- Wśród samochodów, które w 2022 r. staną się klasykami są zarówno pojazdy miejskie, jak i sportowe czy luksusowe
- Jednym z takich aut będzie Cinquecento, produkowane w tyskiej fabryce Fiata
- Wiele z opisywanych samochodów nadal traktowanych jest i jeszcze długo będzie uważanych za zwykłe używane auta, ale te w najlepszym stanie zostaną szybko docenione przez kolekcjonerów
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu
Jeżeli w garażu masz 30-letnie auto w oryginalnym stanie i świetnej kondycji technicznej, to możesz ubiegać się o żółtą tablicę rejestracyjną. W ten sposób staniesz się właścicielem klasyka.
Rok temu opisywaliśmy modele, które w 2020 r. stały się youngtimerami, a teraz czas na pojazdy, które rynkową karierę rozpoczęły w 1992 r. Jednak co ciekawe wiele z aut, które w 2022 r. skończą 30 lat to pojazdy, które nadal spotykamy na naszych drogach, bo są używane do codziennej jazdy.
To prawda, że wiele z nich jest w marnej kondycji i nie powinny znaleźć się na liście zabytków, ale obok nich znajdziemy też prawdziwe perełki w postaci świetnie utrzymanych egzemplarzy z niedużym przebiegiem i, co istotne, w oryginalnym stanie.
Wśród pojazdów, które w 2022 r. zyskają status youngtimera są zarówno tanie modele pełniące rolę miejskich pojazdów, jak i drogie limuzyny czy kabriolety. Ponadto nie brakuje sportowych samochodów z silnikami o potężnej mocy.
Na listę klasyków kandydują samochody, które już od dawna zyskują na wartości i kosztują niewiele mniej, a czasami nawet więcej niż wtedy, gdy były nowe. Obok nich są te, które fani zabytkowej motoryzacji nadal traktują jak zwykłe samochody używane i nie marzą żeby mieć je w swojej kolekcji.
Rok 1992 to czas, kiedy zadebiutowały takie pojazdy jak luksusowy Mercedes W140 w wersji coupe (C140) czy BMW E36 coupe. Z kolei Mazda rozwijała silnik Wankla, z którym występował m.in. model RX-7.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Terenówki też mogą być klasykami
Wśród terenowych modeli pojawiły się Opel Frontera i Jeep Grand Cherokee. Tym samym grupa aut, które wcześniej uważane były za typowe woły robocze zaczęły nabierać cech rekreacyjnych czy lifestylowych.
Nie zabrakło oczywiście samochodów, które były bardziej przystępne dla większości kierowców z racji korzystnej ceny. Wśród nich pojawiły się Volkswagen Vento, Toyota Corolla czy model z naszego podwórka – Fiat Cinquecento.
W naszym zestawieniu nie zabrakło prawdziwych tuzów w postaci Bugatti EB 110, Porsche 911 Turbo S, Jaguara XJ220 czy Lotusa Omegi.
W 1991 r. zadebiutowała kolejna generacja Mercedesa klasy S typoszereg W140. Samochód krytykowano za wysoką masę i ciężką stylistykę. Rok po limuzynie do oferty dołączyło coupe C140. Początkowo auto dostępne było z 5-litrowym V8 oraz z V12 o pojemności 6 litrów. Do zakończenia produkcji w 1998 r. na Mercedesa klasy S coupe zdecydowało się około 26 tys. kierowców.
Mercedes C140 – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 18 600 euro,
- Stan 3: 8500 euro.
BMW E36 do sprzedaży trafiło w 1990 r., ale odmiana coupe zadebiutowała w 1992 r. W tej postaci samochód był o 27 mm niższy i o 12 mm szerszy w porównaniu z sedanem. Poz tym w zestawieniu z 4-drzwiową odmianą coupe okazało się droższe. Od kilku lat ceny tego modelu sukcesywnie rosną, a szczególnie dotyczy to rozchwytywanych wariantów M3.
BMW 325i coupe – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 11 000 euro,
- Stan 3: 4800 euro.
Inżynierowie Jaguara pracowali przez wiele lat nad projektem modelu XJ220 aż wreszcie samochód zadebiutował w 1992 r. Do napędu pojazdu przewidziano podwójnie doładowane V6 o pojemności 3,5 litra oraz mocy 549 KM. Jaguar XJ220 rozpędzał się do setki po 3,8 s, a 200 km/h osiągał po 12 s. Prędkość maksymalna brytyjskiego bolidu to 342 km/h! Pojazd powstawał tylko do 1994 r., a jego cena w Niemczech wynosiła milion marek!
Jaguar XJ220 – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 300 000 euro,
- Stan 3: b.d..
Jak Feniks z popiołów. W 1991 r. zaprezentowano Bugatti EB 110, które do seryjnej produkcji trafiło rok później. Tym samym było to pierwsze Bugatti od 1956 r. Do napędu przewidziano 560-konną widlastą dwunastkę, dzięki której samochód rozpędzał się do setki po 3,6 s, a maksymalnie mógł jechać 336 km/h! Kariera pojazdu zakończyła się już w 1995 r., a na kolejne Bugatti musieliśmy czekać do 2005 r., kiedy to zadebiutował Veyron.
Bugatti EB 110 GT – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 800 000 euro,
- Stan 3: 520 000 euro.
Zbudowanie kabrioletu wcale nie jest takie proste. Nie wystarczy tylko ściąć dach. Mercedes w przypadku tego modelu, jako bazę wybrał coupe, w którym dokonał około tysiąca zmian. Wszystko po to żeby jazda bez dachu była nie tylko przyjemna, lecz także bezpieczna oraz komfortowa.
Mercedes 300 CE-24 – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 22 700 euro,
- Stan 3: 10 100 euro.
Zaprezentowany podczas salonu w Detroit w 1992 r. Jeep Grand Cherokee (ZJ) zyskał aprobatę oglądających. Samochód odniósł sukces rynkowy m.in. dzięki napędowi na wszystkie koła oraz bogatej gamie silnikowej – od 4-cylindrowych diesli po benzynowe V8 o pojemności 5,9 litra. W tej postaci samochód powstawał do 1998 r.
Jeep Grand Cherokee 4.0 – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 9800 euro,
- Stan 3: 4800 euro.
Samochód występował w 3- oraz 5-drzwiowej wersji i konstrukcyjnie bazował na Isuzu MU. Samochód okazał się wystarczająco dzielny w terenie, a jednocześnie zapewniał dobry komfort podczas podróżowania po ulicach. Opel Frontera A powstawał do 1998 r., ale rok wcześniej poddano go liftingowi podczas którego kanciaste kształty zyskały lekkie zaokrąglenia.
Opel Frontera A 2.0i (3-drzwiowa) – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 3900 euro,
- Stan 3: 2200 euro.
Audi 80 (B4) do produkcji trafiło w 1991 r., a latem 1992 r. pojawiła się odmiana Avant. Auto powstało na zmodernizowanej platformie poprzednika (B3). Przekonstruowano tylną część, dzięki czemu zbiornik paliwa przeniesiono zza oparcia tylnej kanapy pod podłogę. To pozwoliło na zbudowanie odmiany kombi.
Audi 80 2.0 E Avant (B4) – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 3400 euro,
- Stan 3: 1600 euro.
Mazda RX-7 3. generacji powstawała aż 10 lat, bowiem produkowano ją w okresie 1992-2002. Japończycy byli wierni w tym modelu silnikowi rotacyjnemu, który generował 239 KM oraz 294 Nm. Dzięki tym parametrom samochód rozpędzał się do 100 km/h po 5,3 s, a maksymalnie można było nim jechać 250 km/h.
Mazda RX-7 (FD3S) – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 29 700 euro,
- Stan 3: 18 200 euro.
Subaru SVX powstało przede wszystkim z myślą o amerykańskim rynku. Obecnie nie jest to zbyt popularny model w Europie ze względu na nikłą sprzedaż (w Niemczech niecałe 1000 sztuk). Do napędu przewidziano 230-konne, benzynowe V6 typu bokser, dzięki któremu setkę uzyskiwało się po 7,5 s, a maksymalna prędkość to 248 km/h. Pojazd miał napęd na przód lub 4x4.
Subaru SVX – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 12 500 euro,
- Stan 3: 7600 euro.
Wraz z wprowadzeniem Alfy Romeo 155 włoska marka pożegnała się w klasie średniej z układem transaxle, bowiem zrezygnowano z napędu tylnego na rzecz przedniego. W 1993 r. Nicola Larini startujący tym modelem w zawodach DTM zwyciężył w klasyfikacji generalnej.
Alfa Romeo 2.0 Twin Spark – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 4600 euro,
- Stan 3: 2600 euro.
Volkswagen Vento to sedan zbudowany na bazie Volkswagena Golfa III. Samochód okazał się rynkowym sukcesem w krajach wschodniej i południowej Europy. Gama silnikowa okazała się szczuplejsza niż w Golfie, bowiem brakowało w niej benzyniaków 1.4 oraz 2.0 16V. Wprawdzie auto osiągnęło wiek klasyka, ale w przeważającej większości traktowany jest jako zwykłe auto używane i prawdopodobnie taki status będzie miało jeszcze przez dłuższy czas. Wyjątek stanowić może odmiana VR6.
Volkswagen Vento VR6 – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 5000 euro,
- Stan 3: 2900 euro.
Ford Scorpio pojawił się na rynku w 1985 r., jako następca Granady. Jednak początkowo, aż do liftingu w 1990 r. powstawał tylko jako liftback. Przy okazji modernizacji pojawił się sedan, a dwa lata później kombi (Turnier). Zatem od 2022 r. każda odmiana nadwoziowa będzie już zasługiwała na miano klasyka. Auto występowało z benzynowymi silnikami o mocy 90-195 KM i dwoma dieslami generującymi 69 KM lub 92 KM.
Ford Scorpio Turnier 2.5 TD – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 3100 euro,
- Stan 3: 1600 euro.
Toyota Camry kombi 3. generacji nie ma spójnej stylistyki nadwozia. Bagażnik jest wprawdzie pojemny, ale wkomponowano go w karoserię w taki sposób, że wygląda na dołożony trochę na siłę. W aucie zastosowano nietypowe rozwiązanie w postaci dwóch wycieraczek tylnej szyby. W aucie stosowano silniki o pojemności 2.2-3.0 i mocy odpowiednio 136-188 KM.
Toyota Camry kombi 2.2 (SXV10) – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 3100 euro,
- Stan 3: 1400 euro.
Wraz z ostatnią generacją Honda XRX wpisała się w obowiązującą na początku 90. lat modę na roadstery. Samochód powstawał w latach 1992-97 i miał nadwozie typu Traga z odsłanianą środkową częścią. Samochód napędzały wyłącznie benzynowe silniki 1.5 i 1.6 oraz mocy od 100 KM do 160 KM (wersje europejskie).
Honda CRX Del Sol 1.6 VTi-VTECH – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 10 000 euro,
- Stan 3: 5700 euro.
Mazda Xedos 6 w ofercie japońskiej marki zastąpiła model 626 i powstawała w latach 1992-99. W ofercie były wyłącznie benzyniaki – 4-cylindrowe 1.6 lub 2.0 V6. Moc tych pierwszych wynosiła 107 KM lub 115 KM, a 6-cylindrowych jednostek 140 KM badź144 KM. Napęd na przednie koła przekazywany był za pośrednictwem manualnej lub automatycznej skrzyni biegów.
Mazda Xedos 6 2.0 – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 3500 euro,
- Stan 3: 1900 euro.
W 1992 r. do produkcji trafił Nissan Micra drugiej generacji (K11). Samochód okazał się na tyle udany, że jako pierwszy japoński model zyskał tytuł Samochodu Roku. W Europie pojazd występował z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem, a napęd stanowiły silniki benzynowe (55-82 KM) lub diesel generujący 57 KM. Po 30 latach od rozpoczęcia produkcji Nissan Micra nadal traktowany jest jako jeden z tańszych samochodów używanych. Miano klasyka raczej nie spowoduje wzrostu cen.
Nissan Micra 1.0 – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 1600 euro,
- Stan 3: 1000 euro.
Fiat Cinquecento został zaprezentowany 9 grudnia 1991 r., a jego rynkowa kariera przypada na lata 1992-98. Auto z napędem na przód i silnikiem z przodu miało zastąpić przestarzałego Fiata 126p. Przyszłość pokazała jednak, że poprzednik przetrwał dwa lata dłużej niż Fiat Cinquecento. Samochód produkowany w fabryce Fiata w Tychach był dostępny z benzynowymi silnikami o pojemności: 704 ccm, 899 ccm, 903 ccm oraz 1108 jako wersja Sporting. Ponadto w latach 1992-96 powstawała elektryczna odmiana Elettra.
Fiat Cinquecento 0,9 – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2 – 1400 euro,
- Stan 3 – 600 euro.
Renault Safrane w ofercie francuskiej firmy zastąpiło Renault 25. Podobnie, jak poprzednik samochód występował wyłącznie z nadwoziem typu liftback. Elegancka stylistyka sprawiła, że Renault Safrane traktowane był jako pojazd do spokojnej jazdy. Jednak po wprowadzeniu w 1993 r. wersji 3.0 V6 biturbo z napędem 4x4 auto nabierało sportowego charakteru. Jednak w tej postaci, o mocy 262 KM lub 268 KM samochód nie zyskał popularności.
Renault Safrane 2.2 Si – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 2400 euro,
- Stan 3: 1300 euro.
Toyota Corolla siódmej generacji powstawała w latach 1992-97. W zależności od rynku samochód oferowany był jako: sedan, 3- oraz 5-drzwiowy hatchback, liftback, coupe oraz kombi. W tej ostatniej postaci w wybranych krajach oprócz wersji z napędem na przód dostępna była także odmiana 4x4. Do wyboru były silniki benzynowe oraz diesle.
Toyota Corolla 2.0 D – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 2600 euro,
- Stan 3: 1300 euro.
W tej postaci Bentley Brooklands powstawał w latach 1992-98. Silnik V8 o mocy 224 KM pozwolił na rozpędzenie auta do setki po 9,6 s, a jego maksymalna prędkość to 206 km/h. Zadbane samochody coraz bardziej zyskują na wartości, ale z drugiej strony zdarzają się jeszcze egzemplarze w złej kondycji. Odrestaurowanie takiego pojazdu oznacza wydatek bardzo dużych pieniędzy.
Bentley Brooklands – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2 – 24 200 euro,
- Stan 3 – 15 000 euro.
Dzięki 8-litrowemu V10 generującemu 394 KM i 620 Nm Dodge Viper RT/10 wyznaczał w latach 90. standardy wśród sportowych modeli. Przez wiele lat ceny pojazdu utrzymywały się na stosunkowo niskim poziomie, ale w ostatnim czasie zaczęły rosnąć.
Dodge Viper RT/10 – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2 : 38 000 euro,
- Stan 3: 27 600 euro.
Porsche 911 Turbo S to wyścigowa maszyna przystosowana do jazdy po drogach publicznych. W porównaniu z Porsche 911 Turbo auto było o około 180 kg lżejsze, a silnik wzmocniono do 381 KM. Dzięki temu pojazd osiąga setkę po 4,7 s, a maksymalnie można nim jechać 290 km/h. Nabywcy nowego modelu musieli wyłożyć około 300 tys. marek i nie otrzymywali za to żadnych oznak luksusu, np. klimatyzacji, a poza tym auto pozbawione było tylnych siedzeń. Za to otrzymywali bezcenną rzecz – mnóstwo frajdy z prowadzenia.
Porsche 911 Turbo S – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2 – b.d.,
- Stan 3 – b.d..
W 1992 r. pokazano Subaru Imprezę, które stało się podwaliną pod rajdową legendę japońskiej marki. Dla lata po debiucie pojawiła się sportowa wersja WRX STI, której silnik generował 275 KM (sedan) lub 260 KM (kombi). Subaru Impreza miała napęd na przód lub na wszystkie koła, a moment obrotowy przekazywany był na nie za pomocą manualnej lub automatycznej skrzyni biegów.
Subaru Impreza 1.8 – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2: 3800 euro,
- Stan 3: 2000 euro.
No dobrze, ten model już dwa lata temu zyskał prawo dumnego noszenia żółtych tablic rejestracyjnych, bowiem powstawał w latach 1990-92. Jednak znalazł się na naszej liście, bo już każdy egzemplarz Lotusa Omegi, a nie tylko te z początku produkcji, zasługuje na miano klasyka. Samochód ma silnik V6 o pojemności 3,6 litra, a jego moc to 377 KM. Dzięki temu Lotus Omega rozpędza się do setki po imponujących 5,4 s, a maksymalnie można nim jechać 283 km/h.
Łącznie powstało 939 sztuk, a cena wynosiła 125 tys. marek.
Lotus Omega – obecne ceny wg Classic Data:
- Stan 2 – 44 500 euro,
- Stan 3 – 29 500 euro.