Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Dodge Viper

Dodge Viper

Dodge Viper

Dodge Viper to supersamochód produkowany przez amerykańską markę. I generacja tego modelu weszła do produkcji w 1992 roku. Nazwa oznacza po angielsku „żmija”. Viper jest jednym z pierwszych aut sportowych z jednostką V10 pod maską.

Założenie Amerykanów było proste - miało to być 2-miejscowe, zadziorne coupe o dużym i mocnym silniku i napędzie na tył. Nadwozie w owych czasach wzbudzało duże emocje i można powiedzieć, że było ponadczasowe, ponieważ pozostało w niemal niezmienionej formie przez 10 lat. Do wyboru były 2 wersje nadwoziowe – z początku dostępny był jedynie roadster, ale potem powstało także coupe. O ile auto dostarczało sportowych emocji, mnóstwa frajdy i radości o tyle wygody czy luksusu we wnętrzu na próżno było szukać.

Pod maską znajdowała się wspomniana wcześniej jednostka V10 o pojemności aż 8 litrów! Generowała ona 405 KM, co pozwalało na sprint do „setki” w 4,6 sekundy. Prowadzenie „żmiji” wymagało sporych umiejętności i dobrego refleksu, bowiem Vipera nie wyposażono w ABS ani system kontroli trakcji.

W 1996 roku moc auta wzrosła do 420 KM, a zaprezentowana w tymże roku wersja coupe, otrzymała nazwę GTS. Oprócz stałego dachu, silnik otrzymał jeszcze większą moc – 457 KM. Odróżniało go od roadstera także końcówki wydechu, które znajdowały się z tyłu, a w pierwotnej wersji, aż do 1996 roku – z boku.

II generacja Dodge'a weszła do produkcji w 2003 roku. Oprócz nowego nadwozia, Viper otrzymał także lepiej wykończone wnętrze. Pod maską pozostała mocarna V10, ale jej pojemność wzrosła do 8,3 litra. Moc także uległa zmianie i wynosiła już 503 KM. 2 lata później zaprezentowano wersję coupe. Podobnie jak w poprzedniej generacji, charakteryzuje się on dwoma garbami nad fotelami kierowcy i pasażera, aby Ci mogli się zmieścić w kabinie w kaskach. Coupe było mocniejsze od roadstera o 14 KM, a przyspieszenie do 100 km/h zajmowało niespełna 4 sekundy. Zarówno w I jak i w II generacji, za przeniesienie napędu na koła odpowiadała 6-biegowa skrzynia manualna.

W 2008 roku Viper przeszedł kolejne modyfikacje – mianowicie otrzyma nowe serce które powstało we współpracy m.in. z McLarenem. V10 ze zmiennymi fazami rozrządu miała teraz pojemność 8,4 litra i rozwijała kolosalne 612 KM.

W 2013 roku pojawiła się już III generacja legendarnej „żmiji”. Miał on ten sam silnik co poprzednik, ale został dodatkowo wzmocniony do 640 KM. Auto dysponuje momentem rzędu 810 Nm na tylną oś, co jest imponującym wynikiem i może odstraszać niektórych, niedoświadczonych kierowców. Jego waga wynosi ok. 1,5 tony, a przyspieszenie do setki zajmuje mu niewiele ponad 3 sekundy.

Głównymi rywalami Dodge'a Vipera są Chevrolet Corvette i Ford GT.

Dodge Viper - generacje

Ikona samochodu

Dodge Viper I (1992 - 1995)

Dodge Viper II (1996&nbsp-&nbsp2002)

Dodge Viper II (1996 - 2002)

Dodge Viper III (2002&nbsp-&nbsp2007)

Dodge Viper III (2002 - 2007)

Dodge Viper IV (2007&nbsp-&nbsp2010)

Dodge Viper IV (2007 - 2010)

Dodge Viper V (2012&nbsp-&nbsp)

Dodge Viper V (2012 - )

Dodge Viper - powiązane artykuły

Uśmiechnięty Nissan, smutny Żuk, groźny Viper. Te auta cię rozweselą i przestraszą

Uśmiechnięty Nissan, smutny Żuk, groźny Viper. Te auta cię rozweselą i przestraszą

Czy samochód może się uśmiechać? Albo wyglądać na mocno zdziwionego, zasmuconego lub groźnego? Oto 19 modeli, które stroją do nas miny – od BMW przez Hondę, Mercedesa, Nissana, Porsche i Toyotę po… naszego Żuka.

10 samochodów z największymi silnikami. Horror dla ekologów

10 samochodów z największymi silnikami. Horror dla ekologów

To nie ciężarówki ani autobusy, ale zwykłe samochody osobowe. Mimo to mają jednostki napędowe, które w czasach downsizingu i ekologii są czystym horrorem. Oto 10 modeli z największymi silnikami w ostatnich 40 latach.

Te samochody w 2022 r. zasłużą na zabytkowe tablice rejestracyjne

Te samochody w 2022 r. zasłużą na zabytkowe tablice rejestracyjne

Samochody, które zasługują na miano klasyka i mogą mieć przynależne im żółte tablice rejestracyjne muszą mieć ukończone 30 lat. W 2022 r. kolejne modele zyskają status youngtimerów. Wśród pojazdów, które przedstawiamy są zarówno tanie miejskie wozidełka, jak i modele sportowe czy luksusowe.

Viper, Lambo i SL AMG – trzy bolidy i 1506 KM mocy (z archiwum Auto Świata) 

Viper, Lambo i SL AMG – trzy bolidy i 1506 KM mocy (z archiwum Auto Świata) 

16 lat temu, w 2004 roku za­prosiliśmy Czytelników „Auto Świata” na prze­jażdż­kę trzema supersporto­wy­mi bo­li­da­mi: Dodgem Viperem, Lamborghini Gallardo i Mercedesem SL 55 AMG. Te trzy pociski na kołach miały łączną moc 1506 KM. Pierwsza refleksja: na­wet gdy sto­ją, wy­wo­łu­ją ciarki na plecach, przyspieszone bicie serca i gwałtowny wzrost ciśnienia.

Ostatni Dodge Viper – legenda, która nie umiera

Ostatni Dodge Viper – legenda, która nie umiera

Ten model zawsze wzbudzał duże emocje. Po 25 latach przechodzi w stan spoczynku. Zmniejszyło się nie tylko zainteresowanie, ale także surowe przepisy, których producent nie był już w stanie pokonać.

Dodge Viper GTS - żmija lubi kąsać

Dodge Viper GTS - żmija lubi kąsać

Amerykanie stworzyli wiele interesujących aut sportowych, ale niewiele z nich może równać się z Viperem. Ten model jest tak ekstremalny, jak tylko się dało w produkcji, którą można określić mianem seryjnej

Chrysler Viper GTS - 450-konna żmija na kołach

Chrysler Viper GTS - 450-konna żmija na kołach

Pod maską: 8-litrowy, 10-cylindrowy silnik o mocy 450 KM. Znak charakterystyczny: dwa białe pasy od przedniego zderzaka po tylny. Oto gatunek chroniony – 4-kołowa... żmija

Dodge Viper: koniec produkcji w 2017 r.

Dodge Viper: koniec produkcji w 2017 r.

Zła i dobra wiadomość dla amatorów super aut. Zła: w 2017 roku nastąpi koniec produkcji Dodge Vipera. Dobra: można zamawiać ostatnie egzemplarze

SRT Viper nie będzie sprzedawany w Europie

SRT Viper nie będzie sprzedawany w Europie

Najnowszy SRT Viper nie będzie eksportowany do Europy, a koncern Chrysler zamierza skoncentrować się na jego sprzedaży w USA

SRT Viper numer 001

SRT Viper numer 001

Z fabryki Conner Avenue w Detroit ponownie wyjeżdżają Vipery. Chrysler Group oficjalnie rozpoczął produkcję nowej generacji tego legendarnego, sportowego modelu. Pierwszy egzemplarz został sprzedany za 300 tys. dolarów na aukcji charytatywnej

SRT Viper: amerykański drapieżnik

SRT Viper: amerykański drapieżnik

SRT Viper: amerykański drapieżnik.

Wielki powrót Vipera?

Wielki powrót Vipera?

Fiat chyba przemyślał swoja strategię podboju amerykańskiego rynku motoryzacyjnego.Koncern rozważa wprowadzenie na amerykański rynek samochodu, mającego poprawić wizerunek marki

To już koniec Vipera

To już koniec Vipera

To koniec Dodge'a Vipera jednego z najbardziej rozpoznawalnych i kultowego jednocześnie amerykańskiego auta sportowego ostatnich dwóch dziesięcioleci

Czy Mercedes-Benz SLS AMG to Dodge Viper?

Czy Mercedes-Benz SLS AMG to Dodge Viper?

Czy ktoś jeszcze pamięta oryginalny prototyp Mercedesa-Benz SLS coupe, który został sfotografowany kilka lat temu na amerykańskiej pustyni Heath Valley? Wówczas pojazd ten „ubrany” był w nadwozie Dodge Viper.

Maybach Exelero: wyjątkowy egzemplarz Vipera

Maybach Exelero: wyjątkowy egzemplarz Vipera

Replikę tego pojazdu można zamówić w Szwajcarii za jedyne 550 tys. euro. Oryginał po raz pierwszy został zaprezentowany podczas IAA 2005 we Frankfurcie nad Menem.

Dodge Viper SRT10 Final Edition: Ustaw się w kolejce po ostatnią jadowitą żmiję

Dodge Viper SRT10 Final Edition: Ustaw się w kolejce po ostatnią jadowitą żmiję

Tylko 50 samochodów Dodge Viper SRT10 liczyć będzie limitowana seria "Final Edition", którą marka Dodge zamierza uczcić ostatni rok produkcji Vipera obecnej generacji

Więcej jadu!

Więcej jadu!

Zagorzali entuzjaści wyczynu będą mogli tym samym autem dojechać na tor, pościgać się z rywalami - a potem przywieźć swoje trofea do domu. "Do najlepszego amerykańskiego samochodu sportowego SRT wprowadził jeszcze więcej wyścigowego DNA i w ten sposób powstał nowy Dodge Viper SRT10 ACR" - mówi Mike Accavitti, dyrektor ds.

Więcej jadu

Więcej jadu

Sercem Vipera SRT10 jest najnowszy silnik V-10 o pojemności 8,4 litra osiągający 600 koni mechanicznych mocy oraz 760 Nm momentu obrotowego. Nowy Viper SRT10 to artyleria największego kalibru dla fanów prawdziwego wyczynu - mówi Kipp Owen, dyrektor ds.

Z jak Zachwycający

Z jak Zachwycający

Powrót do korzeni - to jedna z samochodowych mód ostatniej dekady dwudziestego wieku, z przyjemnością kontynuowana w nowym stuleciu. Uległ jej także Nissan.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech