- NFOŚiGW oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska zakończyły konsultacje dotyczące zmian w programie NaszEauto
- Zrezygnowano z zapisu wykluczającego wsparcie dla pojazdów z naliczonym podatkiem celnym, co umożliwia dofinansowanie chińskich elektryków
- Program obejmie nowe grupy beneficjentów, w tym organizacje pozarządowe, parki narodowe oraz instytucje edukacyjne i medyczne
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Gdy ruszyły konsultacje projekt zmian w programie NaszEauto, uwagę zwrócił zapis o braku możliwości zgłoszenia do wsparcia pojazdów, dla których został naliczony podatek celny. Sugerował on, że pojazdy elektryczne importowane z Chin, a także z USA, nie będą już mogły być dofinansowane, co można było uznać za formę "ochrony" producentów europejskich. Ostatecznie pod tym względem nic się nie zmieni.
NFOŚiGW wysłuchał uwag dotyczących zapisu o braku wsparcia dla pojazdów z naliczonym podatkiem celnym i zadecydował, że ten zapis nie znajdzie się w programie
- napisano w komunikacie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Ile wyniosą dopłaty do elektryków i jakie pojazdy obejmą?
Zgodnie z oczekiwaniami do dopłat mają kwalifikować się nie tylko pojazdy osobowe (M1). Pojazdy kategorii M2 oznaczają małe busy do 5 ton, a kategorii N1 - lekkie samochody dostawcze do 3,5 tony. Co więcej, o dofinansowanie będą mogły ubiegać się nowe grupy beneficjentów. Do osób fizycznych dołączą organizacje pozarządowe, parki narodowe, a także instytucje edukacyjne, medyczne i opiekuńcze.
Maksymalne kwoty wsparcia dopłat do zakupu/leasingu lub wynajmu długoterminowego wyniosą.
- do 40 tys. zł dla pojazdów M1;
- do 600 tys. zł dla pojazdów M2;
- do 70 tys. zł dla pojazdów N1.
Zmiany wejdą w życie w drugiej połowie października, a budżet programu wzrośnie do 1,1 miliarda złotych. Środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Jakie zmiany w programie NaszEauto?
Z programu usunięto premię za niski dochód, ale utrzymano bonus za zezłomowanie starego pojazdu. Warunek? Stary samochód musi należeć do tej samej kategorii, co nowo zakupiony pojazd elektryczny. Co ważne, nie będzie wymagane wpisanie zezłomowanego auta do środków trwałych.
Kto może skorzystać z programu NaszEauto?
W zależności od kategorii pojazdu beneficjentami programu mogą być różne grupy:
Pojazdy kategorii M1 (samochody osobowe):
- osoby fizyczne;
- osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG);
- parki narodowe.
Pojazdy kategorii M2 i N1 (małe busy i lekkie samochody dostawcze):
- organizacje pozarządowe (NGO);
- parki narodowe;
- państwowe jednostki budżetowe i osoby prawne realizujące zadania edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze, edukacyjne i lecznicze w ramach kontraktu z NFZ;
- jednostki samorządu terytorialnego (placówki edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze i lecznicze).
Jaki jest cel programu NaszEauto?
Rzadowy program ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wsparcie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych.
Od momentu uruchomienia programu NaszEauto do 7 października 2025 r. złożono już 16 tys. 314 wniosków na łączną kwotę ponad 500 milionów złotych, co stanowi prawie połowę alokacji środków.