Wybierz samochód

Fiat Cinquecento

Fiat Cinquecento

Fiat Cinquecento to samochód osobowy należący do segmentu A. Auto pojawiło się na rynku w 1991 roku i było jednym z najlepiej sprzedających się aut w swojej klasie – szczególnie w Polsce. Nazwa małego Fiata to słowne oznaczenie liczby „500”, co jest nawiązaniem do kultowego włoskiego modelu z lat 50.

Cinquecento miało szczególny związek z naszą Ojczyzną, bowiem był to pierwszy model Fiata, który w całości był produkowany tylko i wyłącznie w Polsce. Gdy popularny 126p powoli zaczął się starzeć, w połowie lat 80. rozpoczął się proces projektowania nowego pojazdu tej klasy. Polska strona już pod koniec wcześniejszego dziesięciolecia wykazywała chęć zakupu licencji od Włochów na produkcję nowszego pojazdu.

Auto o oznaczeniu X1/79 miało 3-drzwiowe nadwozie typu hatchback. Zgodnie z planem, auto miało być produkowane przez FSM w Tychach, a dodatkowo polska strona planowała produkcję naszego „odpowiednika” Cinquecento – Beskida 1702. Ostatecznie nie doszło jednak do tego.

Oficjalna produkcja Fiata Cinquecento rozpoczęła się latem 1991 roku, choć prezentacja auta odbyła się kilka miesięcy później. Zamiast zaprzestania produkcji „malucha”, przesunięto jedynie jego produkcję do Bielska-Białej, natomiast produkcję modelu 126p BIS zawieszono. W 1992 roku podpisano umowę o zawiązaniu spółki akcyjnej Fiat Auto Poland, i od tego momentu Cinquecento miało być sprzedawane pod nazwą Fiat, choć na naszym rynku, do końca 1993 roku sprzedawano jako FSM.

Nowoczesne nadwozie miało współczynnik oporu powietrza Cx=0,33 i wiele rozwiązań wykorzystało z innych modeli (m.in. z Tipo). Mimo bardzo ubogiego podstawowego wyposażenia, mały Fiat mógł za dopłatą zostać doposażony w centralny zamek, elektryczne szyby przednie, szyberdach czy nawet klimatyzację (tylko z silnikiem 900). Oprócz tego auto występowało w odmianie Soleil, która wyróżniała się zdejmowanym brezentowym dachem.

W 1993 roku odświeżono wnętrze auta, a 2 lata później przeprowadzony drobny lifting (wtedy też fabrykę opuścił pojazd nr 500 000). W kolejnym roku rozszerzono listę wyposażenia dodatkowego oraz wprowadzono wcześniej wspomnianą odmianę Soleil.

Początkowo do napędu auta służył 2-cylindrowy silnik benzynowy znany z 126p BIS. Jednostka miała 0,7 litra pojemności i generowała 30 KM. Po modyfikacji gaźnika, zyskano 1 KM. Oprócz tego dostępny był także 4-cylindrowy silnik 0.9 rozwijający 41 KM, jednak wskutek małego zmniejszenia pojemności silnika celem zastosowania wtrysku paliwa, moc spadła o 2 KM.

W 1994 roku wprowadzono wersję Sporting, która została wyposażona w 1,1-litrowy silnik o mocy 55 KM. Moc kierowana była na przednie koła za pomocą 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej. Dzięki niskiej masie auta wynoszącej ok. 700 kg, pojazd był całkiem dynamiczny z tą jednostką.

Małe wymiary zewnętrze przełożyły się na mało miejsca w kabinie. O ile w I rzędzie było całkiem przestronnie, o tyle na tylnych siedzeniach nie było możliwości znalezienia wygodnej pozycji dla dorosłego człowieka. Bagażnik miał zaledwie 170 litrów pojemności.

W 1998 roku zakończono produkcję Fiata Cinquecento, a jego następcą został Seicento.

Fiat Cinquecento - generacje

Fiat Cinquecento - powiązane artykuły

Przeglądarka blokuje powiadomienia - Zobacz jak zmienić ustawienia
Zamknij
Auto Świat
Czy chciałbyś otrzymywać powiadomienia z najciekawszymi informacjami?
Subskrybuj

Dzięki, teraz zawsze będziesz na bieżąco!