Niedawno w Tychach ruszyła pilotażowa produkcja pierwszej Alfy Romeo wytwarzanej w Polsce, a na początku 2023 r. w tej samej fabryce zaczął powstawać pierwszy Jeep w historii polskiego przemysłu. Tymczasem z moich informacji wynika, że wraz z końcem czerwca 2024 r. nastąpi finał jednego z najważniejszych Fiatów XXI w. A wraz z nim dwóch innych samochodów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPod koniec czerwca 2024 r. w Tychach zakończy się bowiem produkcja Fiata 500 (drugiej generacji), Abartha 595/695 oraz Lancii Ypsilon II. Statystyki "pięćsetki" robią ogromne wrażenie — także na tle długowiecznych legend PRL z FSO i FSM.
Przeczytaj także: W PRL też powstawały samochody coupe. Takich modeli FSO miało więcej, niż myślisz. 6 piękności
Fiat 500: koniec produkcji w Tychach
Druga generacja Fiata 500 jest produkowana w Tychach od 2007 r., a Lancia Ypsilon II — od 2010 r. Już pod koniec września 2022 r. zdążyły tam powstać 2 mln 683 tys. 889 "pięćsetek" (liczonych wraz z Abarthami). W całej historii polskiej motoryzacji Fiata 500 wyprzedził więc jedynie Polski Fiat 126p (3 mln 318 tys. 674 sztuki w latach 1973-2000).
Przeczytaj także: Porsche 911 właśnie przeszło trzy rewolucje. Fani mogą ich nie zaakceptować
2,683 mln Fiatów 500 to ponad 2,5 raza więcej niż liczba osobowych Polonezów zbudowana w FSO (1978-2002) i prawie dwa razy więcej od wolumenu Polskiego Fiata 125p z Żerania (1968-1991) oraz produkowanego w Tychach Fiata Seicento (1997-2010). Z kolei Fiat Cinquecento (1991-1998) — inna legenda tyskiej fabryki — ustępuje "pięćsetce" przeszło dwa razy. Fiat 500 ma też sporą przewagę nad drugą generacją Fiata Pandy, produkowaną w Tychach w latach 2003-2012 (łącznie 2 mln 168 tys. 491 sztuk).
Koniec śląskiej produkcji Fiata 500, Abartha 595/695 i Lancii Ypsilon wynika z dwóch powodów. Po pierwsze, każdy z modeli ma już następcę. Po drugie, to efekt strategii fabryki w Tychach.
Fabryka w Tychach: nowa strategia
Śląskie zakłady po prostu przechodzą na produkcję modeli segmentu B, co do zasady bardziej dochodowych niż minisamochody jak właśnie Fiat 500. Pod koniec stycznia 2023 r. w Tychach ruszyła seryjna produkcja Jeepa Avengera, w zeszłym roku zaczęto tam też wytwarzać nowego Fiata 600, który również jest miejskim SUV-em. Z kolei niedawno rozpoczęła się pilotażowa produkcja Alfy Romeo Junior (seryjna ruszy wkrótce). Nie trzeba dodawać, że te wszystkie marki należą do koncernu Stellantis. A z tym wiąże się jeszcze jedna ciekawa rzecz.
Stellantis wraz z chińskim Leapmotor utworzyli bowiem spółkę, która ma się zająć ekspansją aut producenta z Państwa Środka m.in. w Europie.
Przeczytaj także: Chińska marka Leapmotor debiutuje na Starym Kontynencie. Pomaga jej gigant z Europy
We wrześniu 2024 r. ruszy sprzedaż dwóch modeli Leapmotor w dziewięciu krajach Starego Kontynentu. Do Polski marka trafi prawdopodobnie w 2025 r. Niemniej, jak niedawno podał Reuters, w Tychach może zostać uruchomiona produkcja minisamochodu Leapmotor T03. Stellantis nie potwierdził tej informacji, ale wiadomo, że śląska fabryka spełnia standardy produkcji chińskiego Leapmotor.