• W Polsce mamy trzy marki premium, z których każda w kwietniu 2024 r. zanotowała więcej pierwszych rejestracji niż czterej gracze koncernu Stellantis — Peugeot, Opel, Citroen i Fiat — razem wzięci
  • Z kolei w okresie styczeń-kwiecień 2024 r. w Polsce zarejestrowano więcej nowych Porsche niż łącznie osobowych Fiatów i Mitsubishi
  • Przedstawiamy ponadto pięciu największych zwycięzców i pięciu największych przegranych pierwszych czterech miesięcy tego roku

Polacy kupują nowe samochody, aż się kurzy. W kwietniu 2024 r. liczba pierwszych rejestracji aut osobowych była o ponad 1/4 wyższa niż rok wcześniej (łącznie 44 tys. 386 sztuk), zaś pierwsze cztery miesiące tego roku okazały się aż o 15,5 proc. lepsze niż ten sam okres 2023 r. (183 tys. 79 samochodów; wszystkie dane dotyczącego polskiego rynku pochodzą z IBRM Samar). Na dodatek ceny rosną symbolicznie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Z danych Samaru wynika bowiem, że w marcu 2024 r. nowe samochody były średnio jedynie o 2,2 proc. droższe niż rok wcześniej. Modele z silnikiem benzynowym podrożały przy tym przeciętnie o 2,44 proc., zaś z dieslem o 2,53 proc. Jest też grupa samochodów, która potaniała: to nowe auta elektryczne (średnio o 2 proc.).

Nie pokazuje to jednak ani trochę gestu Polaków w salonach sprzedaży. Co tu dużo mówić: gdyby patrzeć wyłącznie na pierwsze rejestracje nowych samochodów, można by spokojnie uznać Polskę za wyjątkowo bogaty kraj. No bo skoro Porsche cieszy się przeszło 2-krotnie wyższą popularnością od Fiata... Zresztą takich przykładów jest dużo, dużo więcej.

Wielki sukces Porsche w Polsce

Według Samaru tylko w kwietniu 2024 r. zarejestrowano w Polsce aż 481 fabrycznie nowych Porsche. To więcej od Citroena (439 pierwszych rejestracji) i prawie dwa razy więcej od Hondy (268 aut).

Przeczytaj także: Demaskujemy mity o MG. Czy to naprawdę chińska marka?

Szok, ponieważ w Europie jest, delikatnie mówiąc, inaczej. W marcu 2024 r. liczba pierwszych rejestracji Porsche była przeszło 3,5 raza niższa od Citroena (dane: ACEA; pisząc "Europa", za każdym razem będziemy mieć na myśli kraje Unii Europejskiej, Wielką Brytanię i państwa EFTA, czyli Islandię, Liechtenstein, Norwegię i Szwajcarię; niestety, nie ma jeszcze danych za kwiecień 2024 r.).

Porsche Cayenne Coupe Foto: Porsche
Porsche Cayenne Coupe

Z kolei w okresie styczeń-kwiecień 2024 r. liczba pierwszych rejestracji Porsche w Polsce sięgnęła 1826 samochodów. To więcej od Seata (1741 rejestracji) i więcej niż Mitsubishi z Fiatem razem wzięci (odpowiednio 823 i 817 aut). Z kolei w całej Europie w pierwszym kwartale 2023 r. pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych Fiat (liczony wraz z Abarthem) wyprzedził Porsche przeszło trzy razy.

Zresztą inne marki premium też u nas błyszczą. I to bardziej niż wielu sławnych mainstreamowych graczy.

BMW, Mercedes, Audi i Volvo w Top 10

Niesamowity wynik zanotował Mercedes. Według Samaru w kwietniu 2024 r. pod względem liczby pierwszych rejestracji była to czwarta marka samochodów w Polsce. Wyprzedziły ją jedynie Toyota (1. miejsce), Skoda (2. lokata) i VW (3. pozycja).

Mało tego, w kwietniu 2024 r. Mercedes zanotował więcej pierwszych rejestracji niż cztery popularne marki koncernu Stellantis razem wzięte (Peugeot, Opel, Citroen i Fiat). Tego samego wyczynu dokonały również BMW i Volvo. I znów nasz rynek wyraźnie odbiega od europejskiego: w marcu 2023 r. na Starym Kontynencie liczba rejestracji nowych Volvo była ponad 5-krotnie mniejsza niż połączonych sił Peugeota, Opla, Citroena i Fiata.

Volvo XC60 (druga generacja; od 2017 r.): najczęściej rejestrowane nowe auto premium w Polsce w okresie styczeń-kwiecień 2024 r. Foto: Volvo Cars
Volvo XC60 (druga generacja; od 2017 r.): najczęściej rejestrowane nowe auto premium w Polsce w okresie styczeń-kwiecień 2024 r.

Na dodatek w pierwszej dziesiątce najczęściej rejestrowanych marek nowych aut w okresie styczeń-kwiecień 2024 r. są aż czterej gracze premium. Szóste miejsce zajęło BMW, siódme Mercedes, ósme Audi, a dziewiąte Volvo. Ich łączna liczba pierwszych rejestracji jest większa niż Skody i VW razem wziętych!

Z kolei poza Top 10 — bo na 13. miejscu — uplasował się prawdziwy prestiżowy fenomen polskiego rynku.

Japońskie premium deklasuje Nissana

W kwietniu 2024 r. zarejestrowano w Polsce aż 994 fabrycznie nowych Lexusów. To ponad dwa razy więcej niż Nissanów (438 pierwszych rejestracji). W całej Europie proporcje są jednak wyraźnie inne. W marcu 2024 r. pod względem pierwszych rejestracji Nissan wyprzedzał Lexusa przeszło 7-krotnie.

Lexus NX (druga generacja; od 2021 r.): najczęściej rejestrowany nowy Lexus w Polsce w okresie styczeń-kwiecień 2024 r. Foto: Toyota
Lexus NX (druga generacja; od 2021 r.): najczęściej rejestrowany nowy Lexus w Polsce w okresie styczeń-kwiecień 2024 r.

To jeszcze nie wszystko. Przez pierwsze cztery miesiące 2024 r. liczba pierwszych rejestracji Lexusa okazała się w Polsce prawie 2,5 raza wyższa od Seata. Z kolei w Europie w pierwszym kwartale 2024 r. Lexus ustępował Seatowi ponad cztery razy.

Te różnice widać także w rynkowym układzie sił. W Polsce Lexus miał aż 2,36 proc. udziału w pierwszych rejestracjach samochodów osobowych (styczeń-kwiecień 2024 r.), zaś w całej Europie — zaledwie pół procenta (styczeń-marzec 2024 r.).

Bardzo ciekawie wypada też zestawienie polskich i europejskich udziałów lidera naszego rynku oraz marki z drugiego miejsca.

Toyota liderem polskiego rynku nowych aut

Top 10 marek aut pod względem liczby pierwszych rejestracji w Polsce za okres styczeń-kwiecień 2024 r. wygląda następująco:

  1. Toyota: 36 tys. 570 pierwszych rejestracji
  2. Skoda: 20 tys. 70 pierwszych rejestracji
  3. VW: 11 tys. pierwszych rejestracji
  4. Kia: 10 tys. 602 pierwszych rejestracji
  5. Hyundai: 9869 pierwszych rejestracji
  6. BMW: 9315 pierwszych rejestracji
  7. Mercedes: 9113 pierwszych rejestracji
  8. Audi: 8547 pierwszych rejestracji
  9. Volvo: 7049 pierwszych rejestracji
  10. Renault: 6428 pierwszych rejestracji

Jak widać, w Polsce zarejestrowano więcej nowych Toyot niż aut marek z 2. i 3. miejsca razem wziętych! Łączna liczba rejestracji marek z pozycji 3., 4. i 5. też ustępuje Toyocie. Mało tego, w okresie styczeń-kwiecień 2024 r. Toyota miała aż 20 proc. udziału w pierwszych rejestracjach, co oznacza, że co 5. nowo rejestrowany samochód osobowy w Polsce w tym czasie miał w logo stylizowaną literę T. Dla porównania: w okresie styczeń-marzec 2024 r. w całej Europie Toyota miała tylko 7,2-procentowy udział w pierwszych rejestracjach.

Toyota Corolla (12. generacja; od 2018 r.; wersja po modernizacji): najczęściej rejestrowane nowe auto osobowe w Polsce w okresie styczeń-kwiecień 2024 r. Foto: Toyota
Toyota Corolla (12. generacja; od 2018 r.; wersja po modernizacji): najczęściej rejestrowane nowe auto osobowe w Polsce w okresie styczeń-kwiecień 2024 r.

Skoda, czyli marka z 2. miejsca, też notuje podobne różnice. W Polsce jej udział w pierwszych rejestracjach wyniósł prawie 11 proc. (styczeń-kwiecień 2024 r.), a w całej Europie — jedynie 5,5 proc. (styczeń-marzec 2024 r.).

Z kolei marka z 4. miejsca, czyli Kia, to jedyny gracz w Top 10, który między styczniem a kwietniem 2024 r. odnotował spadek pierwszych rejestracji (w Top 30 jest jedynie siedem takich marek). Jak więc wygląda zestawienie największych przegranych i zwycięzców pierwszych czterech miesięcy 2024 r.?

Najwięksi wygrani i przegrani rynku nowych samochodów w Polsce

Ze wszystkich marek z czołowej trzydziestki, największy wzrost pierwszych rejestracji w porównaniu z okresem styczeń-kwiecień 2023 r. zanotowały:

  1. Mitsubishi: +90,5 proc.
  2. Nissan: +83,7 proc.
  3. Citroen: +60,4 proc.
  4. Volvo: +55,6 proc.
  5. Mercedes: +54,4 proc.

Z kolei Top 5 największych spadków wygląda następująco:

  1. Fiat: -62,6 proc.
  2. MINI: -19,5 proc.
  3. Opel: -12,5 proc.
  4. Kia: -10,2 proc.
  5. Dacia: -9,6 proc.

Proszę zwrócić uwagę, że w gronie "spadkowiczów" znalazła się tylko jedna marka premium, a wśród "wzrostowców" aż dwie.

A jak jest z "chińczykami"?

Chińskie samochody na polskim rynku

Między styczniem a kwietniem 2024 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 1436 nowych aut chińskich producentów. To jedynie 0,78 proc. całego rynku. Jeśli jednak dokładniej się wczytać w dane, to mamy parę sensacji.

MG HS Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
MG HS

W kwietniu 2024 r. zarejestrowano więcej nowych samochodów koncernu BAIC niż aut marki DS, z kolei brytyjsko-chińskie MG było 20. najczęściej rejestrowaną marką nowych aut. Tym samym w Polsce zarejestrowano więcej nowych MG (477 sztuk) niż osobowych Fiatów i Mitsubishi razem wziętych.

Co znamienne, chińscy producenci z miesiąca na miesiąc notują imponujące wzrosty pierwszych rejestracji. Choć w kwietniu 2024 r. ich ogólna liczba spadła w Polsce o 11,1 proc. w porównaniu z marcem 2024 r., to w Top 30 największy wzrost — o 45,9 proc. — odnotowało właśnie MG, a w Top 40 BAIC (+111,8 proc.).

A to już wyraźny znak: Chiny rosną u nas w siłę.