Auto Świat Wiadomości Aktualności Motoryzacja w Polsce ćwierć wieku temu. Cofamy się do lutego 1998 r.

Motoryzacja w Polsce ćwierć wieku temu. Cofamy się do lutego 1998 r.

Jak wyglądała polska motoryzacja A.D. 1998, czyli ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, ile kosztowało paliwo, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z lutego 1998 r.

Ceny paliw luty 1998 r.
Auto Świat
Ceny paliw luty 1998 r.

Zakończenie produkcji Żuka

Popularny dostawczak po… 39 latach produkcji w Lublinie zakończył swój żywot. W tym czasie powstało 587 tys. tych pojazdów w wielu wersjach nadwoziowych. Żuk powstał na bazie Warszawy, miał więc jej wszystkie wady. Zmotoryzował jednak polską wieś, pozwalał przewieźć tonę ładunku, był prosty w obsłudze i naprawach. Oprócz fabryki w Lublinie montowano go także w Egipcie – nazywał się tam Eltramco Ramzes.

FSC Żuk
FSC ŻukAuto Świat Classic

Najpopularniejsze marki i modele

W lutym podsumowano sprzedaż samochodów osobowych w Polsce za 1997 rok. W sumie kupiliśmy wówczas 477 960 aut, zajmując wysoką siódmą pozycję w Europie. Najpopularniejszym samochodem był Fiat Cinquecento – kupiło go 54 467 osób. W pierwszej dziesiątce sprzedaży znalazły się jeszcze trzy inne modele Fiata: 126p – sprzedano 48 437 szt., Uno – 23 328 szt. i Punto – 18 113 szt.

Fiat Cinquecento
Fiat CinquecentoAuto Świat

Na drugim miejscu listy najchętniej kupowanych samochodów, po Cinquecento był Polonez – kupiło go 50 610 osób. Był to pojazd przestarzały, ale najtańszy w segmencie C, tani w utrzymaniu i serwisowaniu, stąd jego popularność. Na trzecim miejscu znalazło się Daewoo Tico – 42 236 szt.

Rynkiem motoryzacyjnym w Polsce rządził Fiat – sprzedał w 1997 r. 167 tys. aut, co stanowiło prawie 35 proc. całego rynku. Na Fiata mocno naciskało Daewoo – koreańska firma sprzedała 126 tys. aut i zajmowała 26 proc. rynku. Trzecie miejsce zajmował GM-Opel – koncern sprzedał 44 tys. samochodów i zajmował ponad 9 proc. rynku.

Ceny paliw

Ile kosztowała baryłka ropy na światowych rynkach w lutym 1998 roku i jakie to miało przełożenie na ceny paliw na stacjach benzynowych? Aż łza się w oku kręci… Baryłka ropy kosztowała… 15-16 dolarów za baryłkę i była najtańsza od dwóch lat. Polscy kierowcy jednak narzekali, bo w wyniku wzrostu podatku akcyzowego paliwa zdrożały o 10-16 groszy za litr. Ile trzeba było zapłacić przy dystrybutorze? Litr benzyny Pb95 kosztował 1,91-1,95 zł (w zależności od stacji), litr Pb98 – 2,02-2,10 zł, a litr ON – 1,60-1,65 zł.

W lutym 1998 r. największym dystrybutorem paliw była Centrala Produktów Naftowych (słynny CPN, połączony później z Petrochemią Płocką i przekształcony w Orlen) – miała sieć 1370 stacji benzynowych. W Polsce działało też ok. 300 stacji zachodnich koncernów paliwowych należących do Shella, Statoila, Neste, Jeta, Texaco i BP.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Daewoo inwestuje miliardy

Koreański koncern Daewoo, który wszedł do Polski i kupił FSO, zainwestował w fabrykę na Żeraniu 500 milionów dolarów – tyle kosztowało uruchomienie trzech nowych modeli: Lanosa, Nubiry i Leganzy. Od początku obecności w Polsce, czyli od 1996 r. Daewoo zainwestowało w polski przemysł nieco ponad miliard dolarów, zajmując drugie miejsce na liście największych inwestorów. Pierwsze zajmował Fiat – 1,142 miliarda dolarów.

Montownia Forda w Płońsku

W lutym 1998 r. w Płońsku zmontowano pierwsze egzemplarze modelu Ka. Montownia Forda była jedną z kilku działających wówczas w Polsce – powstawały one po to, aby ominąć przepisy celne (zgodnie z prawem). Samochody zmontowane w ten sposób w Polsce zwolnione były z cła, a więc ich cena była niższa niż importowanych. Montownia Forda w Płońsku powstała w 1995 r. Początkowo powstawały w niej dostawcze Transity, potem osobowe Escorty, Fiesty i wreszcie małe Ka.

Ford Ka
Ford KaAuto Świat

Fabryka Opla w Gliwicach na półmetku

W lutym 1998 r. hale przyszłej fabryki Opla w Gliwicach były już gotowe, trwały prace wykończeniowe wewnątrz i montaż urządzeń. Fabryka Opla powstała na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, zajmowała 73 hektary. Początkowo w gliwickiej fabryce miały powstawać Ople Astry Classic. Zdolności produkcyjne szacowano na 150 tys. aut rocznie. Docelowo fabryka miała zatrudniać 2 tys. pracowników. Koszt inwestycji – 540 milionów marek niemieckich.

Opel Astra produktem roku

Polski Klub Biznesu przyznał nagrodę „Produkt roku 1997” Oplowi Astrze montowanemu w warszawskiej fabryce FSO. Doceniono przede wszystkim jakość montażu w Polskiej fabryce. Na Żeraniu montowano ok. 12 tys. Opli Astra rocznie w wersjach sedan i kombi.

W lutym poinformowano także, że tytuł Van roku 1998 zdobył Renault Master. Master oferowany był w wielu wersjach silnikowych i ładunkowych, z przestrzenią od 8 do 13,9 metrów sześciennych.

Renault Mster
Renault MsterAuto Świat
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków