Auto Świat Klasyki Oldtimer Najciekawsze klasyki z lat 80.

Najciekawsze klasyki z lat 80.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Lata 80. w Polsce to na szczęście nie tylko okres zawieruchy w polityce oraz nieciekawej sytuacji gospodarczej. Ten czas pozostawił po sobie również wiele wydarzeń, które wspominamy z rozrzewnieniem.

Najciekawsze klasyki z lat 80.Auto Bild Klassik / Auto Bild

Bawiliśmy się kostką Rubika, jeździliśmy na składakach Flamingach czy Wigry 3, a zamiast odrabiać lekcje, woleliśmy całymi popołudniami na trawniku pod blokiem – który służył za boisko – być Bońkiem czy też Młynarczykiem. Poza tym z Ameryki przywędrował do nas serial "Policjanci z Miami" (oryginalny tytuł "Miami Vice"), w którym detektywi James "Sonny" Crockett (grany przez Dona Johnsona) i Ricardo "Rico" Tubbs (Philip Michael Thomas) rozwiązują zagadki kryminalne i wożą się z pięknymi kobietami w szybkich sportowych autach.

Nawiązaliśmy również kontakt z kosmitami, gdy na Ziemi zagościli E.T. oraz niesforny Alf. Michael Jackson wówczas nie użył jeszcze wybielacza i zachwycił słynnym moonwalkiem. Telewizory miały znacznie większe znaczenie niż obecnie, komputery nazywały się Atari Spectrum, Commodore C64 i nie znały jeszcze stron WWW.

Były za to wykorzystywane przede wszystkim do grania. Jednak chęć przejścia kilku plansz w "River Raid" wymagała najpierw wgrania gry z kasety. I to po cichu, żeby coś się nie zacięło. Na festiwalu w Sopocie w 1984 roku wystąpił Charles Aznavour, a cztery lata później w Operze Leśnej pojawiła się Sabrina z piosenką "Boys".

Nie da się jednak ukryć, że boys nie interesowali się tylko grami komputerowymi czy kształtami Sabriny, lecz także samochodami. Zakończenie produkcji Syreny w 1983 roku czy kolejne modernizacje Polonezów, dużych Fiatów lub Maluchów nie mogły przecież przejść niezauważone przez męską część społeczeństwa. Jednak bardziej interesujące były najskromniejsze choćby informacje dotyczące zagranicznych (czytaj: zachodnich) aut. A pod tym względem działo się naprawdę dużo.

Trudno oczywiście pominąć najsłynniejszy kompakt świata, czyli Volkswagena Golfa, który w 1983 roku zadebiutował w drugim wydaniu. Nowości nie zabrakło również w Mercedesie. Przecież oprócz opisywanego wcześniej modelu 124 w 1982 roku zadebiutowała "190-ka" (W201). Oba samochody są dzisiaj w naszym kraju wyjątkowo popularnymi klasykami. Rzadziej spotyka się za to obecnie ówczesne nowości Opla – Vectrę (od 1988 roku) czy Omegę, oferowaną od 1986 roku.

Rok wcześniej pojawił się Ford Scorpio, walczący o klienta w tej samej klasie, co Omega. Nie można również zapomnieć o ciekawych francuskich modelach – Citroënie BX (debiut w 1982 roku) z hydropneumatycznym zawieszeniem czy Renault Espasie, które w 1984 roku było pierwszym europejskim minivanem.

W Polsce w latach 80. nie brakowało japońskich aut, które można było kupić jako nowe za dewizy. Popularne były: Mazdy 626, Nissany Sunny, Toyoty Corolle i Camry oraz Daihatsu Charade. Wszystkie z silnikami Diesla, bo na olej napędowy niepotrzebne były kartki.

A później skończył się komunizm, nastały lata 90. i pojawiły się nowe generacje samochodów. To już jednak zupełnie inna historia…

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków