Zakończenie produkcji Żuka

Popularny dostawczak po… 39 latach produkcji w Lublinie zakończył swój żywot. W tym czasie powstało 587 tys. tych pojazdów w wielu wersjach nadwoziowych. Żuk powstał na bazie Warszawy, miał więc jej wszystkie wady. Zmotoryzował jednak polską wieś, pozwalał przewieźć tonę ładunku, był prosty w obsłudze i naprawach. Oprócz fabryki w Lublinie montowano go także w Egipcie – nazywał się tam Eltramco Ramzes.

FSC Żuk Foto: Auto Świat Classic
FSC Żuk

Najpopularniejsze marki i modele

W lutym podsumowano sprzedaż samochodów osobowych w Polsce za 1997 rok. W sumie kupiliśmy wówczas 477 960 aut, zajmując wysoką siódmą pozycję w Europie. Najpopularniejszym samochodem był Fiat Cinquecento – kupiło go 54 467 osób. W pierwszej dziesiątce sprzedaży znalazły się jeszcze trzy inne modele Fiata: 126p – sprzedano 48 437 szt., Uno – 23 328 szt. i Punto – 18 113 szt.

Fiat Cinquecento Foto: Auto Świat
Fiat Cinquecento

Na drugim miejscu listy najchętniej kupowanych samochodów, po Cinquecento był Polonez – kupiło go 50 610 osób. Był to pojazd przestarzały, ale najtańszy w segmencie C, tani w utrzymaniu i serwisowaniu, stąd jego popularność. Na trzecim miejscu znalazło się Daewoo Tico – 42 236 szt.

Rynkiem motoryzacyjnym w Polsce rządził Fiat – sprzedał w 1997 r. 167 tys. aut, co stanowiło prawie 35 proc. całego rynku. Na Fiata mocno naciskało Daewoo – koreańska firma sprzedała 126 tys. aut i zajmowała 26 proc. rynku. Trzecie miejsce zajmował GM-Opel – koncern sprzedał 44 tys. samochodów i zajmował ponad 9 proc. rynku.

Ceny paliw

Ile kosztowała baryłka ropy na światowych rynkach w lutym 1998 roku i jakie to miało przełożenie na ceny paliw na stacjach benzynowych? Aż łza się w oku kręci… Baryłka ropy kosztowała… 15-16 dolarów za baryłkę i była najtańsza od dwóch lat. Polscy kierowcy jednak narzekali, bo w wyniku wzrostu podatku akcyzowego paliwa zdrożały o 10-16 groszy za litr. Ile trzeba było zapłacić przy dystrybutorze? Litr benzyny Pb95 kosztował 1,91-1,95 zł (w zależności od stacji), litr Pb98 – 2,02-2,10 zł, a litr ON – 1,60-1,65 zł.

W lutym 1998 r. największym dystrybutorem paliw była Centrala Produktów Naftowych (słynny CPN, połączony później z Petrochemią Płocką i przekształcony w Orlen) – miała sieć 1370 stacji benzynowych. W Polsce działało też ok. 300 stacji zachodnich koncernów paliwowych należących do Shella, Statoila, Neste, Jeta, Texaco i BP.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Daewoo inwestuje miliardy

Koreański koncern Daewoo, który wszedł do Polski i kupił FSO, zainwestował w fabrykę na Żeraniu 500 milionów dolarów – tyle kosztowało uruchomienie trzech nowych modeli: Lanosa, Nubiry i Leganzy. Od początku obecności w Polsce, czyli od 1996 r. Daewoo zainwestowało w polski przemysł nieco ponad miliard dolarów, zajmując drugie miejsce na liście największych inwestorów. Pierwsze zajmował Fiat – 1,142 miliarda dolarów.

Montownia Forda w Płońsku

W lutym 1998 r. w Płońsku zmontowano pierwsze egzemplarze modelu Ka. Montownia Forda była jedną z kilku działających wówczas w Polsce – powstawały one po to, aby ominąć przepisy celne (zgodnie z prawem). Samochody zmontowane w ten sposób w Polsce zwolnione były z cła, a więc ich cena była niższa niż importowanych. Montownia Forda w Płońsku powstała w 1995 r. Początkowo powstawały w niej dostawcze Transity, potem osobowe Escorty, Fiesty i wreszcie małe Ka.

Ford Ka Foto: Auto Świat
Ford Ka

Fabryka Opla w Gliwicach na półmetku

W lutym 1998 r. hale przyszłej fabryki Opla w Gliwicach były już gotowe, trwały prace wykończeniowe wewnątrz i montaż urządzeń. Fabryka Opla powstała na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, zajmowała 73 hektary. Początkowo w gliwickiej fabryce miały powstawać Ople Astry Classic. Zdolności produkcyjne szacowano na 150 tys. aut rocznie. Docelowo fabryka miała zatrudniać 2 tys. pracowników. Koszt inwestycji – 540 milionów marek niemieckich.

Opel Astra produktem roku

Polski Klub Biznesu przyznał nagrodę „Produkt roku 1997” Oplowi Astrze montowanemu w warszawskiej fabryce FSO. Doceniono przede wszystkim jakość montażu w Polskiej fabryce. Na Żeraniu montowano ok. 12 tys. Opli Astra rocznie w wersjach sedan i kombi.

W lutym poinformowano także, że tytuł Van roku 1998 zdobył Renault Master. Master oferowany był w wielu wersjach silnikowych i ładunkowych, z przestrzenią od 8 do 13,9 metrów sześciennych.

Renault Mster Foto: Auto Świat
Renault Mster