Auto Świat > Klasyki > Youngtimer > Fiat Cinquecento - mały Fiat w cenie Poloneza? A jednak się udało!

Fiat Cinquecento - mały Fiat w cenie Poloneza? A jednak się udało!

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Po blisko 20 latach produkcji Fiata 126p w 1991 roku z tyskiej fabryki zaczęło wyjeżdżać Cinquecento – początkowo pod marką FSM, a później już jako Fiat. Czy to popularne w latach 90. auto przekreśliło szanse na wprowadzenie do produkcji rodzimego Beskida?

Fiat CinquecentoŹródło: Auto Świat
  • Fatalny wynik crash testu przeprowadzonego w 1993 roku przez niemiecki ADAC nie zniechęcił klientów Cinquecento ani w Polsce, ani za granicą – auto sprzedawało się jak przysłowiowe ciepłe bułeczki
  • Pozbawiony grilla przód to znak rozpoznawczy Fiata z lat 90. Podobne rozwiązanie miało m.in. Punto z 1993 r.
  • Fiat Cinquecento, zwłaszcza z silnikiem 900, nadal świetnie sprawdza się w mieście – odmiana 700 jest trochę zbyt ospała

Pierwsze przedseryjne egzemplarze X1/79 (tak wewnętrznie nazywano Cinquecento) złożono jeszcze w 1990 roku – auta te były wykorzystywane do przeprowadzania badań wytrzymałościowych, licznych prób drogowych itd. W październiku 1991 roku miałem okazję na własne oczy zobaczyć jeden z tych pojazdów w warszawskim Polmozbycie na ul. Łopuszańskiej.

Piotr Burchard
Robert Rybicki