- Kia wprowadza na rynek swój pierwszy lekki elektryczny samochód dostawczy
- Model PV5 ustanowił rekord Guinnessa, pokonując 693,38 km na jednym ładowaniu z maksymalnym ładunkiem 665 kg
- Rekord został osiągnięty 30 września 2025 r. w Niemczech na pętli po drogach publicznych
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Kia PV5 to pierwsze lekkie elektryczne auto użytkowe (eLCV) koreańskiej marki będące częścią całej rodziny pojazdów na platformie PBV. W sprzedaży, równiez na polskim rynku, będzie zarówno wersja dostawcza, jak i osobowa (dowiedz się więcej).
Jaki rekord Guinnessa ustanowiła Kia PV5?
Rekordowy wynik został osiągnięty 30 września 2025 r. na drogach publicznych w okolicach Frankfurtu w Niemczech. Pojazd, załadowany maksymalnym ładunkiem o masie 665 kg, przejechał aż 693,38 km. To wersja Long Range z największym akumulatorem o pojemności 71,2 kWh.
Uzyskany tytuł brzmi: tytuł: "Najdłuższy dystans pokonany przez lekkiego elektrycznego vana zasilanego akumulatorem na jednym ładowaniu, przewożącego maksymalne dopuszczalne obciążenie — 693,38 km".
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Trasa została zaplanowana tak, by odzwierciedlała codzienne warunki pracy w branży logistycznej i dostawczej. Pętla o długości 58,2 kilometra obejmowała zarówno miejskie, jak i podmiejskie drogi, z licznymi zatrzymaniami na światłach, skrzyżowaniami, rondami oraz przewyższeniem wynoszącym około 370 metrów. Po prawie 12 okrążeniach rekordowa jazda zakończyła się sukcesem. Podróż trwała 22 i pół godziny. Samochód prowadzili George Barrow, znany brytyjski dziennikarz specjalizujący się w pojazdach użytkowych, oraz Christopher Nigemeier, starszy inżynier w Hyundai Motor Europe Technical Center.
Pojazd był cały czas monitorowany poprzez sygnał GPS i kamery zamontowane w kabinie. Port ładowania i przestrzeń załadunkowa zaplombowano na czas próby. Proces załadunku oraz zgodność z dopuszczalną masą nadzorowali inspektorzy z TÜV Hessen i buck Vermessung.
— Mimo że Kia dopiero wchodzi na rynek pojazdów użytkowych, ten rekord stanowi dowód na wszechstronność i innowacyjność naszego pierwszego auta typu PBV. Pokazuje też, że jesteśmy poważnym graczem — powiedział Marc Hedrich, prezes i dyrektor generalny Kia Europe. "Fakt, że znaczna część naszych przyszłych klientów będzie mogła pracować niemal dwa pełne dni na jednym ładowaniu, wiele mówi o realnych możliwościach PV5. Model ten łączy w sobie wydajność, wszechstronność i zaawansowaną łączność".
Kia PV5 — co to za samochód?
Kia PV5 to pierwszy model z rodziny PBV, zaprojektowany na nowoczesnej platformie E-GMP.S (Electric-Global Modular Platform for Service). Modularna koncepcja pozwala na dostosowanie pojazdu do różnych zastosowań — od dostawczego vana przez brygadówkę, osobowego vana aż po kampera czy pojazd przystosowany do przewozu osób na wózkach inwalidzkich.
W wersji dostawczej Kia PV5 oferuje przestrzeń ładunkową o pojemności do 4,4 m3 oraz ładowność do 790 kg (wersja trzydrzwiowa). Do wyboru będą trzy wielkości akumulatorów: 51,5 kWh, 71,2 kWh oraz 43,3 kWh, który wkrótce dołączy do oferty. Koreański producent deklaruje, że dodatkowe 100 kg ładunku zmniejsza zasięg jedynie o 1,5 proc. Tak wykazały wewnętrzne testy.