Auto Świat Klasyki Youngtimer Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

W efektownej dekadzie neonowej powstały fajne modele, takie jak Audi Quattro czy BMW M3 (E30) oraz spokojniejsze auta dla szerszego grona kierowców – Ford Fiesta, Volkswagen Golf czy Mercedes 190. Oto najważniejsze niemieckie samochody z lat 80. A na koniec naszej galerii dwa auta, które zamknęły drzwi pewnej epoki.

Lotus OmegaAuto Bild Klassik
  • Niezależnie od wersji nadwoziowej czy silnikowej niemieckie auta z lat 80. cieszą się dziś powodzeniem wśród fanów klasycznej motoryzacji
  • Wśród prezentowanych modeli są zarówno odmiany sportowe, jak i rodzinne kombi czy reprezentacyjne limuzyny
  • W latach 80. samochody wyraźnie zmieniały stylistykę, a co ważniejsze stawały się bezpieczniejsze

Dla wielu miłośników samochodów lata 80. to dekada, w której zbudowano jedne z najlepszych niemieckich samochodów. Wśród nich były zarówno typowe modele idealne do jazdy na co dzień, jak i ich sportowe, rekreacyjne lub limitowane odpowiedniki. Jednak niezależnie od marki czy rodzaju samochodu inżynierowie pracowali nad innowacyjnymi rozwiązaniami, a stylistyka przybierała najprzeróżniejsze formy.

To właśnie w latach 80. upowszechnił się napęd 4x4 w osobowych samochodach. Wszystko oczywiście za sprawą Audi, które wprowadziło ten rodzaj napędu w modelu Quattro. Dzięki temu modelowi firma wygrywała w mistrzostwach świata w rajdach.

Jeszcze bardziej szaleni okazali się fachowcy z Zuffenhausen, gdy wszystko co było wówczas możliwe upakowali w modelu 959. Takim samochodem jeździli m.in. Boris Becker czy Herbert von Karajan. Nie przyniosło to Porsche zysku, ale było dobre dla wizerunku.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mercedes 190 – Baby-Benz był wielkim sukcesem

Legendarne samochody budowano również w Mercedesie. Wprowadzony w latach 80. model 190 (W201) był stał się najmniejszym modelem w historii firmy. Konserwatywni kierowcy Mercedesa nie byli początkowo zainteresowani tym modelem. Jednak w końcu samochód osiągnął sukces, a tym samym Mercedes udowodnił, że miał rację wprowadzając takie auto do oferty. Do 1993 roku wyprodukowano 1,8 miliona egzemplarzy 190-ki, z których wiele wciąż jeździ.

Monachijczycy również byli ambitni. U nich powstał nowy flagowy model. Nazywał się BMW 750iL i został wprowadzony na rynek wraz z pierwszym powojennym dwunastocylindrowym silnikiem. Samochód i miał pozyskać klientów Mercedesa Klasy S.

Coraz większe znaczenie zaczęła mieć również ochrona środowiska i powszechnym elementem samochodów stały się katalizatory. Nie bez znaczenia był także coraz wyższy poziom bezpieczeństwa.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków