Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Honda CRX

Honda CRX

Ikona samochodu

Honda CRX to niewielki, sportowy samochód kompaktowy produkowany przez japońską markę. Auto pojawiło się na rynku w 1983 roku i nie miało bezpośredniego poprzednika. Na niektórych rynkach, pojazd znany był także pod nazwą Ballade Sports CRX. W czasach gdy kryzys naftowy wymusił na producentach mniejsze i bardziej oszczędne auta, Honda postanowiła wykorzystać taki stan rzeczy i zaprojektowała niewielkie autko bazujące konstrukcyjnie na ówczesnej generacji Civica.

Honda CRX miała być autem przede wszystkim przeznaczonym dla młodszej klienteli, dlatego też do dziś niewiele przetrwało egzemplarzy w oryginalnym stanie, ze względu na dużą podatność na tuning oraz częste wypadki. 3-drzwiowe nadwozie miało opływowy kształt, a linia nadwozia mocno opadała w dół za słupkiem B. Dodatkowo pokaźna klapa bagażnika ze spojlerem nadawały autu sportowy charakter.

Honda CRX przeznaczona była dla 4 osób, choć na tylnej kanapie wygodną pozycję odnaleźć mogły tylko bardzo niskie osoby lub dzieci. Co ciekawe, na początku produkcji w USA auto sprzedawane było jako 2-osobowe. Dzięki bardzo niskiej wadze auta (800-950 kg) nie potrzeba było dużej mocy, żeby czerpać radość z jazdy. Podstawowym silnikiem był 1,3-litrowy benzyniak, który w zależności od roku produkcji generował od 58 do 71 KM. Oprócz tego w ofercie były też jednostki 1.5 i 1.6, które generowały kolejno 91 lub 108, a ostatnia – 135 KM. Moc kierowana była na przednią oś za pomocą 4-biegowego „automatu” lub 5-stopniowej przekładni manualnej.

W 1987 roku pojawiła się II generacja Hondy CRX. Patrząc na nią z zewnątrz można odnieść wrażenie iż Honda przeprowadziła jedynie facelifting, bowiem linia nadwozia nie uległa prawie zmianie. Unowocześnione zostały niektóre elementy tj. pas przedni i tylny oraz wnętrze, lecz pod spodu zaszły duże zmiany – auto otrzymało całkowicie nowe zawieszenie, choć płyta podłogowa pochodziła wciąż od Civica. W 1989 roku przeprowadzono lifting, który przewidział wzmocnienie karoserii, a co za tym także idzie – zwiększenie masy.

W zależności od rynku, oferowano benzynowe jednostki o pojemności 1.4 (90 KM), 1.5 (62, 92 KM) oraz 1.6 (105, 108, 120, 125, 130, 140, 150 KM). Rodzaj napędu i wybór skrzyń przekładniowych był taki sam jak w poprzedniej odsłonie.

W 1992 roku do sprzedaży weszła III generacja Hondy CRX – jednak już w nazwie dokonano zmian, a było ich znacznie więcej. Trzecia odsłona kompaktowego „sportowca” otrzymała dopisek „del Sol”, co z języka hiszpańskiego oznacza „słoneczna”. Jest to odniesienie to największej zmiany CRX-a. Del Sol był bowiem autem typu targa z ręcznie zdejmowanym panelem dachowym chowanym w bagażniku.

Co ciekawe, na rodzimym i europejskim rynku Honda oferowała także elektryczny mechanizm który wykonywał czynność zdejmowania za człowieka – niestety mechanizm ten lubił się psuć. 2-osobowa Honda miała nowoczesne, zaokrąglone kształty a konstrukcyjnie bazowała na Civicu 5. generacji. W zależności od rynku sprzedaży, w Hondzie CRX del Sol montowano silniki benzynowe o pojemności 1.5 i 1.6 litra, które generowały kolejno 104 oraz 106, 125, 127, 160 KM. Moc kierowana była na przednią oś za pomocą 4-biegowej skrzyni automatycznej lub 5-stopniowej przekładni manualnej.

W 1997 roku zakończono produkcję Hondy CRX del Sol, a jej nieoficjalny następca – CR-Z, pojawił się dopiero 13 lat później.

Honda CRX - generacje

Honda CRX I (1983&nbsp-&nbsp1987)

Honda CRX I (1983 - 1987)

Honda CRX II (1987&nbsp-&nbsp1991)

Honda CRX II (1987 - 1991)

Honda CRX III (1992&nbsp-&nbsp1997)

Honda CRX III (1992 - 1997)

Honda CRX - powiązane artykuły

Najciekawsze klasyki z lat 80.

Najciekawsze klasyki z lat 80.

Lata 80. w Polsce to na szczęście nie tylko okres zawieruchy w polityce oraz nieciekawej sytuacji gospodarczej. Ten czas pozostawił po sobie również wiele wydarzeń, które wspominamy z rozrzewnieniem.

Honda CRX 1.6 16V - klasyk dla utalentowanych kierowców

Honda CRX 1.6 16V - klasyk dla utalentowanych kierowców

Podczas naszego testu przekonaliśmy się, że Honda CRX to zawodniczka, której nie można lekceważyć. W przeciwnym razie potrafi zaskoczyć nerwowym zachowaniem.

Te samochody w 2022 r. zasłużą na zabytkowe tablice rejestracyjne

Te samochody w 2022 r. zasłużą na zabytkowe tablice rejestracyjne

Samochody, które zasługują na miano klasyka i mogą mieć przynależne im żółte tablice rejestracyjne muszą mieć ukończone 30 lat. W 2022 r. kolejne modele zyskają status youngtimerów. Wśród pojazdów, które przedstawiamy są zarówno tanie miejskie wozidełka, jak i modele sportowe czy luksusowe.

Polska lat 90. - zobacz jakie auta królowały na ulicach Krakowa

Polska lat 90. - zobacz jakie auta królowały na ulicach Krakowa

Warto niekiedy sięgnąć do starszych zdjęć i filmów, by przekonać się jak wiele zmieniło się na polskich drogach. Pora na wirtualny spacer po ulicach Krakowa w połowie lat 90. Nietrudno dostrzec prawdziwe motoryzacyjne perełki.

Mocarne maleństwa - porównanie GTI z lat 80.

Mocarne maleństwa - porównanie GTI z lat 80.

Trzydzieści lat temu producenci, jeden za drugim, wypuszczali na rynek małe auta z dużymi silnikami. Które z nich po latach jest najlepsze?

Następca Hondy CRX debiutuje w Genewie

Następca Hondy CRX debiutuje w Genewie

Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie będzie miejscem debiutu Hondy CR-Z w europejskiej specyfikacji. Coupe wyposażone w napęd hybrydowy posiada układ siedzeń typu 2+2 oraz światła do jazdy dziennej z ośmioma diodami LED.

Honda zaprezentowała następcę modelu CRX!

Honda zaprezentowała następcę modelu CRX!

Podczas Północnoamerykańskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Detroit Honda oficjalnie zaprezentowała model CR-Z. Stylowe coupe jest pierwszą na świecie hybrydą z 6-biegową, ręczną skrzynią biegów!

Taki będzie nowy CRX?

Taki będzie nowy CRX?

To byłaby z pewnością nie lada gratka dla miłośników sportowych aut, w szczególności marki Honda. Na wystawie w Tokio, zaprezentowana zostanie bowiem koncepcyjna Honda CR-Z, w której można się dopatrywać następcy małego CRX-a.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test