez lata była ona głównym widokiem na polskich ulicach.

Ile o niej wiesz? Ile pamiętasz? A może sam posiadasz pięknie odrestaurowaną Warszawę? Zapraszamy do quizu!

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/12
Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Zaczniemy od końca. Warszawę produkowano do:

Poprawna odpowiedź: 1973 r.

Produkcja Warszawy skończyła się dokładnie 30 marca 1973 r.

Pytanie 2/12
Źródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

I wracamy do początku. Pierwszą Warszawę zmontowano w:

Poprawna odpowiedź: 1951 r.

Pierwszy egzemplarz był gotowy o godzinie 14., 6 listopada 1951 r.

Pytanie 3/12
Źródło: Auto Świat / ACZ

Warszawa M20 miała długość:

Poprawna odpowiedź: 466,5 cm

Ponadto samochód mierzył 169,5 cm szerokości i otrzymał 16-calowe ogumienie. Rozstaw osi: 270 cm.

Pytanie 4/12
Źródło: Auto Świat (RASP / Auto Świat) / Auto Bild, opel

Który samochód jest wyższy: Opel Grandland (na zdjęciu) czy Warszawa M20?

Poprawna odpowiedź: Warszawa M20

Warszawa M20 ma 164 cm wysokości, a Opel Grandland od 161 do 163 cm (w zależności od wersji).

Pytanie 5/12
Źródło: Auto Świat / ACZ

Ile cylindrów miał silnik Warszawy M20?

Poprawna odpowiedź: 4

Początkowo silnik Warszawy M20 rozwijał 50 KM, w maju 1957 r. moc podwyższono do 52 KM.

Pytanie 6/12
Źródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Znamy liczbę cylindrów, to teraz pytanie o pojemność silnika M20. Wynosiła ona:

Poprawna odpowiedź: 2120 cm sześc.

Początkowo silnik Warszawy M20 rozwijał maksymalny moment obrotowy 122 Nm przy 2200 obr./min.

Pytanie 7/12
Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Taka wersja nadwoziowa Warszawy debiutowała w:

Poprawna odpowiedź: 1964 r.

Produkcja odmiany z wyraźnie zaakcentowaną bryłą bagażnika ruszyła w sierpniu 1964 r. W zależności od wersji silnikowej samochód nosił nazwę Warszawa 203 (70 KM) lub Warszawa 204 (52 KM) i mierzył 474 cm długości. W 1968 r. nazwy obu odmian zmieniono na 223 (na zdjęciu) i 224.

Pytanie 8/12
Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Wersja kombi była:

Poprawna odpowiedź: Seryjnym modelem

Wersja Kombi modeli 203 i 204 pojawiła się w 1965 r. W 1968 r. ich nazwy zmieniono na 223K (na zdjęciu) i 224K.

Pytanie 9/12
Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Warszawy nie eksportowano do:

Poprawna odpowiedź: Francji

W latach 1954-1973 Warszawa trafiała np. do Chin, Czechosłowacji, Ekwadoru, Libii, Norwegii, Rumunii, Turcji i Wietnamu.

Pytanie 10/12
Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Warszawę produkowano w:

Poprawna odpowiedź: Warszawie

Oczywiście, chodzi o fabrykę FSO na warszawskim Żeraniu.

Pytanie 11/12
Źródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

W chwili debiutu Warszawa M20 była modelem:

Poprawna odpowiedź: Klasy wyższej, jak dziś Mercedes klasy E

Zarówno pojemność silnika, jak i długość nadwozia plasowały M20 w klasie wyższej, którą dziś reprezentują np. Audi A6, BMW serii 5, Jaguar XF i Lexus ES.

Pytanie 12/12
Źródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

Ile ogółem wyprodukowano sztuk osobowej FSO Warszawy?

Poprawna odpowiedź: Ok. ćwierć miliona

W latach 1951-1973 powstało łącznie 254 tys. 471 sztuk Warszawy w odmianie osobowej. Seria użytkowych wersji (pick-up i furgon) jest szacowana na kilka tysięcy samochodów.

Brakuje jeszcze 12 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Dostatecznie
Warszawa chyba nie jest Twoim ulubionym modelem, prawda?
Dobrze
Twoja wiedza na temat Warszawy jest całkiem duża. Naprawdę dobrze Ci poszło!
Bardzo dobrze
Gratulujemy znajomości tematu! Ciekawe, ile wiesz o innych motoryzacyjnych legendach PRL-u. Sprawdź się w naszych quizach o 126p, 125p i Polonezie!
Celująco
Ekspert! Prawdziwy ekspert!
Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków