Auto Świat Wiadomości Premiery Mazda tego nie mówi, ale potężny SUV CX-80 zastępuje ”szóstkę”. Widziałem go i mam pewien niedosyt

Mazda tego nie mówi, ale potężny SUV CX-80 zastępuje ”szóstkę”. Widziałem go i mam pewien niedosyt

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat

Namierzy twoje gałki oczne, a potem sama ustawi fotel, kierownicę, wskaźnik head-up i boczne lusterka w optymalnej pozycji: Mazda CX-80 jest nowym topowym modelem tej marki. W Polsce firma nie miała tak dużego SUV-a od 10 lat, a w stałej ofercie – jeszcze nigdy. A, i w gamie nie zabrakło 3,3-litrowego diesla.

Mazda CX-80 (od 2024 r.)Żródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow
  • Mazda CX-80 jest aż o ćwierć metra dłuższa od najdłuższego dotychczas SUV-a tej marki w Polsce, czyli CX-60
  • Samochód jest nieformalnym następcą Mazdy 6, która powoli znika z polskiego rynku
  • Mazda CX-80 ma trzy rzędy siedzeń, przy czym można wybierać z aż trzech konfiguracji drugiego rzędu

Nie tylko klienci coraz częściej przesiadają się z sedanów do SUV-ów. To samo robią producenci, rozszerzając gamę Sport Utility Vehicles kosztem samochodów 4-drzwiowych. Tymczasem Mazda to jedna z niewielu marek, która nadal oferuje w Polsce aż dwa sedany: znajdziesz je w gamie "trójki" i "szóstki". Tyle że jeden z nich kończy służbę, zdając ją właśnie SUV-owi.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Już wiesz, o jakiego sedana chodzi, prawda? Przepiękna Mazda 6 powoli znika z polskiego rynku. 18 kwietnia 2024 r. na stronie Mazda.pl w zakładce "Samochody dostępne od ręki" zostało już zaledwie 31 "szóstek". Kolejnych nie będzie. Nie będzie też bezpośredniego następcy, przynajmniej producent obecnie go nie planuje. Tym samym miejsce Mazdy 6 zajmie najnowszy i największy SUV tej marki na Starym Kontynencie: Mazda CX-80.

Przeczytaj także: Polacy rezerwowali nową Toyotę Land Cruiser z prędkością 8 aut na sekundę. Sprawdziłem, o co to zamieszanie

Producent nie szczędzi jej określeń w rodzaju "nowy flagowy model w Europie" lub "wyzwanie dla uznanych marek premium na rynku europejskim". Z pierwszym nie polemizuję, to oczywista sprawa. A z drugim? Widziałem Mazdę CX-80 i znam odpowiedź. Uprzedzam, mam pewien niedosyt.

Mazda CX-80: wymiary, jakość, wnętrze, bagażnik

Mazda CX-80 (od 2024 r.)
Mazda CX-80 (od 2024 r.)Mazda

Maździe CX-80 do równych pięciu metrów długości brakuje jedynie pięciu milimetrów. Tak dużego SUV-a firma nie oferowała w Polsce od 10 lat, kiedy na krótko w gamie pojawiła się mierząca 511 cm długości Mazda CX-9. Na krótko, bo pulę tego modelu ograniczono do kilkuset sztuk. Mazdy CX-80 nie ogranicza nic – będzie w stałej ofercie. Od 19 kwietnia 2024 r. dealerzy zaczną przyjmować przedsprzedażowe zamówienia, a pełen cennik poznamy na początku maja. Choć akurat cena wersji z 6-cylindrowym dieslem została właśnie odtajniona.

Przeczytaj także: Co się dzieje z branżą aut na minuty? "Kilkadziesiąt osób miesięcznie dostaje dożywotniego bana"

Mazda CX-80 jest o ćwierć metra dłuższa od Mazdy CX-60 (499,5 cm vs 474,5 cm), o ćwierć metra wyprzedza ją także rozstawem osi (312 cm vs 287 cm). Dłuższe z aut jest też wyższe (171 cm vs 168,2 cm), przy czym jego bazowa pojemność bagażnika okazuje się ponad dwa razy mniejsza niż w CX-60. Jak to możliwe?

Mazda CX-80 (od 2024 r.)
Mazda CX-80 (od 2024 r.)Mazda

Bo Mazdę CX-60 wyposażono w dwa, a Mazdę CX-80 w aż trzy rzędy siedzeń. Przy komplecie miejsc bagażnik ma 258 l, a przy dwóch rzędach – 687 l (CX-60: 570 l). Jego szczyt możliwości to 1971 l – o 245 l więcej niż w CX-60.

Mazda CX-80 będzie dostępna w trzech konfiguracjach drugiego rzędu. Może się w nim znaleźć:

  • 3-osobowa kanapa (łącznie siedem miejsc w całym wnętrzu);
  • dwa osobne fotele oddzielone przejściem do trzeciego rzędu (łącznie sześć miejsc);
  • dwa osobne fotele przedzielone konsolą ze schowkami (łącznie sześć miejsc)
Mazda CX-80 (od 2024 r.)
Mazda CX-80 (od 2024 r.)Mazda

Japońska firma nie przesadza, nazywając CX-80 "najprzestronniejszą Mazdą oferowaną w Europie". Miejsca jest istotnie mnóstwo, a komfort potęgują wygodne i wyjątkowo obszerne fotele. To poziom premium. A jakość?

Przeczytaj także: Jeździłem jednym z najtańszych nowych SUV-ów w Polsce. Żałuję, że najpierw spojrzałem w dane

Mazda CX-80 pokazuje, jak złudna, pozorna i iluzoryczna potrafi być granica między markami popularnymi a prestiżowymi. Mazda zalicza się (wciąż) do tych pierwszych, ale zarówno jakość materiałów wykończeniowych, jak i dokładność ich montażu stawiają CX-80 w pierwszym rzędzie premium.

Mazda CX-80 (od 2024 r.)
Mazda CX-80 (od 2024 r.)Mazda

Premium to także finezyjne rozwiązania, a w Maździe CX-80 takim jest np. automatyczne ustawianie fotela kierowcy, kierownicy, wskaźnika head-up i bocznych lusterek. Samochód zlokalizuje gałki oczne prowadzącego, oceni jego wzrost i wybierze optymalne położenie wymienionych wcześniej elementów samochodu. To gdzie ten niedosyt?

Mazda CX-80: design

Dziś samochody kupuje się głównie oczami. A co te oczy widzą? Ano, nie tyle topowy model Mazdy, ile przedłużoną wersję Mazdy CX-60. I choć w gruncie rzeczy CX-80 nią jest, to styliści mogli to lepiej "ukryć".

Można było przecież bardziej zmienić przednią część nadwozia, a nie ograniczyć się w zasadzie do innych listew grilla. Można było dać CX-80 inne tylne światła albo dodać element, który wyraźnie odróżniałby deski rozdzielcze obu SUV-ów. Oczywiście, tylne boczne szyby i słupki są nowe, ale to trochę za mało jak na topowy model, które z zasady powinien oferować coś specjalnego.

Mazda CX-80 (od 2024 r.)
Mazda CX-80 (od 2024 r.)Mazda

Ludzie z Mazdy taki wybór tłumaczyli mi chęcią zachowania rodzinnego podobieństwa i uzyskania efektu większego brata. Patrząc jednak na inne modele Mazdy, widać jak ogromny talent mają jej designerzy: myślę, że spokojnie potrafiliby nadać CX-80 więcej indywidualnego charakteru, zachowując jednocześnie stylistyczną spójność z CX-60.

Mazda CX-80: silniki, moc, 0-100 km/h, cena w Polsce

Mazda CX-80 będzie oferowana w dwóch wersjach napędu:

  • z 6-cylindrowym rzędowym silnikiem Diesla: 3283 cm sześc.; 254 KM; 550 Nm przy 1500 obr./min; 0-100 km/h: 8,4 s;
  • z napędem hybrydowym (2,5-litrowy silnik benzynowy i jednostka elektryczna): 327 KM; 500 Nm przy 4000 obr./min; 0-100 km/h: 6,8 s

Na razie Mazda podała cenę tylko jednej wersji SUV-a CX-80: to odmiana z silnikiem 3.3, 7-miejscowym wnętrzem i poziomem wyposażenia Exclusive-Line. Ten wariant Mazdy CX-80 kosztuje 280 tys. 900 zł.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków