Wybierz samochód

Ford Scorpio

Ford Scorpio

Ford Scorpio to samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez europejski oddział amerykańskiego koncernu. Auto zadebiutowało w 1985 roku jako następca Granady, choć na niektórych rynkach (m.in. w Wielkiej Brytanii) pojazd występował jako kolejna generacja Granady, a „Scorpio” używane było jedynie jako dopisek do najlepiej wyposażonych modeli. Z kolei w USA, duży Ford występował jako Mercury Scorpio.

Początkowo Ford Scorpio występował jedynie jako 5-drzwiowy liftback, który niestety nie sprzedawał się najlepiej. Dopiero gdy w salonach pojawił się 4-drzwiowy sedan, wyniki sprzedaży wzrosły, a oprócz tego w ofercie było także 5-drzwiowe kombi (dostępne od czasu faceliftingu). Już rok po debiucie, Scorpio zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Jego nadwozie miało modne jak na tamte czasy kształty, a współczynnik oporu powietrza Cx wynosił 0,33.

W 1992 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł m.in. nową atrapę chłodnicy, przednie oraz tylne światła, maska i wnętrze. Skoro o nim mowa było ono bardzo przestronne i mogło wygodnie pomieścić 5 pasażerów. Mimo sporych rozmiarów, Scorpio nie ważył przesadnie dużo – w zależności od wersji silnikowej i wyposażeniowej ok. 1,3-1,4 tony. Flagowy model Forda wyróżniał się także bardzo dobrym wyposażeniem. Do napędu posłużyły silniki benzynowe R4 o pojemności 1.8 (90 KM) i 2.0 (100, 105, 115, 120 KM) oraz V6 o pojemności 2.4 (125, 130 KM), 2.8 (150 KM) i 2.9 (145, 150 oraz 195 KM). Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, do wyboru był 2,5-litrowy silnik w wersji wolnossącej (69 KM) oraz turbodoładowanej (92 KM). Moc kierowana była na tylne lub wszystkie koła za pomocą 4-stopniowego automatu bądź 5-biegowej skrzyni manualnej.

W 1994 roku pojawiła się II generacja Forda Scorpio. Nadwozie uległo ogromnej przemianie i żadnym elementem nie przypominało swojego poprzednika. Stało się owalne i amerykańskie. Zdecydowano się w końcu ujednolicić nazwę auta i zrezygnowano z nazwy Granada na dotychczasowych rynkach. W salonach do wyboru były już tylko 2 rodzaje nadwozia – 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Standardowe wyposażenie Forda Scorpio było jedną z jego najmocniejszych stron, bowiem w jego skład wchodziło m.in. samopoziomujące zawieszenie Nivo, które znacznie poprawiało wygodę podróżowania.

W 1998 roku dokonano drobnych poprawek kosmetycznych, polegających na zmianie przednich i tylnych świateł. Gama jednostek napędowych była nieco skromniejsza niż w poprzednika i jeśli chodzi o benzynowe silniki do wyboru były motory R4 2.0 – 115, 136 KM i 2.3 – 147 KM oraz V6 2.9 – 150, 210 KM. 2,5-litrowy turbodiesel generował 115 lub 125 KM. Moc przenoszona była na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowego automatu.

Niestety mimo bardzo dobrych walorów użytkowych i bogatego wyposażenia, Ford Scorpio nie odniósł oczekiwanego sukcesu, a jego produkcja została zakończona w 1998 roku. Ford nie przewidział następcy w tym segmencie, a flagowym modelem został Mondeo.

Ford Scorpio - generacje

Ford Scorpio - powiązane artykuły

Zaginione legendy motoryzacji

Ford Scorpio (test używanego)

Przez długi czas w Ameryce i przez pewien czas w Europie panowała moda na ogromne limuzyny. Za Oceanem napędzane były proporcjonalnymi, widlastymi silnikami, na Starym Kontynencie natomiast cierpiały na swoistą niedołężność. Ford Scorpio MkII był przykładem właśnie takiego motoryzacyjnego emeryta. Pierwsza generacja Scorpio wywodzi się z szeroko znanego i doskonale przyjętego Forda Granady, późniejsza - wytwarzana w latach 1994-1998 - spotkała się ze znacznie mniejszym entuzjazmem u nabywców. Spowodowane było to chwiejącym się w posadach rynkiem limuzyn oraz nienajlepszym w gruncie rzeczy wykonaniem Forda. Mimo starań producenta, Scorpio MkII były dość awaryjne, a brakowało im argumentu przemawiającego za wyborem pojazdu, który pod pewnymi kątami wyglądał na wieloryba. Kolejnym powodem umiarkowanego zainteresowania Fordem Scorpio były linie, w które upakowano prawie 5 metrów blachy (Scorpio 2 generacji liczyło sobie 482,5 cm długości). Przy niemałej wadze - 1577 kilogramów - skutkowało to zarówno dość wysokim spalaniem, jak i mizernymi osiągami. By poniekąd ratować sytuację, z drugiej generacji Scorpio wyeliminowano szereg najsłabszych i najbardziej awaryjnych zarazem silników, pozostawiając jedynie jednostki od 2,0 litra pojemności wzwyż. I tak gamę motorów otwierało wtedy 2-litrowe R4 o mocy 116 KM, które potrzebowało niemal 13 sekund, by rozpędzić Scorpio w zakresie 0-100 km/h. Z kolei topowa odmiana - 2,9 l w układzie V6 i mocy 206 KM - ograniczało rozpędzanie do 100...

Przeglądarka blokuje powiadomienia - Zobacz jak zmienić ustawienia
Zamknij
Auto Świat
Czy chciałbyś otrzymywać powiadomienia z najciekawszymi informacjami?
Subskrybuj

Dzięki, teraz zawsze będziesz na bieżąco!