Auto Świat EV Wiadomości Następna chińska marka debiutuje na Starym Kontynencie. Pomaga jej gigant z Europy. Wiemy, kiedy może trafić do Polski

Następna chińska marka debiutuje na Starym Kontynencie. Pomaga jej gigant z Europy. Wiemy, kiedy może trafić do Polski

W Europie pojawia się kolejna chińska marka aut, ale w odróżnieniu od MG, BAIC-a, Nio czy BYD-a w ekspansji pomaga jej doskonale znany koncern motoryzacyjny ze Starego Kontynentu. W ciągu trzech lat gama nowego gracza ma wzrosnąć z dwóch modeli do sześciu, liczba punktów sprzedaży — przeszło dwa razy w dwa lata. Na dodatek, jeden z chińskich modeli może być produkowany w Tychach.

Leapmotor C10
Zobacz galerię (3)
Stellantis
Leapmotor C10

We wrześniu 2024 r. na europejskim rynku zadebiutuje chiński Leapmotor. Założona w 2015 r. marka zacznie od dwóch modeli, ale już w 2027 r. ich liczba ma wzrosnąć do sześciu. W czwartym kwartale 2024 r. Leapmotor zacznie globalną ekspansję, obejmującą m.in. Indie, Bliski Wschód, Afrykę i Amerykę Południową. Chińskiemu producentowi pomoże w tym znakomicie znany w Polsce koncern.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

To Stellantis, właściciel m.in. Alfy Romeo, Citroena, Fiata, Jeepa, Opla i Peugeota. Z myślą o europejskiej (i globalnej) ekspansji powstała spółka Leapmotor International, w której Stellantis ma 51 proc. udziałów, a Leapmotor resztę.

Chiński Leapmotor: kiedy może się pojawić w Polsce

Leapmotor zacznie od dziewięciu państw. We wrześniu 2024 r. chińska marka zadebiutuje w:

  • Belgii;
  • Francji;
  • Grecji;
  • Hiszpanii;
  • Holandii;
  • Niemczech;
  • Portugalii;
  • Rumunii;
  • Włoszech

Do końca 2024 r. Leapmotor zamierza mieć 200 dealerów w Europie, zaś w 2026 r. ich liczba ma wzrosnąć przeszło dwukrotnie, do pół tysiąca punktów.

Czy Leapmotor trafi także na polski rynek? Tak. Można się tego spodziewać w 2025 r.

Mało tego, niedawno Reuters poinformował, że produkcja jednego z modeli Leapmotor może ruszyć w fabryce Stellantisa w Tychach, gdzie obecnie powstaje m.in. Fiat 500. Stellantis nie potwierdził jednak tej wiadomości.

Chiński Leapmotor: europejska gama modelowa

Leapmotor zacznie w Europie od dwóch modeli. Bazowym zostanie Leapmotor T03 — to właśnie on mógłby być produkowany na Śląsku.

Leapmotor T03 jest miniautem. Wersja na rynek chiński ma 362 cm długości, 160,5 cm wysokości i 240 cm rozstawu osi. Samochód można wyposażyć w 8-calowy ekran wskaźników i 10,1-calowy wyświetlacz w środkowej konsoli. Oprogramowanie jest aktualizowane zdalnie. Producent zapowiada, że Leapmotor T03 będzie mieć wnętrze równie przestronne, jak modele o segment większe, czyli samochody miejskie.

Leapmotor T03
Leapmotor T03Stellantis

W Europie Leapmotor T03 będzie dostępny z silnikiem elektrycznym (prawdopodobnie 95-konnym). Zasięg w cyklu WLTP ma wynieść 265 km.

Drugi model to aż o trzy klasy wyższy Leapmotor C10, czyli SUV klasy średniej. Wersja przeznaczona na chiński rynek mierzy 473,9 cm długości i 168 cm wysokości. Rozstaw osi to 282,5 cm.

Leapmotor C10 powstaje w dwóch wersjach napędu: elektrycznej i hybrydowej. Ale skoro producent podaje, że model na Europę będzie mieć 420 km zasięgu (wg WLTP), to najprawdopodobniej chodzi o odmianę elektryczną. Może ona rozwijać 228 KM.

Leapmotor zdradził też plany na najbliższe lata. W 2025 r. europejską gamę uzupełni kompaktowy SUV, w 2026 r. dołączą aż dwa hatchbacki: najpierw kompaktowy, później miejski. Z kolei w 2027 r. ma się pojawić miejski SUV.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji