Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Ford Scorpio

Ford Scorpio

Ford Scorpio

Ford Scorpio to samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez europejski oddział amerykańskiego koncernu. Auto zadebiutowało w 1985 roku jako następca Granady, choć na niektórych rynkach (m.in. w Wielkiej Brytanii) pojazd występował jako kolejna generacja Granady, a „Scorpio” używane było jedynie jako dopisek do najlepiej wyposażonych modeli. Z kolei w USA, duży Ford występował jako Mercury Scorpio.

Początkowo Ford Scorpio występował jedynie jako 5-drzwiowy liftback, który niestety nie sprzedawał się najlepiej. Dopiero gdy w salonach pojawił się 4-drzwiowy sedan, wyniki sprzedaży wzrosły, a oprócz tego w ofercie było także 5-drzwiowe kombi (dostępne od czasu faceliftingu). Już rok po debiucie, Scorpio zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Jego nadwozie miało modne jak na tamte czasy kształty, a współczynnik oporu powietrza Cx wynosił 0,33.

W 1992 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł m.in. nową atrapę chłodnicy, przednie oraz tylne światła, maska i wnętrze. Skoro o nim mowa było ono bardzo przestronne i mogło wygodnie pomieścić 5 pasażerów. Mimo sporych rozmiarów, Scorpio nie ważył przesadnie dużo – w zależności od wersji silnikowej i wyposażeniowej ok. 1,3-1,4 tony. Flagowy model Forda wyróżniał się także bardzo dobrym wyposażeniem. Do napędu posłużyły silniki benzynowe R4 o pojemności 1.8 (90 KM) i 2.0 (100, 105, 115, 120 KM) oraz V6 o pojemności 2.4 (125, 130 KM), 2.8 (150 KM) i 2.9 (145, 150 oraz 195 KM). Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, do wyboru był 2,5-litrowy silnik w wersji wolnossącej (69 KM) oraz turbodoładowanej (92 KM). Moc kierowana była na tylne lub wszystkie koła za pomocą 4-stopniowego automatu bądź 5-biegowej skrzyni manualnej.

W 1994 roku pojawiła się II generacja Forda Scorpio. Nadwozie uległo ogromnej przemianie i żadnym elementem nie przypominało swojego poprzednika. Stało się owalne i amerykańskie. Zdecydowano się w końcu ujednolicić nazwę auta i zrezygnowano z nazwy Granada na dotychczasowych rynkach. W salonach do wyboru były już tylko 2 rodzaje nadwozia – 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Standardowe wyposażenie Forda Scorpio było jedną z jego najmocniejszych stron, bowiem w jego skład wchodziło m.in. samopoziomujące zawieszenie Nivo, które znacznie poprawiało wygodę podróżowania.

W 1998 roku dokonano drobnych poprawek kosmetycznych, polegających na zmianie przednich i tylnych świateł. Gama jednostek napędowych była nieco skromniejsza niż w poprzednika i jeśli chodzi o benzynowe silniki do wyboru były motory R4 2.0 – 115, 136 KM i 2.3 – 147 KM oraz V6 2.9 – 150, 210 KM. 2,5-litrowy turbodiesel generował 115 lub 125 KM. Moc przenoszona była na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowego automatu.

Niestety mimo bardzo dobrych walorów użytkowych i bogatego wyposażenia, Ford Scorpio nie odniósł oczekiwanego sukcesu, a jego produkcja została zakończona w 1998 roku. Ford nie przewidział następcy w tym segmencie, a flagowym modelem został Mondeo.

Ford Scorpio - generacje

Ford Scorpio I (1985&nbsp-&nbsp1994)

Ford Scorpio I (1985 - 1994)

Ford Scorpio II (1994&nbsp-&nbsp1998)

Ford Scorpio II (1994 - 1998)

Ford Scorpio - powiązane artykuły

Te auta miały najsłabsze liftingi.  Wybraliśmy 10 modeli

Te auta miały najsłabsze liftingi. Wybraliśmy 10 modeli

Skoda Octavia, Ford Fiesta i Fiat Punto wyglądały naprawdę dobrze, dopóki nie przeszły liftingu. Oto subiektywny ranking 10 najgorszych modernizacji.

Tymi kombi kierowcy zachwycali się w latach 90.

Tymi kombi kierowcy zachwycali się w latach 90.

W latach 90. XX wieku wersje kombi przestawały być już tylko praktycznymi odmianami. Wprawdzie w dalszym ciągu zachwycały możliwościami transportowymi, ale dodatkowo wiele z nich stało się lifestylowymi modelami. W naszej galerii przedstawiamy najciekawsze pomysły z tego okresu. Wśród nich nie mogło zabraknąć modeli z naszego podwórka.

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

W efektownej dekadzie neonowej powstały fajne modele, takie jak Audi Quattro czy BMW M3 (E30) oraz spokojniejsze auta dla szerszego grona kierowców – Ford Fiesta, Volkswagen Golf czy Mercedes 190. Oto najważniejsze niemieckie samochody z lat 80. A na koniec naszej galerii dwa auta, które zamknęły drzwi pewnej epoki.

Ostatni taki Ford

Ostatni taki Ford

Ten samochód miał wszelkie predyspozycje, by odnieść rynkowy sukces: był nowoczesny, obszerny, dobrze wyposażony i do tego całkiem niezawodny. Co więc poszło nie tak, że jego poprzednik – Granada – sprzedawała się dwa razy lepiej?

Te samochody w 2022 r. zasłużą na zabytkowe tablice rejestracyjne

Te samochody w 2022 r. zasłużą na zabytkowe tablice rejestracyjne

Samochody, które zasługują na miano klasyka i mogą mieć przynależne im żółte tablice rejestracyjne muszą mieć ukończone 30 lat. W 2022 r. kolejne modele zyskają status youngtimerów. Wśród pojazdów, które przedstawiamy są zarówno tanie miejskie wozidełka, jak i modele sportowe czy luksusowe.

Niemcy wybrali najbrzydsze auta

Niemcy wybrali najbrzydsze auta

Piękno to kwestia subiektywna – to, co jednym się podoba, u innych może wywoływać obrzydzenie lub najwyżej obojętność. W przypadku aut są jedna modele, które są "pewniakami" we wszystkich rankingach najbrzydszych aut – tych również i tym razem nie zabrakło. Prezentujemy zestawienie przygotowane przez przedstawicieli niemieckiego automobilklubu ADAC. Czy niemieckie gusta są takie, jak nasze?

Ford Scorpio (test używanego)

Ford Scorpio (test używanego)

Przez długi czas w Ameryce i przez pewien czas w Europie panowała moda na ogromne limuzyny. Za Oceanem napędzane były proporcjonalnymi, widlastymi silnikami, na Starym Kontynencie natomiast cierpiały na swoistą niedołężność. Ford Scorpio MkII był przykładem właśnie takiego motoryzacyjnego emeryta. Pierwsza generacja Scorpio wywodzi się z szeroko znanego i doskonale przyjętego Forda Granady, późniejsza - wytwarzana w latach 1994-1998 - spotkała się ze znacznie mniejszym entuzjazmem u nabywców. Spowodowane było to chwiejącym się w posadach rynkiem limuzyn oraz nienajlepszym w gruncie rzeczy wykonaniem Forda. Mimo starań producenta, Scorpio MkII były dość awaryjne, a brakowało im argumentu przemawiającego za wyborem pojazdu, który pod pewnymi kątami wyglądał na wieloryba. Kolejnym powodem umiarkowanego zainteresowania Fordem Scorpio były linie, w które upakowano prawie 5 metrów blachy (Scorpio 2 generacji liczyło sobie 482,5 cm długości). Przy niemałej wadze - 1577 kilogramów - skutkowało to zarówno dość wysokim spalaniem, jak i mizernymi osiągami. By poniekąd ratować sytuację, z drugiej generacji Scorpio wyeliminowano szereg najsłabszych i najbardziej awaryjnych zarazem silników, pozostawiając jedynie jednostki od 2,0 litra pojemności wzwyż. I tak gamę motorów otwierało wtedy 2-litrowe R4 o mocy 116 KM, które potrzebowało niemal 13 sekund, by rozpędzić Scorpio w zakresie 0-100 km/h. Z kolei topowa odmiana - 2,9 l w układzie V6 i mocy 206 KM - ograniczało rozpędzanie do 100...

Ford Scorpio MkII: waleń poszedł na dno

Ford Scorpio MkII: waleń poszedł na dno

Przez długi czas w Ameryce i przez pewien czas w Europie panowała moda na ogromne limuzyny. Za Oceanem napędzane były proporcjonalnymi, widlastymi silnikami, na Starym Kontynencie natomiast cierpiały na swoistą niedołężność. Ford Scorpio MkII był przykładem właśnie takiego motoryzacyjnego emeryta.

Ford Scorpio: limuzyna w cenie markowego skutera

Ford Scorpio: limuzyna w cenie markowego skutera

Przedziwna stylizacja i mało prestiżowy znaczek na masce. Niezbyt korzystne zestawienie sprawiło, że limuzyna produkowana w Kolonii nie była w stanie nawiązać walki z Audi A6, BMW serii 5 oraz Mercedesem klasy E. Dzisiaj zadbany egzemplarz kosztuje niewiele więcej od… markowego skutera!

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech