Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Auta zabytkowe

Auta zabytkowe

Byłem na cmentarzysku samochodów. Jedno z najmocniejszych doświadczeń w życiu
Aktualności

Byłem na cmentarzysku samochodów. Jedno z najmocniejszych doświadczeń w życiu

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
To były czasy... Pamiętasz te loga? W tym quizie polegną nawet najlepsi
Aktualności

To były czasy... Pamiętasz te loga? W tym quizie polegną nawet najlepsi

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
To wyjątkowa okazja, by ujrzeć motoryzację sprzed ponad 100 lat. Piknik Belle Epoque na Mazowszu
Aktualności

To wyjątkowa okazja, by ujrzeć motoryzację sprzed ponad 100 lat. Piknik Belle Epoque na Mazowszu

Youngtimery widzisz prawie codziennie, klasyczne samochody też nie są rzadkością, ale zabytkowe automobile sprzed ponad 100 lat? Z czasów, kiedy motoryzacja dopiero się kształtowała? Na Mazowszu szykuje się wyjątkowa okazja, aby osobiście się przekonać, jak inne i jednocześnie fascynujące były samochody z początku XX w.

Spotkanie klasyków na zamku Topacz. Podziwialiśmy ponad 600 zabytkowych pojazdów
Klasyki

Spotkanie klasyków na zamku Topacz. Podziwialiśmy ponad 600 zabytkowych pojazdów

Zamek Topacz pod Wrocławiem to miejsce, gdzie już po raz 11. spotkali się miłośnicy zabytkowej motoryzacji. Impreza nazywa się MotoClassic Wrocław i jest jedną z największych w kraju – w tym roku w weekend 24-25 sierpnia można było podziwiać ponad 600 klasycznych pojazdów – najstarsze pochodziły z końca XIX wieku.

Żółte tablice dla aut starszych niż 50 lat? Kolejny konserwator walczy z youngtimerami
Aktualności

Żółte tablice dla aut starszych niż 50 lat? Kolejny konserwator walczy z youngtimerami

Od pewnego czasu wojewódzcy konserwatorzy zabytków licytują się, który bardziej utrudni życie miłośnikom popularnych youngtimerów. Minimalny wiek pojazdu, który może zostać uznany za zabytek, to już dawno nie 25 lat, w kolejnych województwach poprzeczka podnoszona jest coraz wyżej: do 30, 35, 40 lat. Niedawno konserwator z Podlasia postanowił przebić kolegów z innych województw: jego rekomendacja to 50 lat!

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Coraz wyższe wymogi przy rejestracji aut na żółte tablice. Wymagania we wszystkich województwach
Aktualności

Coraz wyższe wymogi przy rejestracji aut na żółte tablice. Wymagania we wszystkich województwach

Żółte, "zabytkowe" tablice rejestracyjne są coraz bardziej pożądane. Nie tylko ze względu na modę na starsze auta, ale też dlatego, że dają sporo korzyści: brak obowiązku wykonywania przeglądów czy ciągłości ubezpieczenia, tańsze polisy, a w przyszłości być może także możliwość wjazdu starszym autem do stref czystego transportu. Niestety, coraz trudniej jest je zdobyć. Sprawdziliśmy jakie wymagania obowiązują w poszczególnych województwach.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Klienci wpłacali zaliczki na samochody. To miały być perełki. Jest akt oskarżenia
Aktualności

Klienci wpłacali zaliczki na samochody. To miały być perełki. Jest akt oskarżenia

Do sądu w Tarnobrzegu trafił akt oskarżenia w sprawie oszustwa polegającego na oferowaniu sprowadzenia z Europy zabytkowych luksusowych aut i ich renowacji. W sumie oszukanych zostało 50 osób i firm. Łączna kwota to prawie 17 mln zł.

Bracia Goźlińscy sprowadzają z Japonii klasyczne samochody. Opowiedzieli mi, jak zaczynali i jak dziś wygląda ich biznes
Klasyki

Bracia Goźlińscy sprowadzają z Japonii klasyczne samochody. Opowiedzieli mi, jak zaczynali i jak dziś wygląda ich biznes

To klasyczny przykład wymarzonego biznesu — od małego garażu po dużą, uznaną firmę z filiami za granicą. Bracia Goźlińscy zaczynali kilkanaście lat temu od sprowadzania części do samochodów, dziś władają imperium.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Te modele BMW w 2024 r. zostaną zabytkami
Youngtimer

Te modele BMW w 2024 r. zostaną zabytkami

W 2024 r. kolejne modele skończą 30 lat. To podstawowy, choć nie jedyny warunek, aby auto mogło być uważane za zabytkowe. Przyglądamy się samochodom marki BMW, które zyskają taki status i w które opłaca się zainwestować.

Oddała zabytkowy samochód do mechanika. Auto zniknęło. To jednak nie koniec
Aktualności

Oddała zabytkowy samochód do mechanika. Auto zniknęło. To jednak nie koniec

Pani Renata kupiła zabytkowy samochód z 1953 r., którego wartość szacowana jest na 40-90 tys. zł. Oddała auto do renowacji i już go nie odzyskała. Okazało się, że samochód został sprzedany i ma już nowego właściciela. Sprawę nagłośnił program "Interwencja" stacji Polsat.

W Poznaniu będzie można zobaczyć tysiąc klasyków, w tym kultowe Ferrari F40
Aktualności

W Poznaniu będzie można zobaczyć tysiąc klasyków, w tym kultowe Ferrari F40

Przez trzy dni (od 6 do 8 października) Poznań stanie się oldtimerową i youngtimerową stolicą Polski. Wszystko za sprawą Retro Motor Show – wystawy i targów klasycznych pojazdów zorganizowanej na terenie MTP.

Dziewiąte Legendy STAR-a. Widziałam niezwykły konwój zabytkowych ciężarówek
Aktualności

Dziewiąte Legendy STAR-a. Widziałam niezwykły konwój zabytkowych ciężarówek

Wczoraj 22 sierpnia 2023 r. rozpoczęła się wyjątkowa impreza dla fanów zabytkowych pojazdów polskiej produkcji, czyli 9. edycja Legendy STARa. Pierwszym przystankiem podczas trasy po Polsce była Bydgoszcz, gdzie na imprezie Bydgoskich Klasyków gościnnie mogliśmy zobaczyć kilka klasycznych pojazdów z fabryki ze Starachowic.

Fakty i mity o żółtych "blachach". Pojazd historyczny to nie to samo, co zabytkowy
Prawo

Fakty i mity o żółtych "blachach". Pojazd historyczny to nie to samo, co zabytkowy

Temat żółtych "blach" ostatnio znów wzbudza niemałe zainteresowanie, bo być może to one staną się dla starszych aut przepustką do Stref Czystego Transportu, które już niebawem będą musiały powstać w wielu polskich miastach. Wokół żółtych tablic narosło mnóstwo mitów, a wielu właścicieli starszych aut boi się o takie numery wystąpić, choć mają do nich prawo, z kolei na ulicach widać sporo aut na żółtych "blachach", które na zabytki zupełnie nie wyglądają.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Auta z 1993 r. stają się kandydatami na klasyki. Niektóre modele zaskakują
Youngtimer

Auta z 1993 r. stają się kandydatami na klasyki. Niektóre modele zaskakują

Czym się różni auto stare od zabytkowego? Stare – to określenie intuicyjne, nieprecyzyjne. Może mieć 10, 20 albo 40 lat, zwykle jest zaniedbane, w złym stanie technicznym. Auto zabytkowe musi mieć co najmniej 30 lat, jego produkcja zakończyła się 15 lat temu, musi mieć minimum 75 proc. oryginalnych części. Wtedy może być wpisane do rejestru zabytków i dostać żółte tablice rejestracyjne.

Miała być konkurentem Rolls-Royce’a. Dziś jest symbolem czechosłowackiego patriotyzmu
Oldtimer

Miała być konkurentem Rolls-Royce’a. Dziś jest symbolem czechosłowackiego patriotyzmu

Skoda 860 to najbardziej luksusowy model, jaki został zbudowany przez czeskiego producenta. Auto produkowano w latach 1929-32, powstało zaledwie 49 szt., a do naszych czasów zachował się jeden egzemplarz.

Klasyki na zamarzniętym jeziorze. Byliśmy na The I.C.E. w St. Moritz
Oldtimer

Klasyki na zamarzniętym jeziorze. Byliśmy na The I.C.E. w St. Moritz

Zabytkowe samochody na śniegu i na lodzie to bardzo rzadki widok. Zimą klasyki odpoczywają w garażach, czekając na dobrą pogodę. Ale nie w Szwajcarii!

Masz auto "na dwójkę"? Możesz się nim chwalić! Wyjaśniamy kategorie klasyków
Klasyki

Masz auto "na dwójkę"? Możesz się nim chwalić! Wyjaśniamy kategorie klasyków

Największym powodem do dumy posiadacza zabytkowego auta jest ocena 1. Dwójka też jest… bardzo dobra. Oceny stosowane w przypadku samochodów zabytkowych nie są takie same, z jakimi mamy do czynienia w szkole, gdzie 5 lub 6 to najwyższe oceny, a jedynka lub dwójka nie są powodem do dumy.

Produkował jachty. Teraz otworzył prywatne muzeum motoryzacji na Mazurach. Kolekcja robi duże wrażenie
Youngtimer

Produkował jachty. Teraz otworzył prywatne muzeum motoryzacji na Mazurach. Kolekcja robi duże wrażenie

Na oldtimerowej mapie Polski przybył nowy bardzo ciekawy punkt — prywatne muzeum motoryzacji w folwarku Biała Olecka na Mazurach. Jego twórcą jest Wojciech Kot — postać znana na Mazurach od lat — przedsiębiorca z Olecka, producent jachtów, a teraz właściciel folwarku i pałacu. W muzeum zgromadzono ok. 200 pojazdów — samochodów i jednośladów.

Stare auta mogą wjechać do stref czystego transportu. Jest na to kilka sposobów
Prawo

Stare auta mogą wjechać do stref czystego transportu. Jest na to kilka sposobów

Kraków jest już po konsultacjach społecznych w sprawie Strefy Czystego Transportu (SCT) i zaprezentował projekt strefy, który zapewne będzie przykładem dla innych miast w Polsce. Strefa Czystego Transportu obejmie teren całego miasta, jednak po konsultacjach z mieszkańcami przewidziano w projekcie mnóstwo wyjątków, które w praktyce pozwolą jeździć po Krakowie... czym kto chce, przynajmniej przez pierwsze dwa lata. Aby jeździć "czym się chce", trzeba się jednak do tego przygotować.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Classica Mierzęcin, czyli zabytkowe auta z pałacem w tle
Oldtimer

Classica Mierzęcin, czyli zabytkowe auta z pałacem w tle

Zabytkowy XIX-wieczny pałac, odrestaurowane budynki z czerwonej cegły dawnego folwarku, wybrukowany dziedziniec, pięknie utrzymany park, a za nim 9-hektarowa winnica – w takiej scenerii spotykają się kolekcjonerzy zabytkowych samochodów. Impreza odbywa się w Mierzęcinie na północy Polski, niedaleko Drezdenka, trwa dwa dni i nazywa się Classica Mierzęcin.

Zapomniana i rozkradziona kolekcja aut Tabenckiego. Historia równie smutna, co fascynująca
Oldtimer

Zapomniana i rozkradziona kolekcja aut Tabenckiego. Historia równie smutna, co fascynująca

Wokół PRL-owskiego kolekcjonera i jego zbiorów narosło już sporo legend. Prawda jest jednak taka, że ze zbiorów zostały tylko rdzewiejące "resztki", które nadal robią piorunujące wrażenie i opowiadają smutną historię jednej z największych kolekcji aut zabytkowych na świecie.

Mille Miglia – najpiękniejszy wyścig świata
Klasyki

Mille Miglia – najpiękniejszy wyścig świata

Mille Miglia to po włosku tysiąc mil. Taką też nazwę nosi wyścig samochodowy z Berscii na północy Włoch do Rzymu i z powrotem do Brescii. Jego trasa liczy tysiąc mil (ok. 1600 km). Enzo Ferrari stwierdził, że jest to najpiękniejszy wyścig świata. Wielki Enzo miał rację! Wszystko zaczęło się w 1927 r. w Brescii – niewielkiej miejscowości niedaleko Werony, słynącej już na początku XX w. z organizowania wyścigów samochodowych.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.