Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Fiat Cinquecento

Fiat Cinquecento

Fiat Cinquecento

Fiat Cinquecento to samochód osobowy należący do segmentu A. Auto pojawiło się na rynku w 1991 roku i było jednym z najlepiej sprzedających się aut w swojej klasie – szczególnie w Polsce. Nazwa małego Fiata to słowne oznaczenie liczby „500”, co jest nawiązaniem do kultowego włoskiego modelu z lat 50.

Cinquecento miało szczególny związek z naszą Ojczyzną, bowiem był to pierwszy model Fiata, który w całości był produkowany tylko i wyłącznie w Polsce. Gdy popularny 126p powoli zaczął się starzeć, w połowie lat 80. rozpoczął się proces projektowania nowego pojazdu tej klasy. Polska strona już pod koniec wcześniejszego dziesięciolecia wykazywała chęć zakupu licencji od Włochów na produkcję nowszego pojazdu.

Auto o oznaczeniu X1/79 miało 3-drzwiowe nadwozie typu hatchback. Zgodnie z planem, auto miało być produkowane przez FSM w Tychach, a dodatkowo polska strona planowała produkcję naszego „odpowiednika” Cinquecento – Beskida 1702. Ostatecznie nie doszło jednak do tego.

Oficjalna produkcja Fiata Cinquecento rozpoczęła się latem 1991 roku, choć prezentacja auta odbyła się kilka miesięcy później. Zamiast zaprzestania produkcji „malucha”, przesunięto jedynie jego produkcję do Bielska-Białej, natomiast produkcję modelu 126p BIS zawieszono. W 1992 roku podpisano umowę o zawiązaniu spółki akcyjnej Fiat Auto Poland, i od tego momentu Cinquecento miało być sprzedawane pod nazwą Fiat, choć na naszym rynku, do końca 1993 roku sprzedawano jako FSM.

Nowoczesne nadwozie miało współczynnik oporu powietrza Cx=0,33 i wiele rozwiązań wykorzystało z innych modeli (m.in. z Tipo). Mimo bardzo ubogiego podstawowego wyposażenia, mały Fiat mógł za dopłatą zostać doposażony w centralny zamek, elektryczne szyby przednie, szyberdach czy nawet klimatyzację (tylko z silnikiem 900). Oprócz tego auto występowało w odmianie Soleil, która wyróżniała się zdejmowanym brezentowym dachem.

W 1993 roku odświeżono wnętrze auta, a 2 lata później przeprowadzony drobny lifting (wtedy też fabrykę opuścił pojazd nr 500 000). W kolejnym roku rozszerzono listę wyposażenia dodatkowego oraz wprowadzono wcześniej wspomnianą odmianę Soleil.

Początkowo do napędu auta służył 2-cylindrowy silnik benzynowy znany z 126p BIS. Jednostka miała 0,7 litra pojemności i generowała 30 KM. Po modyfikacji gaźnika, zyskano 1 KM. Oprócz tego dostępny był także 4-cylindrowy silnik 0.9 rozwijający 41 KM, jednak wskutek małego zmniejszenia pojemności silnika celem zastosowania wtrysku paliwa, moc spadła o 2 KM.

W 1994 roku wprowadzono wersję Sporting, która została wyposażona w 1,1-litrowy silnik o mocy 55 KM. Moc kierowana była na przednie koła za pomocą 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej. Dzięki niskiej masie auta wynoszącej ok. 700 kg, pojazd był całkiem dynamiczny z tą jednostką.

Małe wymiary zewnętrze przełożyły się na mało miejsca w kabinie. O ile w I rzędzie było całkiem przestronnie, o tyle na tylnych siedzeniach nie było możliwości znalezienia wygodnej pozycji dla dorosłego człowieka. Bagażnik miał zaledwie 170 litrów pojemności.

W 1998 roku zakończono produkcję Fiata Cinquecento, a jego następcą został Seicento.

Fiat Cinquecento - generacje

Fiat Cinquecento (1991&nbsp-&nbsp1998)

Fiat Cinquecento (1991 - 1998)

Fiat Cinquecento - powiązane artykuły

Tak Fiat reklamował Cinquecento 31 lat temu

Tak Fiat reklamował Cinquecento 31 lat temu

Porządki garażowe pozwalają czasem znaleźć prawdziwe skarby. Oto jeden z nich – materiał prasowy przygotowany na światową prezentację Fiata Cinquecento, która odbyła się 9 grudnia 1991 r. w Rzymie, i na polską premierę – tydzień później w warszawskim hotelu Victoria. Mała żółta książeczka przygotowana została i wydrukowana przez Fiata w Turynie w języku polskim. Zawiera opis następcy Fiata 126 – "prawdziwego przeboju na progu roku dwutysięcznego" – jak napisano w pierwszym zdaniu.

Ile Cinquecento ma wspólnego z wózkiem inwalidzkim? Ten emeryt twierdzi, że wiele

Ile Cinquecento ma wspólnego z wózkiem inwalidzkim? Ten emeryt twierdzi, że wiele

Zatrzymany przez policjantów 74-letni kierowca Fiata Cinquecento tłumaczył, że prawo jazdy mu niepotrzebne, bo jego pojazd to tak naprawdę... wózek inwalidzki z własnym napędem. Co więcej, miał na to "stosowne papiery" i twierdził, że Fiat został przerobiony tak, by nie można nim było rozwinąć prędkości większej niż 25 km/h.

Fiat Cinquecento - mały Fiat w cenie Poloneza? A jednak się udało!

Fiat Cinquecento - mały Fiat w cenie Poloneza? A jednak się udało!

Po blisko 20 latach produkcji Fiata 126p w 1991 roku z tyskiej fabryki zaczęło wyjeżdżać Cinquecento – początkowo pod marką FSM, a później już jako Fiat. Czy to popularne w latach 90. auto przekreśliło szanse na wprowadzenie do produkcji rodzimego Beskida?

Fiat Cinquecento Sporting - ten samochód z Polski był hitem

Fiat Cinquecento Sporting - ten samochód z Polski był hitem

Prawie 5 lat po rozpoczęciu produkcji Fiata Cinquecento w ofercie pojawiła się wersja Sporting. I choć pod maską znajdował się zaledwie 55-konny silnik, dzięki lekkiemu nadwoziu auto było dynamiczne i... bardzo pożądane.

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Pech? Złośliwość losu? A może zwyczajny brak pieniędzy? Dlaczego słynne prototypy PRL-u nie trafiły do produkcji? Analizujemy osiem przypadków, w tym Syrenę Sport Beskida i Warsa.

45 najtrudniejszych nazw samochodów. Czy wiesz, jak je wymawiać?

45 najtrudniejszych nazw samochodów. Czy wiesz, jak je wymawiać?

Patrzysz czasem na nazwę samochodu i zachodzisz w głowę, jak ją wymówić? Jeśli tak, to teraz wystarczy, że sięgniesz po naszą ściągę. Mamy tu wszystko, co ważne i "podstępne" – od Tucsona po DeLoreana.

Polak potrafi! To Cinquecento rozpędza się do 100 km/h w 6 sekund i "mieli" opony [WIDEO]

Polak potrafi! To Cinquecento rozpędza się do 100 km/h w 6 sekund i "mieli" opony [WIDEO]

Pan Adam Giemza swoim Fiatem Cinquecento podzielił polskich internautów. Jedni zachwycają się geniuszem i zdolnościami inżyniera-samouka ze Śląska, drudzy nie mogą zrozumieć, dlaczego w ogóle zdecydował się na taki projekt. Nieczęsto zdarza się widzieć "Cieniasa" z takim układem napędowym, ale jeśli jesteście akurat w pobliżu aglomeracji śląskiej, wypatrujcie srebrno-zielonego "Cinkusia".

Zmotoryzował Włochy, dał bazę Maluchowi. Fiat 500 skończył 65 lat

Zmotoryzował Włochy, dał bazę Maluchowi. Fiat 500 skończył 65 lat

Miał 297 cm długości, 13 KM i został najważniejszym samochodem w historii Włoch. Pokazany w lipcu 1957 r. Fiat 500 przekazał platformę najważniejszemu modelowi w historii PRL, czyli Polskiemu Fiatowi 126p. A potem wrócił w nowej formie w 2007 r., odnosząc kolejne sukcesy.

Zobacz testy zderzeniowe starych aut - wśród nich polskie modele

Zobacz testy zderzeniowe starych aut - wśród nich polskie modele

Polskie samochody z czasów PRL-u są obecnie cenionymi klasykami. Pomimo ich ułomności wielu fanów nadal lubi nimi jeździć. Jednak zastanawialiście się kiedyś na ile bezpieczne jest podróżowanie Maluchem czy Polonezem? Podobnie, jak zachodnie konstrukcje, także i te modele były poddane testom zderzeniowym, które obnażyły ich niedoskonałości.

Te samochody w 2022 r. zasłużą na zabytkowe tablice rejestracyjne

Te samochody w 2022 r. zasłużą na zabytkowe tablice rejestracyjne

Samochody, które zasługują na miano klasyka i mogą mieć przynależne im żółte tablice rejestracyjne muszą mieć ukończone 30 lat. W 2022 r. kolejne modele zyskają status youngtimerów. Wśród pojazdów, które przedstawiamy są zarówno tanie miejskie wozidełka, jak i modele sportowe czy luksusowe.

Disco polo o samochodach. Gorące hity!

Disco polo o samochodach. Gorące hity!

Disco Polo to jeden z najbardziej popularnych rodzajów muzyki w Polsce. Proste, skoczne rytmy z tekstami w rodzimym języku poruszają miliony. Wszyscy potrafią zanucić miłosne melodie "Jesteś szalona", czy "Ona tańczy dla mnie". Ale czy równie popularne są piosenki na temat samochodów? Oto nasza lista hitów. O kolejności decyduje ich popularność. Wyniki osiągane przez te nagrania w serwisie YouTube są niewiarygodne!

Polska lat 90. - zobacz jakie auta królowały na ulicach Krakowa

Polska lat 90. - zobacz jakie auta królowały na ulicach Krakowa

Warto niekiedy sięgnąć do starszych zdjęć i filmów, by przekonać się jak wiele zmieniło się na polskich drogach. Pora na wirtualny spacer po ulicach Krakowa w połowie lat 90. Nietrudno dostrzec prawdziwe motoryzacyjne perełki.

Fiat Cinquecento Sporting - maluch w sportowej formie (Z archiwum Auto Świata)

Fiat Cinquecento Sporting - maluch w sportowej formie (Z archiwum Auto Świata)

Dla wszystkich którzy od malucha wymagają czegoś więcej niż tylko możliwości przemieszczania się z miejsca na miejsce, Fiat przygotował coś ekstra: Fiata Cinquecento w sportowym przebraniu. Jazda tym samochodem może dostarczyć silnych wrażeń i nie znudzi chyba nikogo.

Szukamy auta dla młodego kierowcy: pierwszy samochód – dobry, tani, z charakterem

Szukamy auta dla młodego kierowcy: pierwszy samochód – dobry, tani, z charakterem

Czy za kilka tysięcy złotych można kupić sensowne auto? Łatwo nie będzie, ale przy odrobinie cierpliwości powinno udać się znaleźć coś, co nie zepsuje się już w trakcie pierwszej przejażdżki. Oto 14 propozycji przede wszystkim dla młodych osób: ma być prosto, niedrogo i – w miarę możliwości – ciekawie

Naczęściej kradzione auta w 2011 roku

Naczęściej kradzione auta w 2011 roku

Liczba kradzieży aut maleje. Nadal jednak istnieje grupa pojazdów, w przypadku których ryzyko zaginięcia jest duże. Oto modele cieszące się największym zainteresowaniem złodziei w 2011 r.

Fiat Cinquecento (1991 - 1998): podręczna pięćsetka

Fiat Cinquecento (1991 - 1998): podręczna pięćsetka

Fiat Cinquecento produkowany był jedynie w wersji trzydrzwiowej, gdyż uznano, że najlepiej będzie spełniała ona wymagania ruchu miejskiego. Wymiary zewnętrzne 3227 x 1487 x 1435 mm, to prawdziwy ideał z punktu widzenia możliwości parkowania auta

Fiat Cinquecento - Nieduży, tani, nowoczesny

Fiat Cinquecento - Nieduży, tani, nowoczesny

Umowę licencyjną na produkcję Cinquecento (kryjącego się pod kryptonimem X1/79) podpisywano w drugiej połowie lat 80. To pierwszy Fiat "wyprowadzony" w całości z włoskich fabryk.

Nowe cinquecento z Polski

Kolejna dobrze rokująca wiadomość dla polskiego sektora motoryzacyjnego. Włoska grupa Fiat ogłosiła, że nowa wersja kultowego modelu 500 będzie produkowane w zakładach w Tychach.

Fiat Cinquecento, Fiat Uno, Peugeot 205, Polo - Magia pojemności

Fiat Cinquecento, Fiat Uno, Peugeot 205, Polo - Magia pojemności

XXX.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test